Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Mellandagsrea

  • pjoter

    Medlem
    10 januari, 2008 vid 20:26

    klart han var! de e bara du som sitter på stranden å surar tills de blåser 8m/s. 🙂

  • gurra_g

    Medlem
    11 januari, 2008 vid 06:29

    Klart jag gjorde:-) Hade många sånna dagar i somras. Det är ju väldigt bra bottendrag i 13kvm sport så det hjälper en hel del… Kan tillägga att jag väger 80kg…

    Hmmm Milkman var det inte någon som skulle ringa mig…. 😉

  • milkman

    Medlem
    11 januari, 2008 vid 09:06

    @pjoter 437862 wrote:

    klart han var! de e bara du som sitter på stranden å surar tills de blåser 8m/s. 🙂

    Nä. Jag surar ju bara till 7 m/s. Jag åker inte hemmifrån ifall det inte är troligt att det är 7m/s som gäller. För stor risk för bomkörning.
    Jag tycker att under 6m/s är skittrist oavsett kite/bräda och det är ju sjukt ruttet att köra en timme genom stockholms fettrafik för att få förnederingssurfa.. Åååååå vad jag vill bo i skåne/halmstad/varberg etc.. Suck! Å ingen snö nu heller!

    Hmmm, deppig? Javisst! :/

    Just ja Gustav, någon kanske glömde ringa igen!

  • psychonauten

    Medlem
    11 januari, 2008 vid 09:12

    @Milkman 437927 wrote:

    Nä. Jag surar ju bara till 7 m/s. Jag åker inte hemmifrån ifall det inte är troligt att det är 7m/s som gäller. För stor risk för bomkörning.
    Jag tycker att under 6m/s är skittrist oavsett kite/bräda och det är ju sjukt ruttet att köra en timme genom stockholms fettrafik för att få förnederingssurfa.. Åååååå vad jag vill bo i skåne/halmstad/varberg etc.. Suck! Å ingen snö nu heller!

    Hmmm, deppig? Javisst! :/

    Just ja Gustav, någon kanske glömde ringa igen!

    Det är väldigt jobbig att vara kitesurfare i Kalmar, vi har 30 minuters bilfärd till fritt vatten i alla vindriktningar 🙁 Å sen den där jävla sjöbrisen i sundet med.. den är jobbig.

  • pjoter

    Medlem
    11 januari, 2008 vid 16:12

    mjölkmann, jag tycker synd om dig att du bor i sveriges rumphål men du kan ju faktiskt flytta till framsidan om du vill. =)

  • gurra_g

    Medlem
    12 januari, 2008 vid 13:22

    Om man nu har åkt den där timmen genom stockholms as jobbiga trafik och kommer fram till sin spot där det inte alls blåser 7-8ms utan 3-5ms då e det rätt gött o ha med sig en EXT… Är ass kul o göra F16 och raileys med den i lättvind:-)

    Roligare än att direkt åka tillbaka en timme hem utan att få smaka på vattnet;-)

  • cortex

    Medlem
    12 januari, 2008 vid 15:31

    @Gurra_g 437826 wrote:

    Testade Door och Session o jämförde med ext i somras…

    Extn Planar lika tidigt som dörren men är sjukt mycket roligare o köra, dörren kan man inte göra så mycket mer än o bara åka fram o tillbaka med…

    Ext är mer lik session men med mer pop, planar tidigare och så känns den mindre fast jag har för mig att den är större… hmm

    Hade hur många bra dagar som helst i somras med extn och sport 13.
    Planade när kite kunde hålla sig luften… Hade roligt ifrån 3,5-4 ms… Grym bräda på sommaren…

    Lustigt hur olika man kan uppfatta brädor. Vilken årsmodell av Session och Door var det du körde? Väldigt skillnad på de äldre och de nyare.
    Vilken storlek på Door var det? Finns 3 olika 2007 Door.

    Anyhow, jag testade den större EXT’n i våras/sommras och det finns inte på kartan att den börjar tidigare än Dörrarna.
    Däremot är dörrarna inte så kul om man vill köra freestyle. Fantastiskt bra utbildningsbräda dock; kiteskolorna älskar den. Samt de som väger mycket.

    Så det är nog Session som ska jämföras med EXT’n.
    Eftersom jag är precis lika “märkesbunden” som dig så låter jag bli att skriva vad jag kom fram till när jag jämförde dem…

    Kan väl nämna så mycket som att det är bra pop i bägge…

    BTW, inte en chans att du höll höjden i 3.5 m/s med 80 kg + EXT + 13 Sport. Ledsen. No way.
    Möjligen hade det gått med en Speed2 19 SA på plattvatten och snorjämn vind…. men knappast annars. (Och nä, det är inte speciallt kul såvida man inte kombinerar det med en perfekt solnedgång i bakgrunden).

    /Kaj(Tech)

  • gurra_g

    Medlem
    12 januari, 2008 vid 18:12

    @Cortex 438176 wrote:

    Lustigt hur olika man kan uppfatta brädor. Vilken årsmodell av Session och Door var det du körde? Väldigt skillnad på de äldre och de nyare.
    Vilken storlek på Door var det? Finns 3 olika 2007 Door.

    Anyhow, jag testade den större EXT’n i våras/sommras och det finns inte på kartan att den börjar tidigare än Dörrarna.
    Däremot är dörrarna inte så kul om man vill köra freestyle. Fantastiskt bra utbildningsbräda dock; kiteskolorna älskar den. Samt de som väger mycket.

