Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Mega loopar tutorial!

  • Mega loopar tutorial!

    Publicerad av skanepaul på 26 april, 2010 vid 17:35

    Med tanke på Len10 tråden här så tänkte jag be om lite tips om man skulle vilja ge sig på sådana i år.

    Så vad säger ni som vet?

    Nån i Habo gänget slängde ju av några i OZ filmen så, kommer inte ihåg vem det var.

    Eller det är så enkelt att bara hoppa och kötta loopen utan att tveka med en kite under 10m?

    egget_ svarade 14 år sedan 21 Medlemmar · 33 Svar
  • 33 Svar
  • highflyer

    Medlem
    26 april, 2010 vid 18:36

    I många trick brukar iaf jag försöka se landningen genom tricket. Det fungerar inte för mig när det gäller loopar. Mitt tipps är att försöka räta upp kroppen mot draken, vara avslappnad i kroppen och följa draken med blicken hela varvet innan du börjar titta nedåt igen.

  • skotten

    Medlem
    26 april, 2010 vid 18:46

    all the locals are boosting them… it looks pretty simple…

    take a bigger kite than you should,
    boost big air,
    pull om bar like you gonna die,
    spot landing and realize you probably gonna die,
    crash board first and hope you pull off a landing and dont die.

    probably one of the reasons why the locals hurt themselves more than the rest of us!.. they do make it look too easy though dont they..

  • jakobb

    Medlem
    26 april, 2010 vid 18:59

    vad du än gör, tveka inte!!! gör rätt ont

  • litease

    Medlem
    26 april, 2010 vid 19:21

    Och vad du än gör, se för tusan till att få det på film så vi andra kan lära av dina misstag!! (och skratta åt hur ont det gör!) Annars har jag inga som helst tips att ge i ämnet.

  • sourra

    Medlem
    26 april, 2010 vid 19:39

    Och lämna bootsen på land

  • luuddee

    Medlem
    26 april, 2010 vid 20:08

    ladda högt, när du är högst drar du extra och och gör loopen. Dra inte loopen från början då får du inte höjden. Är du tillräckligt högt och loopar tillräckligt fort är landningen inga problem.

  • johanw

    Medlem
    26 april, 2010 vid 20:38
    Luuddee;608612 wrote:
    ladda högt, när du är högst drar du extra och och gör loopen. Dra inte loopen från början då får du inte höjden. Är du tillräckligt högt och loopar tillräckligt fort är landningen inga problem.

    precis ju mindre kite ju lättre.. o tveka inte mitt i de e då de gör ont.. körde 7an i 20 ms i OZ filmen

  • yann

    Medlem
    26 april, 2010 vid 21:56

    Nu har jag ju lagt lopparna på hyllan men vet att jag hade problem med att draken hamnade ute i kanten på vindfönstret ofta när loopen var klar och gav ingen dämpning alls i fallet.

    Initierar ni loopen från kl 12 ungefär elle vart har ni draken? Ska man vara stilla i luften när man drar loopen eller kan man göra det medan man fortfarande har fart framåt i åkriktningen man hade i upphoppet?

  • stebe

    Medlem
    27 april, 2010 vid 01:42

    Aaron har gjort en liten film om det i project +27 1.4

    http://www.aaronhadlow.com/videos/

  • gadget

    Medlem
    27 april, 2010 vid 03:24

    Det borde kanske följa med en rehab-tutorial i loop-paketet… eller vad säger ni, Sourra, Neven, Martin m.fl.?

  • pjoter

    Medlem
    27 april, 2010 vid 05:48

    gör man loopen rätt skadar man sig inte. Då fångar draken upp en lugnt å fint. Det enda problemet är att man åker downwind i typ 320km/h så lite chop får en att flyga åt skogen.

    För att få till det:
    nr1 ha en snabb fin kite som flyger snabbt så du får en stor fin loop och att den ändå hinner upp å fånga dig. Kolla lenten så ser du hur långt ner kiten ska vara och ändå hinner den fånga honom.
    nr2 Kör överriggad med en kite typ stl 7-9 (mindre än det måste du ha typ 25+m/s vilket är tokfarligt. 🙂 ).
    nr3 Var inte rädd för att fega ur, ladda det högsta hopp du kan, gärna från en vågkicker och känn efter att du har balans i kroppen, har du inte det,, gör bara ett tyskehopp. Har du det däremot är det bara att dra bakhanden lagom hårt (för hårt gör loopen liten å mesig). Där får du däremot inte tveka! Sen spottar du landningen och har lite bakvikt, sätta nosen i vattnet och du har ben/rygg som är 4m långa. Även där, känner du att de går för fort eller vad som, var inte rädd för att baila å sätta dig på röven. Det gör klart mindre ont.

    lycka till. 🙂

  • skanepaul

    Medlem
    27 april, 2010 vid 06:28

    Tack för alla tips!

    Får väl börja med att skaffa en mindre kite…

  • farbrorfraz

    Medlem
    27 april, 2010 vid 07:13

    och en go-pro… detta måste dokumenteras =) sjukt sugen själv..!!

  • perl

    Medlem
    27 april, 2010 vid 07:29

    Liten fundering…

    Vad skiljer en vanlig kite-loop från en mega-loop? (förutom stavningen då..)

    /Per

  • pjoter

    Medlem
    27 april, 2010 vid 08:08

    en megaloop är megastor. 🙂

    Sen börjar man den på samma sätt som en fegisloop, dvs med ett hopp. En vanlig kiteloop drar man direkt från vattnet.

    Paul, mayhem 9 är en sjukt bra loopkite! 🙂

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Mega loopar tutorial!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.