Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing MAURITIUS i Januari?

  • MAURITIUS i Januari?

    Publicerad av krillan82 på 20 september, 2012 vid 09:11

    Tjena

    Någon som har koll på hur det blåser på mauritius i januari.
    även hur dyrt det är att bo och leva där nere hade varit najs att veta…

    all info fort fort tack 🙂

    Kristoffer

    fox svarade 11 år, 4 månader sedan 12 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • hydrolift

    Medlem
    20 september, 2012 vid 11:56

    Bråttom ner? 😉

    Var där över nyår för några år sedan. Blåste på fint med en ganska lagom frisk bris nästan varje dag. Kitade inte då men körde däremot vindsurf och det gick bra. Det blåser lite olika beroende på om du är på öst- eller västsidan så kolla upp det med styrka och vindriktning (kommer själv inte ihåg). Var själv på öst-sidan och hade en bra pålandsbris.

    Det är ganska dyrt att åka dit. Köpte både resa o bra hotell för ca 60 000 för 2 pers i 2 veckor. Tror det var halvpension och frulle + middag ingick. Väl därnere är det relativt billigt på ön till skillnad från t ex Maldiverna där det är snordyrt.

    Ha det skönt!

  • byggarebib

    Medlem
    20 september, 2012 vid 20:39

    ahh, mauritius, de va najs!
    Var där 2008 i 2 veckor, surfade typ 10 dagar i riktigt fina förhållanden. Tror iofs att vi hade lite tur då.
    Det behöver inte var dyrt att bo och leva. Vi hyrde rum och bil för under 10000:- för 2 pers i 2 veckor. air-con i både bil och rum. Vi surfade på Le Morne och bodde i närheten.
    God mat, trevlit folk. Åk dit.

  • pilen

    Medlem
    8 oktober, 2012 vid 12:54

    Hej!

    Jag lånar tråden lite och fyller på med frågor istället för info…
    Vi ska till Mauritius (Le Morne) i november. Det är väl inte bästa månaden vindmässigt men det är då vi kan åka. Får vi bara medelvind ska det vara ok:)
    Skulle vi missa vind helt, så blir det mer dykning istället. Det står också på schemat.

    Men min fråga gäller ta med eller hyra utrustning?
    Airfrance, som vi flyger med ska ha 200 Euro enkel väg för kiteutrustning längre än 107cm vilket brädan är.
    Vi har en slingshot tour series golf bag. Kan man lyckas med att få med grejerna som golfklubbor nuförtiden? Någon som har erfarenhet av det? Då är det ju mycket billigare.
    Går det att hyra ok utrustning i Le Morne? Vad kostar det? Behöver man cert?

    Thomas

  • _dave

    Medlem
    10 oktober, 2012 vid 08:26

    Har en två dels bräda som du kan hyra av mig. Köpt den nyligen pga bastard airfrance. Passa perfekt i en hockey bag som jag har med 2-3 drakar och harness. Skicka PM om du är intresserad. Dave

    2PartBoard.jpg

    Pilen;700622 wrote:
    Hej!

    Jag lånar tråden lite och fyller på med frågor istället för info…
    Vi ska till Mauritius (Le Morne) i november. Det är väl inte bästa månaden vindmässigt men det är då vi kan åka. Får vi bara medelvind ska det vara ok:)
    Skulle vi missa vind helt, så blir det mer dykning istället. Det står också på schemat.

    Men min fråga gäller ta med eller hyra utrustning?
    Airfrance, som vi flyger med ska ha 200 Euro enkel väg för kiteutrustning längre än 107cm vilket brädan är.
    Vi har en slingshot tour series golf bag. Kan man lyckas med att få med grejerna som golfklubbor nuförtiden? Någon som har erfarenhet av det? Då är det ju mycket billigare.
    Går det att hyra ok utrustning i Le Morne? Vad kostar det? Behöver man cert?

    Thomas

  • 1111

    Medlem
    15 oktober, 2012 vid 16:44

    Hej,

    Hur är den brädan? Ärligt nu..