    Så det är nog Session som ska jämföras med EXT’n.
    Eftersom jag är precis lika “märkesbunden” som dig så låter jag bli att skriva vad jag kom fram till när jag jämförde dem…

    Kan väl nämna så mycket som att det är bra pop i bägge…

    BTW, inte en chans att du höll höjden i 3.5 m/s med 80 kg + EXT + 13 Sport. Ledsen. No way.
    Möjligen hade det gått med en Speed2 19 SA på plattvatten och snorjämn vind…. men knappast annars. (Och nä, det är inte speciallt kul såvida man inte kombinerar det med en perfekt solnedgång i bakgrunden).

    /Kaj(Tech)

    Skrev inte att jag tyckte att extn planade tidigare än door, läs ingen! Jag skrev att den startade tidigare än session och att jag tyckte att den startade lika tidigt som door… Kommer inte ihåg storlekarna på dooren o session men tror det var den största door (svårt att tänka mig en större:-) men det var de som Gustav och Johan använder i skolan på Gotland så då vet du säkert vilka storlekar det är… Vill inte börja shabba om ms känns lagom lönt… Men kan säga såhär. Om kiten kunde flyga så kunda jag plana och om det var lite lite mer vind så kunde jag ta höjd…
    Fråga Gustav o Johan det såg bevis på det många många gånger i somras…

    Nu blir det sprit puss hej!

  • cortex

    Medlem
    12 januari, 2008 vid 19:03

    Sorry för att jag uttryckte mig lite fel. Såg nu att du skrev “lika tidigt som”.

    Faktum är att det finns en större Door än den du körde på. Den är 5 cm bredare än den du körde. Det fanns 2007 3 Doors: Door 54, Door 64 och Monster Door. Den som kiteskolan hade var en Door 64’a.

    Däremot så är jag tämligen säker på att du kan åka (dvs allra minst ta lite höjd) tidigare med Door 64 än med EXT’n. Å andra sidan håller jag med om att så snart det blåser lite mer än absoluta minimum så är EXT’n bättre för freestyle än Door 64’an. Kan ju påpeka att det gäller för “vår” viktklass på 76-80 kg. Väger man 95 pannor och uppåt så ändras det ju en smula.

    Å tredje sidan (oj vad sidor det blev) så krävs det typ 0,25 m/s till för att Session ska börja funka och *den* är rappare (tycker jag iaf) än den stora EXT’n.

    Tror inte att det är en slump att Nobile valt att lägga EXT’n “mellan” Door och Session i lättvindsegenskaper. Då får de som tvekar mellan koncepten superlättvindsbräda och allround-lättvindsbräda ytterligare ett alternativ.

    Blir ännu intressantare i år då Spleene gör en egen lineup + lineupen Flyboards åt Flysurfer. Jag kommer att sälja bägge linjerna.
    När det gäller lättvind så blir det Flydoor 140, 155 och 163.
    (+ ett gäng i storlekar där i mellan som brandas som Spleene)

    Fast mest är jag sugen på att hiva in en Flyradical 133 i min quiver. 😀

    BTW, angånde vind hit och dit. Det är stor skillnad på energin i vinden vid 3.5 m/s och 4.5 m/s. Jag vill fortfarande se dig hålla höjden vid 3.5 m/s med din setup. Jag kan som sagt fixa det på håret med en Speed2 19 SA och en Session. Men då ger ju den kiten *betydligt* mer kraft än en 13 kvm SLE. Och det blir hur som helst inte kul förrän man hinkar på 1 m/s.

    /Kaj(Tech)

  • sourra

    Medlem
    12 januari, 2008 vid 22:15

    Hur kom den här tråden att handla om Spleene-brädor? Hoppas du får EXT’n såld, lär vara goa brädor i rätt normala vindstyrkor också.

  • gurra_g

    Medlem
    13 januari, 2008 vid 11:46

    helt rätt Sourra!!!

    Cortex nu har du fått sälja in ditt flysörfer i denna tråd rätt hårt och jag hoppas att du är nöjd med det… Och precis som inlägget innan så får du ta och läsa om (läs om, läs rätt!) Du kan ju klura på vad det är som du läst fel denna gång och när du kommit på det så kan du skriva här igen, inte innan!!!
    Blir så konstigt annars… Du läser fel på vad jag senast skrev och svarar på det och så måste jag rätta dig igen o igen, blir ju ganska tröttsamt!!!

    Sen har du så långa inlägg så man mår ju dåligt när man ska behöva läsa igenom allt detta, dessutom så är innehållet bara reklam för flysurfer som du säljer och fel-tolkningar…

  • gurra_g

    Medlem
    13 januari, 2008 vid 12:30

    Japp då gör jag ett försök att ta tillbaka tråden! 🙂

    Det som finns kvar:

    * Nobile 666 Ext (Den grymma brädan som skapat mycket härj i denna tråd) 🙂

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=16180

    * Ozone sport 13 komplett (använd 2 gånger)

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=16221&sort=1&cat=9&page=2

  • ville

    Medlem
    13 januari, 2008 vid 19:02

    om du inte har fått sålt bräddan om ett par dagar kommer du få ett skambud av mig gurra! då vill jag ha stolen på köpet också

  • debkausf

    Medlem
    13 januari, 2008 vid 19:18

    Dörren då!?!

  • gurra_g

    Medlem
    13 januari, 2008 vid 19:45

    @Ville 438363 wrote:

    om du inte har fått sålt bräddan om ett par dagar kommer du få ett skambud av mig gurra! då vill jag ha stolen på köpet också

    hmm det där med stolen vet jag inte va jag tycker om… kanske kan få min gammla matta istället;-)

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Mellandagsrea

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.