Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mistal – inte coolt?

  • Mistal – inte coolt?

    Publicerad av bigblue på 27 december, 2007 vid 12:15

    Med tanke på hur stora Mistral är så får man säga att det är väldigt tyst om dem – i alla fall här på forumet. Hur kommer det sig? En icke konkurenskraftig linje?
    Har inte själv någon Mistral men de ser ut att ha spottat upp sig i och med 2008 års linje.

    surfen svarade 16 år, 4 månader sedan 13 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • styret

    Medlem
    27 december, 2007 vid 15:31

    vindsurfingvärlden är väldigt smal. det är ofta så att vissa märken är väldigt stora i olika länder. här hemma (eller iallafall där jag bor) är det väl fanatic, rrd och JP som har varit störst i många år. nuförtiden finns det ju en del uppstickare, där är väl kanske naish och starboard störst?

    i andra länder är andra märken mycket mycket större än sverige. Som exempel kan man väl ta Tushingham som väl är (enligt mina källor men nån annan kanske har mer aktuell info) världens största ws-segelmärke. Ser man till den svenska marknaden så skulle man nog tro det vara NP eller simmer.

    helt enkelt beror det nog på vad den som har sålt grejer i landet har sålt för grejer. I sverige under windsurfingens downperiod så var det väl inte särskillt många fler än Surfers Paradise som sålde prylar och därför så syntes bara deras grejer/fanns bara deras grejer att köpa.

    men mistral är inget jättemärke i sverige och det beror nog på att folk väljer det andra kör på. Men om man tänker på vilka som kör/har kört på mistral så ser man att dom nog är rätt stora i andra delar av världen, morenosystrarna och nik baker som huvudnamn i freestyle och wave.
    sen har dom nog haft lite annorlunda approach än tex fanatic som har som slogan young, unique, radical eller nått sånt. men nu så har väl mistral kastat om lite i marknadsföringen och team mm. tex så kör ju våran världscupseglerska Emma Johansson för mistral numera, det gör även årets freestylechamp Marcilio Browne. så vem vet, om ett tag kanske mistral är det nya svarta här hemma.

  • borje

    Medlem
    27 december, 2007 vid 17:21

    @styret 435572 wrote:

    Men om man tänker på vilka som kör/har kört på mistral så ser man att dom nog är rätt stora i andra delar av världen, morenosystrarna och nik baker som huvudnamn i freestyle och wave.
    QUOTE]

    För att inte tala om en viss Robby Naish som körde Mistral i väldigt många år, innan han skapade sitt eget märke!

  • stickan

    Medlem
    27 december, 2007 vid 19:25

    Mistral verkar även kommer med lite segel, men det kanske inte är någon nyhet?

    Var länge sedan jag var inne på deras sida.

    Mvh Stefan

  • tim-eriksson

    Medlem
    27 december, 2007 vid 20:58

    Kanske är helt ute och cyklar..

    Men hade inte mistral tillverknings/kvalité problem för några år sedan?
    Kanske en bidragande orsak..?

  • perrapops

    Medlem
    27 december, 2007 vid 21:17

    Still on flow:)

  • Knatte

    Gäst
    27 december, 2007 vid 21:28

    Att Mistral inte är stora i Sverige längre beror väl på att de inte hade någon “återförsäljare” i Sverige under några år. SP droppade ju detta märket nåt/något år.
    Det är väl först de sista åren som de börjar pusha för Mistral igen?? Förr om åren var Mistral spjutspets teknik och “topp off the line”. Men inom Boards and Moore skulle Mistral vara ocoola familjebrädor för massan, vilket gjorde att Mistral tappade både försäljning, teknik och vill ha faktorn:frown: :blush:

    Från och med 2007 skall Mistral stå för high-tech igen och Nick Baker är manager för märket. De skall börja tävla in slalom mm. igen och inte bara satsa på sgelsnurr och Wave. Morenos fick inget nytt kontrakt och Mistral skall väl satsa på upcomming stars framöver:smile:

  • snaffe

    Medlem
    27 december, 2007 vid 21:48

    Har en Mistral Joker 2007 och det är allt annat än en familjebräda. 100% renodlad freestyle och riktigt lätt. Mycket lättare än min evo på 74 liter.

  • snaffe

    Medlem
    27 december, 2007 vid 21:52

    En bild på den rackaren.

