• petter

    Medlem
    9 mars, 2007 vid 10:01

    mmmm låter så grymt skönt!!!!
    Den 30:e kommer vinden och vågorna tillbaka!!! 🙂
    ses

  • m-c

    Medlem
    9 mars, 2007 vid 12:04

    Jesper B!
    Eller någon annan som har erfarenhet av Aeron Jaws Carbon 140-180 bommen…

    Hur funkar den till segel med bomlängd som närmar sig 175-180cm?
    Kort sagt, är den stabil i yttersta läget?

    /M

  • frippe75

    Medlem
    9 mars, 2007 vid 17:20

    @Jesper_B 369089 wrote:

    Frippe:

    Vad gör man när det inte blåser: SURFAR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Jesper B

    Pust…. JAG VET.. Men jag är inte så het . Svängde förbi hookipa igår morse och spanade… Inte så sugen på att paddla ut där själv.

    Vart kör ni någonstans?

    Om du ska ut morgon/tidig förmidag slå en pling?
    415-6941560 (cingular wireless maui)

  • koa

    Medlem
    9 mars, 2007 vid 19:59

    @Calle 369103 wrote:

    Härlig rapport!
    Men det där med att vinden & vågorna är slut för i år, det får bara inte stämma!!

    Mvh Calle S

    Säsongen har precis “BÖRJAT”/ fortsätter här i paradiset!

    Det har varit very windy hela vintern enligt rapporter,
    så vinden kanske lugnar ner sig lite nu till normal…
    Frustrerade surfare har hoppats på glassy förhållanden och morgonsurf och
    gårdagen var nog bland de första glassy dagar som varit på mycket länge.
    Vindsurfing har varit väldigt till otroligt bra i Svenska mått och svenska seglares mått mätt 😉
    Lättseglat och med bra tryck i vågor och vind.
    Har använt 4,2 lika ofta som 4,7:an i februari.
    Jesper och jag har haft skitkul segling och family life.
    Tack för de fina orden Jesper!

    Just nu kommer ett par kallfronter som producerar lite Kona vind och drar förbi.
    Nästa vecka väntas ett stort swell med lite Kona även då.
    Som sagt säsongen har bara börjat och El-nino året har som väntat
    producerat mindre regn och väldigt mycket vind so far…
    …och vidare förutspår man;
    Denna ovanliga vinter med El-nino fenomenet som enligt Maui weather & NOAA medför till våren;
    [highlight]”…more than the average number of high surf
    and lighter-than-normal trade winds through the spring…”[/highlight]
    Vilket är kanon eftersom våren brukar ha stadig 4,5 och mer som Februari varit i år….Vilket låter som “as good as it gets”…
    Så vi får väl hoppas på något trevligt.
    😉

    För att inte glömma det viktigaste ALOHA SPIRIT med sub-tropisk lagom värme,
    fläktande sidvind, sand mellan tårna…surf…snorkling…bad…family!
    Och det sköna Maui lunket!!!
    …och en dollar som är 35% billigare än 2002…

    Bara början!

    Aloha

    Calle N
    ( …som tog en snabbkaffe och rullar nu mot stranden med fullpackad bil och familj ) 😉

  • mats_o

    Medlem
    9 mars, 2007 vid 20:38

    Giftig Quatro Calle, har de ny airbrushare eller är det en Nano??

  • jesper_b

    Medlem
    9 mars, 2007 vid 22:11

    @M C 369138 wrote:

    Jesper B!
    Eller någon annan som har erfarenhet av Aeron Jaws Carbon 140-180 bommen…

    Hur funkar den till segel med bomlängd som närmar sig 175-180cm?
    Kort sagt, är den stabil i yttersta läget?

    /M

    Har kört den med segel som kräver 176 bom och det var inga som helst problem. En bom blir alltid lite mjukare ju mer man förlänger men jag kände ingen svampighet. Tror inte heller det ska vara något problem med hållbarheten.

    Appropå festerna -89: Visst var jag med. Av någon anlednign blev jag ofta den som fick gå ut och tala med den analkande poliskonvojen. Very sorry sirs, yeas we will turn down the music, no we have no drugs or minors in the house, etc. Sedan forsatte vi hoppa på bilarna och det sedvanliga. Lugnare nu? Ja det tycker jag, även om det fortfarande är jag som får prata med dom. Poliserna kommer dock inte lika ofta nu, de har nog lungnat ner sig.

    Frippe, läste inte ditt inlägg före jag stack ut i morse. Just hemkommern från en blåsig men kul SUP-session på Kanaha. Blåser side off kona klart tillräckligt för 5.0. Förvånandsvärt fina setvågor, men ganska glest. Hoppas konan fyller på utmed kusten under dagen, då kan det bli klassisk Lanes. /Jesper B

  • kele

    Medlem
    9 mars, 2007 vid 22:48

    Tack så mycket…..men nu vill jag inte läsa mer. Sitta i Svedala, nya prylar på väg hem som man inte ens har tid att vinterbada med på grund av att man jobbar som en gnu. Knappt tid att kolla DMI…. Life sucks när man läser detta. Jag som gillar kaffe så mycket.