    Funkar den ok??

  • above_the_law

    Medlem
    15 oktober, 2012 vid 17:23

    Behöver inte alls bli så dyrt!!!
    Gå inte på den där all-inclusive-skiten bara;-).
    Varit där över nyår och det fanns då flygstolar dit för 6000 sek t/r samt helt ok priser om man är ute i god tid reguljärt med flera bolag. Vi bodde perfekt i lägenhetshotell där vi hade max 20 m till stranden, liten pool och bbq-area som alla fick nyttja. Plus i kanten för att jag kunde kita från vår “egen” strand och att jag kunde ha prylarna pumpade och klara tom över natt (nattvakt). Det var i Grand Bay men den ön är ju mindre än Gotland så vi var mycket i Le Morne bl a. Fin dykning och delfinsafaris:-)

  • _dave

    Medlem
    16 oktober, 2012 vid 21:45
    1111;701109 wrote:
    Hej,

    Hur är den brädan? Ärligt nu..

    Funkar den ok??

    A little heavier than a regular board but works great. In fact I Sold my regular twin tip from 2011 as soon as I got back from my first trip with it.

  • kevlarcalle

    Medlem
    22 oktober, 2012 vid 19:00

    @above_the_law och byggarebib – Låter ju helt överkomligt prismässigt. Hur pusslade ni ihop sånna deals? Funderar på resa dit i januari, ser helt absurt bra ut ju.

  • nolcap

    Medlem
    22 oktober, 2012 vid 21:46

    above_the_law hur flög ni till Mauritius, charter eller reguljärt, via Johannesburg eller direkt via förbindelse i Europa?
    /CC

  • above_the_law

    Medlem
    24 oktober, 2012 vid 11:03
    Kevlarcalle;701629 wrote:
    @above_the_law och byggarebib – Låter ju helt överkomligt prismässigt. Hur pusslade ni ihop sånna deals? Funderar på resa dit i januari, ser helt absurt bra ut ju.

    Det var inte direkt någon “deal” utan deras priser. Har för mig att det hette Sea Breeze eller något liknande. Googlade fram stället på nätet och köpte flygbiljetter lååångt i förväg, medan en annan svensk köpt en t/r biljett som flygstol med Fritidsresor för 6000 sek.
    I efterhand har jag även fått tips på billigt boende i lägenhet i Le Morne via Mike “The Knife” Blomwall. Finns en Svensk som driver ett B&B där också vet jag. Arild har säkert bra tips också sedan början på 2012.
    Ska se om jag hittar infon igen (har ju bytt dator ett par ggr sedan dess)…

  • above_the_law

    Medlem
    24 oktober, 2012 vid 11:05
    Nolcap;701644 wrote:
    above_the_law hur flög ni till Mauritius, charter eller reguljärt, via Johannesburg eller direkt via förbindelse i Europa?
    /CC

    Vi flög reguljärt och bokade låååångt i förväg men en annan svensk(a) köpten en flygstol för 6000 sek via Fritidsresor.
    Som jag skrev tidigare:
    I efterhand har jag även fått tips på billigt boende i lägenhet i Le Morne via Mike “The Knife” Blomwall. Finns en Svensk som driver ett B&B där också vet jag. Arild har säkert bra tips också sedan början på 2012.
    Ska se om jag hittar infon igen (har ju bytt dator ett par ggr sedan dess)…

  • nick

    Medlem
    30 oktober, 2012 vid 13:33

    Ni som varit där runt januari; det är ju regnsäsong då, men hur mycket har det regnat egentligen när ni varit där? Nån skvätt om dan, eller ihållande regn i dagar…?

    Efter att ha kollat upp lite flyg, och deras hutlösa priser för kiteutrustningar, så funderar jag på att hyra bräda på plats istället. Någon som kan rekommendera bra ställe att hyra på?
    Resten av prylarna packar jag ner i en vanlig bag som klarar måtten.

