Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Min delbara mast är inte längre delbar, vad göra?

  • Min delbara mast är inte längre delbar, vad göra?

    Publicerad av gurra1978 på 13 september, 2003 vid 16:54

    Efter min senaste segling med feta hopp blev min 430 mast så ihoppressad att den inte längre går att dela. Jag vet att problemet har tagits upp på konfen tidigare men jag hittade inte tråden.

    Jag har försökt med silicon spray och satt den i skruvstäd utan resultat. Jag har kört med annat smörjmedel och varmluft från hårttork i hopp om att den skulle expandera (30% kol). Allt utan resultat.

    Vad ska man göra nu?

    frippe75 svarade 20 år, 8 månader sedan 15 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 september, 2003 vid 17:03

    testat bomtricket?

  • fenan

    Medlem
    13 september, 2003 vid 17:14

    det fanns några tips i windsurf’s augusti nr. Kan dra de lite kort… du kan binda fast en planka nära skarven på top delen (vinkelrätt mot masten), sen binder du fast en planka på andra sidan skarven på nedre delen(också vinkelrätt mot masten). sen är det bara be en snäll kompis att vrida plankan åt ett håll så vrider du åt det andra

  • gurra1978

    Medlem
    13 september, 2003 vid 17:26

    Tack för snabba svar. Jag ska prova det där med plankorna. De krävs ganska hård surrning med rep för att få fast de på masten om jag förstod det rätt.

    Herr anonym får gärna vidareutveckla “bomtricket”, tack.

  • ola_p

    Medlem
    13 september, 2003 vid 17:37

    jag kan utveckla bomtricket, det är nämligen inte så avancerat. Det går ut på att man sätter fast en bom ovanför och en bom nedanför skarven… sen vrider man, ev. kan man behöva stoppa nått emellan om man inte kan göra bommen tillräckligt liten vid masten… det brukar fixa de kärvaste av master…

  • gurra1978

    Medlem
    13 september, 2003 vid 17:43

    Tack Ola. Det verkar mycket enklare än plankorna. Ska prova det snarast.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 september, 2003 vid 21:18

    Du skall definitivt inte använda värme för att få masten att expandera, då kommer den bara att sitta ännu mer fast..
    Prova att använda ispackning runt om du nu skall experimentera med tempen. Masten kommer då att krympa och bli lättare att dra isär. Eller?
    Bom tricket låter bäst hittills, skulle jag provat!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 september, 2003 vid 23:03

    En gubbe i varje ände på masten som håller still och två på mitten som vrider åt varsit håll samtidigt som dom vajar masten upp och ned utav helvete, och gubbsen i ändarna håller helt still gör susen.
    //Krille

  • matsb

    Medlem
    13 september, 2003 vid 23:31

    Här är en halv dålig bild med plank alternativet…;.)

    Hoppas att det löser sig…. wink.gif

    hadé
    mats

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 september, 2003 vid 07:46

    ehh gurra… du ska väl inte kyla då sitter de väl bättre.. Värma tror ja är modellen om man vi få två rör att släppa.
    Efter som yttervarvet är lägre än inne varvet så kommer en lika stor procentuell ökning av längden ge upphov till en lägre ökning av yttervarvet än innevarvet.

    Sen vet ja inget om vad som händer om man värmer på kolfibermastar.. så ja tror på plank eller bom tricket.

  • malun

    Medlem
    14 september, 2003 vid 08:25

    Det bästa vore väl att värma ytterdelen och kyla innerdelen. Men att lösa det praktiskt är kanske inte så lätt smirk.gif

    /malun

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 september, 2003 vid 08:44

    knyt fast en rep på nedre delen, lite löst och flera varv
    så hålls den fast, samt knyt fast något fast
    och ryck loss skiten, då får man ut det mesta.
    Annars kan du ju dra med bilen.

  • wisco

    Medlem
    14 september, 2003 vid 15:42

    hade samma problem en gång och hittade massor med tips på internet allt från de gamla svaja-som-fan-trixen till att knyta fast masten till en lyktstolpe och dra loss den med bilen. Inget funkade..

    Så jag gick ner till gamle Holmberg och bad om råd, han sa bara hämta masten så fixar vi det. Vad han gjorde då var att sätta två bommar på var halva, sen juckar man dom bara lite grann fram och tillbaka, små rörelser och vips så släpper det. Om bomarna glider så sätter man bara på två bommar till. Jag lovar detta funkar, har lossat en massa omöjliga master på detta sätt sen dess, som mest har jag fått använda tre bommar på varje halva.

    p.s.. prova INTE bil-tricket, dum töffe i usa som påstod att det var det bästa sättet… repet går av före masten släpper..

  • krille

    Medlem
    14 september, 2003 vid 19:59

    Wisco, svaja som fan trixet funkar. Senast för en vecka sedan fixade tricket en hjälpsökande i sthlm, men håller med dig: bommar två fyra sex st osv fungerar åxå men är lite omständigare. Men om man börjar med gubbsen och det inte funkar så visst….bommar fram. wink.gif
    /Krillle

  • wisco

    Medlem
    14 september, 2003 vid 21:35

    inte alltid, den första masten jag hade rejält med problem att fixa satt i flera veckor innan jag lärde mig bomtricket och den svajadeas av hjälpsamma surfare varje gång jag kom ner till stranden men den gick inte att rubba. Likaså i australien kom jag på ett gäng surfare med att stå och svaja och trixa en mast som inte ville lossna förrän jag gick och hämtade ett gäng bomar.
    Lossna masten av svajet så satt den nog inte så hårt ändå wink.gif

  • ola-h

    Medlem
    15 september, 2003 vid 11:45

    Håller med, bommar är överlägset. Min son leker gärna med mina master så det bli ofta lite jord, sand och lera i. Jättekul med så långa pinnar som är så lätta…
    Jag körde svaj mm ett par gånger i sommras utan framgång och alla gånger så var det busenkelt med två bommar (rdm-master också så bommen sitter lika bra över som under skarven eftersom masten är jämntjock).

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Min delbara mast är inte längre delbar, vad göra?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.