Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Min kite exploderade

  • Min kite exploderade

    Publicerad av jaca på 19 augusti, 2009 vid 09:39

    Det hände en tråkig sak igår. Jag var ute med min REV 9 (2008) och allt var helt OK. När jag skulle packa så sprack en söm på fickan där huvudblåsan ligger och blåsan exploderade. Jag blev helt paff och besviken då det hände helt oprovocerat. Kan man laga de eller är det bara att kasta?! Kiten var inte speciellt mycket använd så man funderar om det är en dåligt sydd söm? Jag har köpt kiten begagnad men den var i väldigt bra skick. Kan en segelmakare fixa till det eller är den för mycket trasig. En ny “bladder” kostar ungefär en tusing. Så frågan är om det finns någon som kan sy ihop kiten?

    acemattias svarade 14 år, 9 månader sedan 14 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • larssa

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 09:43

    Tror nog att en segelmakare kan fixa det. Hör med dom. Bor du i närheten av Helsingborg så e det Linds segel du skall kolla med.

  • gh0st

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 10:18

    Jodå, det där är inga problem alls att fixa. Du kan nog få bladdern fixad med.

  • neven

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 12:48

    Trist, men det är sånt som händer. Som ovanstående säger så går det mesta att laga. Bladdern hade jag iofs nog köpt en ny.

  • gh0st

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 14:16

    Jag har fixat sådana flertalet ggr. ser ju inte ut att vara värre en vad en 10x10cm patch inte kan fixa.

  • gadget

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 15:45

    Om du ska till en segelmakare så måste du se till att kiten är väldigt ren.
    Om du drar in sand hos dem lär de inte bli glada.

  • johan_rydstrom

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 19:06

    Om du finns i sthlm så fixar Björns Segelvård sånt, inga problem enligt honom själv.

    http://www.segel.nu/

  • skotten

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 19:25

    I can hejlp ya out fix it no problem if you are down in skåneland.. I have seen a lot of these.. its caused by not pumping the kite hard enough, taking it out in light wind and it folds over at the edge of the window trying to get out of the water..

    the thread is wet and gets weak with the folding action and eventually fails..

  • pjoter

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 21:06
    skotten;568500 wrote:
    its caused by not pumping the kite hard enough, …..

    Exakt! det går sönder fler kites för att man mespumpar än för att man pumpar för hårt. Över hälften av alla kites man launchar är så kasst pumpade att att man får kolla på kiten en extra gång för att försäkra sig om att det faktiskt var en LEI man lyfte upp och inte en foil.

    Är detta nåt som lärs ut på kurserna eller är folk bara mesiga när det gäller kitepumpande? Roligast är när man anser sig vara så duktig att man behöver ny kite varje år men man pumpar knappt så man får inte ut ett skit av prestandan i den.

  • langens_kite

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 21:09

    Har lagat många kiter som ” exploderat” men ingen som ser ut som det här!
    På bilderna ser man att den inte sprukit i sömen utan på sidan om.
    Skämt åsido ser det ut som att den har används som bogserlina ……..
    Den går att laga men tror att det skulle kostar minst 1000 sek + blåsa

  • langens_kite

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 21:12
    pjoter;568561 wrote:
    Exakt! det går sönder fler kites för att man mespumpar än för att man pumpar för hårt. Över hälften av alla kites man launchar är så kasst pumpade att att man får kolla på kiten en extra gång för att försäkra sig om att det faktiskt var en LEI man lyfte upp och inte en foil.

    Är detta nåt som lärs ut på kurserna eller är folk bara mesiga när det gäller kitepumpande? Roligast är när man anser sig vara så duktig att man behöver ny kite varje år men man pumpar knappt så man får inte ut ett skit av prestandan i den.

    Hur går en kite sönder för att man pumpar den för lite?
    Smäller inte en stenhårt pumpad lättare än en som är lite mjukare?

  • skotten

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 21:28

    on the LE there are normally 2 seams. One that closes the LE and then another that folds the left over stuff and holds it down.. taking the pressure off the seam closest to the bladder.

    If you dont pump the kite hard enough, the repeated folding of the LE at the edge of the window results in the threads holding the flap work themselves loose, either breaking the thread or tearing the holes that they make in the material..and then dont support the inner thread (the real strength comes from the fold being held over).

    its especially a problem just where the panels on the LE join.. everyone should check theirs bafore they go out.. we resew them for a couple of hundred sek.. instead of the thousands it can cost afterwards.

  • jaca

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 06:37

    Jag hade pumpat den till 7-8 på tryckmätaren som sitter på Slingshots pump. Nu kommer jag inte ihåg vilken tryckenhet det är men det är vad man rekommenderar enligt instruktionen. Väven kan ha börjat spricka när kiten inventerade vid ett tillfälle tidigare under min session. Men jag gick lugnt in med kiten och vände tillbaka den på land. Kiten såg helt OK ut efter det men som sagt det är kanske det som startade det hela…

    Jag bor i Karlskrona och det finns några lokala “segelmakare” som “hemmafixar” (har inte någon adress till någon av dom, någon som vet?). Närmaste segelloft är Hamel i Karlshamn och North Sails i Kalmar. Har kontaktat dom men inte fått något svar ännu.

    Var kan man få tag i en “bladder-laglapp”? Hålet är drygt 10 cm långt. Läste i en annan tråd att det är strykjärn och bakpapper som gäller som verktyg. Beställer nog en ny bladder av Anders på LASURF, men fick en hint av han att det kan ta lite tid, så jag tänkte försöka laga den tills dess. Vilket material är bladdern gjord av?

    Tack för alla inlägg och synpunkter. Jag var beredd att skicka den i soptunnan men tänker nu ge det ett försök att laga den 🙂

  • pjoter

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 06:58

    Tony har ju rdan givit värsta förklaringen men jag tänkte faktiskt mer på att en dåligt pumpad kite klart oftare inverterar och på så sätt påfrestar materialet på helt andra ställen än det är tänkt när den syddes. Vilket i bästa fall “bara” sträcker ut tyget så den flyger kass i förtid men också lämnar fina revor.

    Dock ska man ju inte pumpa kiten så den sprängs, men kör man med en vanlig kitepump sätter den gränsen när det börjar gå ordentligt trögt (vilket är runt 8bar har jag för mig). Så pumpade du 7-8 bar och den inte har läckt verkar ju inte det va problemet för dig.

    Är kiten ordentligt pumpad bör man också va lite försiktig med solen, har sett/hört ett flertal kites sprängas när dom legat helt stilla på stranden. Även i sverige där vi inte har sånt tryck i solen.

    Självklart ska du laga din kite. Antingen lämnar du in den eller så ger du dig fan på att fixa de själv. Alla riktiga män kan laga sina egna kites. 😉

  • spexz

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 07:01

    Norht sails i kalmar kan fixa detta.. jag hade liknande skada på en kite och det kosta 1300:- .. Kan tänka mig att din e lite dyrare att reparera..

  • sourra

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 08:20

    Köp tear-aid och fixa bladdern med om den inte blivit toktöjd.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Min kite exploderade

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.