  • nick

    Medlem
    30 oktober, 2012 vid 13:45

    @Pilen 700622 wrote:

    Hej!

    Jag lånar tråden lite och fyller på med frågor istället för info…
    Vi ska till Mauritius (Le Morne) i november. Det är väl inte bästa månaden vindmässigt men det är då vi kan åka. Får vi bara medelvind ska det vara ok:)
    Skulle vi missa vind helt, så blir det mer dykning istället. Det står också på schemat.

    Men min fråga gäller ta med eller hyra utrustning?
    Airfrance, som vi flyger med ska ha 200 Euro enkel väg för kiteutrustning längre än 107cm vilket brädan är.
    Vi har en slingshot tour series golf bag. Kan man lyckas med att få med grejerna som golfklubbor nuförtiden? Någon som har erfarenhet av det? Då är det ju mycket billigare.
    Går det att hyra ok utrustning i Le Morne? Vad kostar det? Behöver man cert?

    Thomas

    Det ser ut som om Air France har sänkt priserna för kiteprylar igen. €100 kostar det nu.
    http://www.airfrance.se/SE/en/common/guidevoyageur/pratique/bagage_equipement_sport_airfrance.htm

  • steffo

    Medlem
    30 oktober, 2012 vid 20:10

    http://www.mauritiuspalms.com/
    Joakim heter han som driver stället tillsammans med sin fru. Fantastiskt läge på bergssluttningen.
    Dom kan även fixa med bil mm, superschyssta båda två.

  • pilen

    Medlem
    3 december, 2012 vid 22:24

    Tillbaka igen, tänkte jag kunde sammanfatta lite detaljer om resan ifall någon söker i forumet framöver.
    Flygbiljetter 8000:- styck bokade i typ augusti. Vi tänkte först hyra hus/lägenhet och bil för att det finns mycket att välja på och är riktigt prisvärt. La Gaulette tex är ett tips där många surfare bor om man vill kite:a i Le Morne. Vi valde till slut all inklusive för att vi inte orkade laga mat 🙂 och hade med dottern på knappt 2 år. All inklusive på Indian resort 14000:- för 10 dagar. Indian resort och grannhotellet Mornea är billigaste hotellen på Le Morne halvön och ligger otroligt bra till för kite. Kite på sidvind rätt utanför hotellet eller on shore i lagunen 5 min gångväg bort.
    Tack Dave för erbjudandet att höra brädan 🙂 Vi hyrde bräda (North Gonzales) på plats istället för 10€/dag. Den dealen fick vi hos Le Morne kite school via mail innan vi åkte. Jag kan verkligen rekommendera dom (http://www.lemornekiteschool.com). Snacka med Mario, han var toppen på alla sätt och vis och vi fick lägre priser om vi hyrde typ en vecka. Kite plus bräda kunde vi hyra för 30€/dag. Men kom överens om det via mail innan ni åker för på plats gäller ordentligt högre dagspriser. Club Mistral på Indian resort var dyrast med 50€/dag bara för bräda. Vid lagunen fanns 4-5 kiteskolor som hyrde ut prylar i sina minibussar, Le Morne kite school var en av dom. Dom hade all listpris på typ 40€/dag för en bräda.
    Angående väder och vind hade vi regn två dagar av tio och vind sex dagar av tio. I november börjar vinden vrida och blir inte lika pålitlig enligt locals. Vi läste att medelvinden skulle vara 7m/s i november och tog bara med en tolva (för att inte betala extra). Det var helt fel för när det blåste var det 10 m/s utan prut och alla körde med nior eller sjuor. Jag kunde precis köra med tolvan men tjejen var duktigt överriggad. Någon med längre erfarenhet av Mauritius kan kanske bekräfta att vinden ofta är av eller på som vi upplevde det i november.
    Totalt sett ett fantastiskt resmål med fantastiska förutsättningar för kite och dessutom bra dykvatten om man är intresserad av det.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing MAURITIUS i Januari?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.