Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Midsommar surfet?

  • Midsommar surfet?

    Publicerad av sinclair på 23 juni, 2003 vid 05:39

    Kan någon lämna lite rapporter efter midsommar surfet? Själv så blev det bara festande så jag har inte fått surfa något frown.gif

    styret svarade 20 år, 11 månader sedan 9 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 juni, 2003 vid 06:15

    Jag seglade tordag kväll och fredag. Midsommardagen var jag inte riktigt i form men det lär ha varit en underbar dag. Sol och stadig västlig vind runt 10 meter. Stundtals var jag överriggad med min 5.0 men det är inget att klaga på. Gött röj idagarna två. cool.gif

  • sinclair

    Medlem
    23 juni, 2003 vid 06:22

    Låter bra, fan vad jag är sugen på att komma ut och köra lite nu.

  • Knatte

    Gäst
    23 juni, 2003 vid 06:30

    På midsommaraftonens förmiddag så blev det några goa timmars surf i Björlanda.
    Skapligt drag med 4.8 kvm segel. För första gången på ett par år stod jag på en vågbräda och det inte alls fel.. kul som omväxling! grin.gif

  • sinclair

    Medlem
    23 juni, 2003 vid 07:07

    Jag blir inte alls avundsjuk på dig, det var jäkligt länge sedan jag fått köra wave bräda.

  • lars_k

    Medlem
    23 juni, 2003 vid 07:12

    Ringenäs på midsommarafton var hartcore. Var ute 5 timmar med 4.0. Glassiga uppåt 2 meters att rida, samt masthög dyning en bit ut. Var mer uppe i luften än i vattnet =)

  • endy

    Medlem
    23 juni, 2003 vid 07:26

    Kongo: Var du ute midsommardagen oxå?

    Jag seglade Ringenäs
    Torsdag: 5,7 med bra drag 3 timmar (de flesta hade 5,3/5,0)
    Fredag: Seglingsförsök med 5,0 typ 3 vändor, innan jag mötte en som hade 3,7 på…då la jag ner det wink.gif
    Lördag: 5,0 segling i 4 timmar med sol och go spirit
    En kanonhelg helt enkelt, kunde varit bättre om man hade haft ett 4,2 som jag nu äntligen har fixat.
    Man har lite småskavanker men det som inte dödar…..

    Järnet!

  • andreas-f

    Medlem
    23 juni, 2003 vid 07:38

    Jag firade midsommar i en polares föräldras stuga något norr om Falkenberg. Huset låg bara ett tiotal meter från vattnet så det blev en hel del surfat… Var ute 5-6 timmar i torsdags, 3 timmar i fredags och en timme på lördagen. Vet ej vad stället heter men det var bra segling i alla fall. Ett par hundra meter plattvatten inne vid land, sedan kom det stenrev där vågorna bröt fint med ca 2 meters höjd. Ingen jättebra vågridning men riktigt fina hoppramper var det i alla fall. En liten nackdel var stenarna, det fanns några elaka saker som gömde sig precis under ytan inne vid land. Jag klarade mig men brorsan tappade en fena.

    På torsdagmorgonen fick jag också tillfälle att testa min nya RRD 271. Satan vilken bräda! Inte alls så svårseglad som jag trodde att den skulle vara, och mycket lätt att få upp i hastighet. Utan att ha det ordentliga toktrycket i seglet (vinden hade inte riktigt kommit igån än…) så lyckades jag skrämma upp den i 25,8 knop som mest, så det borde nog inte vara några problem att spränga 30-knopsvallen med den. Mycket nöjd! Jag körde bara en kort stund med den, sedan bytte jag till vågprylar. Var ganska nervös för att slå av fenan mot någon av stenarna. Lite svårt att bedöma brädan efter bara så lite segling men jag kan direkt säga att den var bra mycket roligare och lättare att segla än Copello Course Race 285 som är den racebräda jag haft tidigare.

    Mkt nöjd med helgen, blev en bra mix mellan surf och partaj… Var nästan lite svårt att hinna med att dricka sprit men det blev några snabba öl och en och annan whisky då och då i pauserna. Skoj att imonera på polarna också som satt i trädgården och kollade på.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 juni, 2003 vid 08:29

    Två mycket bra dagar i Båstad. Inga klassiska “malendagar” men helt ok 4.0-4.7 Tydligen lite för tuffa förhållanden för vissa farkoster…
    http://www.hallandsposten.se/dagenshp/artikel.asp?a=112573

