Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Mest Instinct för pengarna?

  • Mest Instinct för pengarna?

    Publicerad av matte_c på 11 februari, 2007 vid 09:01

    Vilken instinct storlek får man mest instinct för pengarna av? Vilken av storlekarna 9, 11,13 och 15 (?) som finns ute är fetast? Mest körning med, snabbast, bäst instinctegenskaper?

    milkman svarade 17 år, 2 månader sedan 16 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • samhansson

    Medlem
    11 februari, 2007 vid 09:47

    då är det EH Rippher 8kvm

  • nic

    Medlem
    11 februari, 2007 vid 10:38

    @Matte_C 364603 wrote:

    Vilken instinct storlek får man mest instinct för pengarna av? Vilken av storlekarna 9, 11,13 och 15 (?) som finns ute är fetast? Mest körning med, snabbast, bäst instinctegenskaper?

    Antar att du menar “om man bara ska köpa en kite”…

    Tror Instinct Sport 11.

    Den nya ska ge ytterligare lite kraft och originalinstincten 11 var mitt i prick om man bara vill ha en kite och väger in på ca 85kg.

    nic

  • langens_kite

    Medlem
    11 februari, 2007 vid 13:17

    @Matte_C 364603 wrote:

    Vilken instinct storlek får man mest instinct för pengarna av? Vilken av storlekarna 9, 11,13 och 15 (?) som finns ute är fetast? Mest körning med, snabbast, bäst instinctegenskaper?

    !3 om du väger +80 och vill köra ofta.

  • mat

    Medlem
    11 februari, 2007 vid 13:51

    9:an så klart!

  • pepa

    Medlem
    11 februari, 2007 vid 14:16

    elva elva elva alltid elva

  • nilsson

    Medlem
    11 februari, 2007 vid 14:54

    @Pepä 364629 wrote:

    elva elva elva alltid elva

    Men det måste vara IFK, den kan ju inte spela fotboll!

  • yann

    Medlem
    11 februari, 2007 vid 16:01

    Det beror på hur mycket vind du har på din lokala spot. Ska du köra en 1-kite quiver och har dåligt med vind så är det nog 11an men 9an är så mycket roligare att köra. Har du en gammal stor drake eller bor i ett blåshål så gå på 9an.

  • matte_c

    Medlem
    11 februari, 2007 vid 17:15

    Har redan tre c-kites, 9, 11 och en 16 men funderar på att go bow i år. Efter att ha kollat steffo i år verkar instincten vara den bow som de flesta tycker är fetast. Det jag är ute efter är alltså den bästa storleken för att få ut så mycket som möjligt av en bow. Bor i karlskrona och det är väl som på de flesta ställen runt kusterna, våren ok, sommaren en enda lång pina där dagarna med vind är mer sällsynta än löningen och hösten brukar det punga på ganska bra.

  • yann

    Medlem
    11 februari, 2007 vid 17:44

    Då tycker jag definitivt du ska köra på 9an om du vill ha roligast kite för pengarna som ändå funkar hyfsat ofta. Den har dessutom mer drag än förra året.

  • reklem

    Medlem
    11 februari, 2007 vid 18:25

    Kan bara säga att jag upplevde Instinct Sport 9:an som en riktigt go kite när jag testade den för någon vecka sedan. Min erfarenhet är dock inte den största, så vill du testa och döma själv så kan du ju alltid komma upp till Kalmar. Ska bara få hem drakarna först…

  • milkman

    Medlem
    11 februari, 2007 vid 18:29

    Jag skulle nog säga Instinct Sport 11:a. Mindre kiter är alltid kul men med tanke på att det blir en hel del sommar dagar där 6-7 m/s är allt som bjuds så är nog en större ändå att köra. Sen är 11:a och 7 kombo rätt fin, även med Instinct Light som lilla kiten.

    Fast det är klart, håller du i din 16 så ansluter kanske en 9:a rätt bra mot den, och 9:an kommer du älska både vår och höst.

    Hmm.. Har du brådis att handla? Jag hade tänkt försöka köra lite demo både i malmöområdet och Öland rätt snart. Då kanske du kan testa själv så slipper du bli överraskad.

    Jag bor i stockholm och körde förra året en kombo på 13 och 9. Fast jag bytte ner till 11 som stora kiten på hösten. Väger typ 85.

  • matte_c

    Medlem
    11 februari, 2007 vid 20:02

    Jag väger också kring 80-85. Du körde alltså elvan som den stora? Låter för bra för att vara sant:) Min plan är att köpa en elva så småningom eftersom jag fick tag på en torch 8’a för en löjligt billig peng i höstas och har då det övre registret täckt. Är sugen på att köra lite demo när prylarna börjar droppa in. var kör ni i kalmar? Trodde inte det fanns något ställe däruppe som var tillräckligt bra för att man inte ska göra sig besväret att dra till öland.

    vad är det för skilnad på instincten från 06 och sport instincten?

  • fredde-k

    Medlem
    11 februari, 2007 vid 21:04

    11:an tycker jag med, den är inte särskilt “tråkigare” än 9:an.
    Jag (85kg) har 11:an samt en 16 C-kite och det är inte många dagar det inte går att köra.

  • reklem

    Medlem
    11 februari, 2007 vid 21:18

    Du har så rätt så. Bor man i Kalmar så åker man så gott som alltid till Öland. Så jag är ledsen för att det lät som om att jag lurade dig lite där. Finns i och för sig några spots kring Kalmar, men dessa åker man bara till när tiden är knapp och man är desperat för att få komma ut. Logga in och bli medlem på http://www.kitesidan.com. Där finner du någa av oss som är aktiva i trakterna.

    Gott Milkman att du kommer till Öland. Hoppas att det blåser bra och i rätt riktning så att det går att åka vid Grönhögen. Kanske inte bästa stället att dema, men finfin surf. Hör av dig när det blir dags.

  • tuben

    Medlem
    11 februari, 2007 vid 23:11

    @Matte_C 364691 wrote:

    Jag väger också kring 80-85. QUOTE]

    Har du gainat lite vikt for att klara vintern eller? 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Mest Instinct för pengarna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.