    Jag är inte alls avundsjuk……..not

    /Kele

  • calle

    Medlem
    9 mars, 2007 vid 23:08

    @Koa 369231 wrote:

    Säsongen har precis “BÖRJAT”/ fortsätter här i paradiset!

    Härligt att höra Calle!
    Längtar till kortbrallor, bad, chill med familjen och en hel del vindsurfing.
    Är din bild tagen på det ni kallar “secret”, jag tror vi bor typ 400 meter därifrån det låter väl rätt bra? Huset ser bra ut på bild och läget verkar mycket bra när man kollar på google earth.
    / Calle S

  • jesper_b

    Medlem
    10 mars, 2007 vid 08:58

    Tja, jag vill väl inte spä på, men i eftermiddags, dvs efter morgonens SUP-session, lunch och familjelek blev det vindsurf på Kanaha. Fin Kona side-off och pyttesmå men fina vågor. Calle körde 4.7 innan jag kom ner. Jag körde 5.3 eftersom det lättade lite. I morrn ska konan vara lite starkare så då kanske den når fram till Lanes…

    Appropå fika på Maui: Mats och Linda är definitivt experterna att rådfråga. Paulea Cafe (uppe i Haiku canary) har dessutom nya ägare som uppgraderat både mackor och kaffe.

    /Jesper B

  • koa

    Medlem
    10 mars, 2007 vid 09:03

    @Calle 369270 wrote:

    Härligt att höra Calle!
    Längtar till kortbrallor, bad, chill med familjen och en hel del vindsurfing.
    Är din bild tagen på det ni kallar “secret”, jag tror vi bor typ 400 meter därifrån det låter väl rätt bra? Huset ser bra ut på bild och läget verkar mycket bra när man kollar på google earth.
    / Calle S

    Låter kanon!
    Secret ligger lite mer väster ut.
    Kanaha bjöd på Kona och rena fina gubbhöga-midje linjer, redig side-off,
    sol och byig lättvind. 4,7:an var lite litet, men en del sköna rides blev det under 2 pass.

  • frippe75

    Medlem
    11 mars, 2007 vid 01:30

    @Jesper_B 369317 wrote:

    Tja, jag vill väl inte spä på, men i eftermiddags, dvs efter morgonens SUP-session, lunch och familjelek blev det vindsurf på Kanaha. Fin Kona side-off och pyttesmå men fina vågor. Calle körde 4.7 innan jag kom ner. Jag körde 5.3 eftersom det lättade lite. I morrn ska konan vara lite starkare så då kanske den når fram till Lanes…

    Appropå fika på Maui: Mats och Linda är definitivt experterna att rådfråga. Paulea Cafe (uppe i Haiku canary) har dessutom nya ägare som uppgraderat både mackor och kaffe.

    /Jesper B

    Och själv valde man fel sida på ön.. Åkte förtidigt till Kanaha och konstaterade att det skulle bli svårt att överhuvudtaget komma ut…. på andra sidan bköds det på bra tryck i 5.0 men in/ut segling med gupp gupp och pensionärrer på vägen är ju inte så roligt. Men å andra sidan kunde man kolla in sköldpaddorna som dök upp lite här o där..

  • wille-plana

    Medlem
    11 mars, 2007 vid 18:41

    Hur är maui på sommaren juni/juli?
    Vilka spots gäller då?
    tips på bra/billigt boende om man har familj med sig?

    Hoppas ni rutinerade mauiresenärer har några tips.
    någon som provat hood river (gorge)

    /wille Plana

  • andersbq

    Medlem
    11 mars, 2007 vid 21:16

    Wille Plana, är du ute efter små vågor men hyggligt mycket vind är nog juni & juli perferkt!

  • frippe75

    Medlem
    12 mars, 2007 vid 02:59

    Jesper, Jag släpper dig härmed ifrån dina ekonomiska skyldigheter. 7 BRA svängar på Kanaha gubbe+ fisig vind och lite guppande… GRYMT!! Skulle ha dragit på mer solskyddsfaktor sista timmen… Får kyla pannan med min Corona…. 🙂

  • koa

    Medlem
    12 mars, 2007 vid 06:54

    Riktigt najs dag på Kanaha!
    Guppa segling med jämn lätt vind och riktigt fina linjer, fick några vågor som var närmare logo på peaken och sen var det bara att rida, mjukt och fint. Surfsegling…
    😉

    Aloha

    Calle N

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.