    /M

  • lars_k

    Medlem
    23 juni, 2003 vid 08:30

    Midsommardagen tänkte jag först dra ner till Ringenäs igen, men eftersom det skulle lägga sej under dagen la jag ner. Det visade sej sen att det blåste stabilt 10-12 m/s hela lördagen nere i Hstd, helvettes meteorologer…
    Seglade iofs 6-7 timmar 5.3 i Åsa och Varberg på Torsdagen också, så jag är ändå nöjd med helgen.
    Vi ses i Ringenäs nästa gång wink.gif

  • Knatte

    Gäst
    23 juni, 2003 vid 09:39

    Har du skaffat dig en GPS:s nu eller var det bara lånat? (du kanske redan hade GPS ??)
    Du kommer märka skillnaden på att komma upp i 26-28 knop och komma över 30 knop.
    Det är lite knepigare än du tror grin.gif. De sista knopen är besvärliga att nå upp i.
    Men absolut ingen omöjlighet, bara vinden finns där.

    (Nästa gång det blåser ordentligt får vi testa gejejerna ihop. Jag vet att Markram och hans Windtech är sugen också..)
    Men jag håller med att RRD 271 är lättseglad. men efter byte till vågbräda, märkte jag en stor skillnad i gippar óch manöveregenskaper cool.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 juni, 2003 vid 10:37

    Midsommarafton i Varberg bjöd på riktigt kul segling, hela dagen. Blåsigt och byigt. Körde med 4,2 vilket kändes helt ok.
    Vinden låg på nordväst så vinden, vågorna och därmed även seglarna höll till i södra delen av viken. Ojämna vågor, men några fina ramper blev det.

  • feffelito

    Medlem
    23 juni, 2003 vid 11:02

    Segla på Värtan på torsdagen med 7,5 gick bra i ca 3 tim sen dog vinden frown.gif men studtals mycket het segling. Fredagen blev det tyvärr ingen surf men det var kul med lite festande istället!

  • endy

    Medlem
    23 juni, 2003 vid 12:02

    Ja, det ändrade prognoserna på morgonen, de sa 14-16 SAKTA avtagande wink.gif
    De blåste mer än 10-12, vi seglade 5,0 med BRA tryck
    Vi ses i skummet wink.gif

  • feg

    Medlem
    23 juni, 2003 vid 20:21

    Brorsan och jag körde fredag eftermiddag och lördag, på Mälaren, stockholm hos JBSS i Görväln.

    Fredagen var lite sådär, fick skvalpa runt ganska långt för att komma ut till vinden. Väl ute i vinden var det skoj. Fint drag i 7.5:orna blandat med korta partier av vindhål.

    Lördagen är nu i backspegeln episk!
    Vi stack tidigt till Görväln. Vi var på plats 10:15 och på vattnet en timma senare efter att ha riggat både 7.5:or och 12.5 (brorsan körde 11.3).
    Inledningen på dagen var Formula väder vilket skrämde hem en kille som hade mindre prylar.
    Allterftersom dagen gick stabiliserades vinden och ökade samtidigt som solens besök ökade i frekvens och styrka. Trots att vinden blev mer stabil så vet alla som seglar på Mälaren att ordet stabil och Mälaren egentligen inte går att skriva i samma mening. Detta bevisades av att vi sprang upp och ner för att byta mellan små och stor gejjer. Ena stunden var man överriggad med 7.5 för att sedan köra en halvtimma med 12.5 för att återigen köra en timma med 7.5! smile.gif
    Vi seglade ihållande mellan 11.00 och 19.00, tyvärr utan vettig matsäck eftersom personalen i affärerna tydligen också måste få vara lite lediga. Jag hade kurr i magen hela dagen.

    Återigen: Lördagen går till historien. Detta är 4:e året i rad med hård vind under midsommarhelgen! smile.gif

    Hoppas på mer vind under sommaren! laugh.gif

    /feg

  • styret

    Medlem
    23 juni, 2003 vid 21:19

    Tror jag selgade dagen innan midsommar. men minns inte riktigt.
    jo det gjorde jag. typ 5.0 var väll en vanlig 5.0 dag på haga.

    midsommarafton ringde dom från jobboet på morgonen så blev det 4 timmars jobb, följt av islängd familjemiddag och ihärdig cykling ner till haga.
    Då var jag så jävla trött så nått surf blev det inte av.
    Andra aktiviteter följde däremot och det hela slutade med att Vi tänkte inta tavernan som visade sej vara stängd.
    Det blev busskuren nästa för mej där jag råkade somna och pappa fick hämta mej vid 4 snåret…

    Söndan var jag inte riktigt i fas. Så att säja. Spö regn satte ännustörre P för vad som helst.

    ja en bra helg på haga var det ju iallafal… oavsett hur mycket surf det var.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Midsommar surfet?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.