Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen MB Sprinter vs. VW T4

  • MB Sprinter vs. VW T4

    Publicerad av simpa på 12 september, 2006 vid 16:52

    Hej!
    Nästa år blir det till att inhandla en surfbuss, jag funderar på vad jag ska ha för någon. Vill ha en som drar någonstans runt litern, en så pass stor att jag får pass med sängar, soffa, kök + grejerna. har kollat på Sprinter och T4, hur är dom två i storleks förhållande? Kvalitén osv.
    Någon som kan berätta lite allmänt om båda modellerna. Köper jag en Sprinter blir det en från ca -96 som gått ca 20.000 mil.

    Är mest sugen på en Sprinter, känns som att kvalitén är betydligt bättre, komfort, motorn osv.

    ola_p svarade 17 år, 3 månader sedan 11 Medlemmar · 34 Svar
  • 34 Svar
  • svenne

    Medlem
    12 september, 2006 vid 19:22

    Kvaluttan på en T4 slår en Sprinter. MB har haft problem med rost på alla 90-talsmodeller och en del bromsstrul. Sprinter har (till skillnad mot lillebrorsan Vito) en rätt bra drivlina som håller länge, men det är prylarna runt om som inte håller.

    Om det är storleken du är ute efter så vinner ju Sprintern med hästlängder…

  • judo-freddan

    Medlem
    12 september, 2006 vid 21:45

    Glöm inte Boxer/Ducato/Jumper. Jag har haft en Boxer 2,5TD 12m2 -97 i fyra år nu och är kanonnöjd. Rymmer ungefär lika mycket som en Sprinter, mkt vanliga bilar = ok priser på reparationer och delar. Dieselmotorernas kvalité är erkänt hög och de är helgalvade. Sett att T4or brukar vara mycket rostigare. Att gången sedan är lite svampig och att dörrar och annat håller har lite mindre kvalitetskänsla tycker jag är underordnat.

  • mattap

    Medlem
    13 september, 2006 vid 06:22

    Sprintern är ett stort as jämfört med T4:an som är lika smidig som en V70. Har du tänk använda den som personbil åxå så är ju T4:an smidigare. Enbart surfbuss så är det ju gött med extra utrymme! Min T4 är jag supernöjd med. Inget krångel de åren jag ägt den!

  • simpa

    Medlem
    13 september, 2006 vid 06:57

    Hur är det med körkort till stora as som sprintern resp. T4an?

  • gnutten

    Medlem
    13 september, 2006 vid 10:35

    Om man letar buss i T4ans storlek, finns även Toyota HiAce. Har inte haft min så länge, men hittills har jag inte haft några kvalitetsproblem. Toyota i almänhet har ju ett bra rykte. Den korta modellen är nästa exakt lika lång invänigt (250 cm). Den långa är 10 cm längre än T4 (290 cm). Den nya karossen kom 1995.

  • simpa

    Medlem
    13 september, 2006 vid 18:31

    Problemet med både T4 och HiAce är just höjden, sprintern har både längden och höjden. Någon synonym surfbuss till Sprinter, som man kan ha som ett alternativ? Sen åter till frågan, vad är det för körkort man ska ha till Sprintern?

    Det skall vara en Sprinter i denna storleken:
    http://www.blocket.se/vi/9273781.htm?ca=6_s

    Dubbla “fönster” i bak, inte tre stycken.

  • svenne

    Medlem
    13 september, 2006 vid 19:51

    Scrolla upp lite och läs Freddans svar igen…

  • judo-freddan

    Medlem
    13 september, 2006 vid 20:00
    simpa89 wrote:
    Problemet med både T4 och HiAce är just höjden, sprintern har både längden och höjden. Någon synonym surfbuss till Sprinter, som man kan ha som ett alternativ? Sen åter till frågan, vad är det för körkort man ska ha till Sprintern?

    Det skall vara en Sprinter i denna storleken:
    http://www.blocket.se/vi/9273781.htm?ca=6_s

    Dubbla “fönster” i bak, inte tre stycken.

    Som sagt: Peugeot Boxer/Fiat Ducato/Citroen Jumper.

  • judo-freddan

    Medlem
    13 september, 2006 vid 20:01
    simpa89 wrote:
    Hur är det med körkort till stora as som sprintern resp. T4an?

    Tja så länge maxvikten inte överskrider 3500kg (vilket ingen av dessa gör) så är de ju lätta lastbilar eller husbilar = vanligt B-körkort.

  • simpa

    Medlem
    14 september, 2006 vid 17:02

    Ducaton såg väldigt lockande ut storleksmässigt, hur är det med motorn, rost, kvalité osv i jämförelse mot t.ex Sprintern?

  • judo-freddan

    Medlem
    14 september, 2006 vid 21:43
    simpa89 wrote:
    Ducaton såg väldigt lockande ut storleksmässigt, hur är det med motorn, rost, kvalité osv i jämförelse mot t.ex Sprintern?

    Kan inte Mercamotorer men Ducatons är klart stabil (diesel.) Forskade runt ganska mycket på olika forum och pratade med folk IRL innan jag slog till för jag hade just varit med om att bränna motorn på en T3 + en massa strul innan så jag ville vara riktigt noggrann. Ducato/Boxer/Jumpers dieselmotorer har riktigt bra rykte bland yrkesfolket. Motorn känns stabilt byggd och går inte sönder spontant som vissa andra kan göra. Vad gäller rost så är de helgalvade. Inga jobbiga rosttendenser trots att jag kanske bara tvättat den två gånger sedan köpet. Fin under också men i år tänkte jag låta någon splasha den med olja undertill för att se till att det förblir så. Sedan är som sagt inte allting tiptop. Det är ganska mycket lastbilskänsla när man kör = rätt svampig krängig gång i svängar. Rakt fram är den helt ok. Drar lite mer (1,0-1,1) än exempelvis T4 men hey du får bra mycket mer space därinne också. Gott om reservdelar utomlands då det här är samma bil som nästan alla husbilar. Finns mycket annat gott att säga men dags att binga. Lycka till!

  • svenne

    Medlem
    15 september, 2006 vid 06:23

    Det finns Opel Vivaro också, polaren köpte en i Tyskland och den går också bra. Samma skrot i slutänden, de har ju alla samma plattor och reservdelar numera.

  • gnutten

    Medlem
    15 september, 2006 vid 11:33

    Är det samma buss som du prata om Svenne, som den röda på den bifogade bilden? Den är riktigt läckert pimpad.

  • simpa

    Medlem
    15 september, 2006 vid 13:14

    Vivaron var väldigt dyr, Finns faktiskt många billiga Sprinter, är beredd att lägga ut 40.000 ungefär. Har kollat på Sprinter i denna prisklass som gått ca 20-30.000 mil, med tanke på att både posten och taxibolagen kör just Sprinter måste det betyda att det är en bil som kan gå långt och håller kvalitén, så länge man servar den! Men jag vet fortfarande inte vilken jag ska välja, det är svårt 🙂 Men just nu så talar det för Sprinter, den halvlånga.

  • svenne

    Medlem
    16 september, 2006 vid 18:38

    Gnutten: Det kan vara en Vivaro, men kan lika gärna en Ränullt. Ser ju likadana ut.
    Simpan: Kolla i Tyskland, där får du väääldigt mycket skåpbil för pengarna.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen MB Sprinter vs. VW T4

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.