  • Oregistrerad

    Gäst
    28 december, 2007 vid 11:12

    [i andra länder är andra märken mycket mycket större än sverige. Som exempel kan man väl ta Tushingham som väl är (enligt mina källor men nån annan kanske har mer aktuell info) världens största ws-segelmärke. Ser man till den svenska marknaden så skulle man nog tro det vara NP eller simmer.

    ja ja du menar att:Tushingham är det största av garagemärkena eller nåt. eller menar du att loggan i seglet har störst diameter typ.
    Störst antal sålda segel, glöm det

  • bicless

    Medlem
    28 december, 2007 vid 11:39

    Hej

    Mistral har jag mycket bra erfarenheter av. I stort sätt alltid väldigt lättseglade med bra balans även om jag inte testat Joker. Jag tror som ni andra här ovan att varumärkets tillfälligt bristfälliga status i sverige beror på att de största butikerna satsat på andra varumärken senaste åren. Tror Mistral kommer igen storstilat, grym tradition och generellt grymt sköna, brädor som inte krånglar till det för mycket.

    Tushingham är möjligen stora i UK men totalt i världen är det 8-9 varumärken som är större på segel. Neilpryde klart störst följt av Gaastra och sen Northsails om jag minns rätt.
    Sailloft är störst om några år 🙂
    (ja vi är återförsäljare för dem)

    Mvh

    Bicless

  • styret

    Medlem
    28 december, 2007 vid 14:11

    @Oregistrerad 435701 wrote:

    [

    ja ja du menar att:Tushingham är det största av garagemärkena eller nåt. eller menar du att loggan i seglet har störst diameter typ.
    Störst antal sålda segel, glöm det

    okej. som jag sa, rätta mej om jag ahr fel, har sett info om det nånstans men då var det felaktigt.

    tack för den trevliga tonen 😉

  • fastforward

    Medlem
    28 december, 2007 vid 14:18

    Mistral kommer att bli väldigt coolt så fort jag får min Syncro… hrrrmm, host, host 🙂

  • flikka

    Medlem
    6 januari, 2008 vid 13:44

    Har själv just gått över till Mistral som Styret sa och detta av flera starka anledningar. De satsar verkligen på att förnya sina brädor, imag, sin ledning och sitt team och alla verkar vara motiverade och jobbar 110%.
    Kände mig oerhört välkommen i teamet när jag startade. Mina brädor anlände tyvärr inte i tid (som alltid i vindsurfingvärlden) till sommarens tävlingar men inga problem för då erbjöd sig Nik Baker att låna mig en av hans egna trots att han var mitt uppe tävlandet och skulle snart köra. Till freestylen fick jag låna ytterliggare en bräda av Brazinho. Kände riktig teamkänsla!
    Hur brädorna varit innan jag startade vet jag inte så mycket om, men man har ju hört diverse rykten… Själv har jag nu en Joker92 som jag är grymt nöjd med. Att Brazinho hjälper till att utveckla brädorna säger ju sig självt tycker jag.

  • Oregistrerad

    Gäst
    9 januari, 2008 vid 14:16

    Mistral ar pa gang. Ett litet team som haft lite skvalpvatten de senaste aren. Just nu sa har de en stark linje pa gang som utvecklas av Nik och Mark Nelson som tillsammans maste anses som ratt starka shapers. Nik har 20 ar pa touren, och har nu tagit Brawzinho under sina vingar. Tillsammans med Mark har de klart kompetens att ta fram nya radikala vag och freestyle brador.

    Sedan ar manga av lasarna har pa forumet slaviska PWA foljare. Mistral har inte eller kommer inte sattsa alla sina pengar pa att att signa 30 akare for att ta vinna alla tavlingar (anda var Nik 4 i vag och brawzinho 1 i freestyle). nu kommer aven Brawzinhos bror Gabriel kora formula och slalom detta ar. 92 kilo, 16 ar. Och Edvan De Souza fran Jericoacoara kommer ha en forsta sasong pa PWA med sin oslagbara freestyle.

    Sedan far man inte glomma att det ar sma foretag vi pratar om. Omsattningen ar ungerfar som Campino pizzeria i varberg.

    Helt oforsiktigt byter de grafisk design for 2009 och det ser najs ut.

    MBK Peter

  • stoorfaen

    Medlem
    9 januari, 2008 vid 14:45

    Har sett ett par lirare nu i höst/vinter som fortfarande kör på mistral flow 276’or …dom är snabbare, grymmare och coolare än alla andra med nyare brädor…men det beror nog mest på att dom är grymt säkra bara…

    still on flow! 😉

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mistal – inte coolt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.