Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › mistral n.trance
-
mistral n.trance
Publicerad av jeppe2 på 8 maj, 2005 vid 12:41nån som kan hjälpa mej och säga vad en Mistral n.trance V 200 liter och ett orginalsegel 7m2 mast och bom, allt från 2004 kan vara värt?
jesperjakob_s svarade 19 år, 12 månader sedan 6 Medlemmar · 19 Svar -
19 Svar
-
jup det är orginalsegel på 7m2.
tröttnar man väldigt fort på en sån? jag menar känns den snabbt trög och seg eller nåt? -
vad fn e ett orginalsegel??
jag tror det är en bra bräda men att du vill ha en lite mindre efter ett tag. den går nog o ha större segel på o då funka i rätt lätta vindar. -
Klubben här i stan har en sån bräda som jag brukar dra ut på ibland när det är för lite vind för min bräda (113 liters) och den funkar rätt fint att köra med. Förvånansvärt skoj enligt mig, men man bör skaffa en bättre fena till den för orginalfenan är kass när man börjar ställa med krav på prylarna.
Orginalsegel? Är det ett nybörjarsegel av Mistral eller?
-
orginalsegel betyder väl att det följde med brädan och att mistral gjort det. inte vet jag. det va en annons jag kollade. jag är dålig på brädorna men vill ha en bra som funkar för nybörjare och även lite mer avancerade. ska jag kolla in Flow?
-
Okej, ja det låter som en skum formulering enligt mig. Men det lär väll alltså vara ett nybörjarsegel från mistral.
Nej en flow är inget för en nybörjare, dom är för små.Men vad skulle han ha för mistralen och rigg?
-
8000 ska han ha. frågade för nån vecka sen exakt var det var för segel och om det var mistral som tillverkat det men inte fått nåt svar (men det var nkanske för jag la ett skambud
). den ligger på blocket.
jag tycker det låter mycket. -
Ja det låter faktiskt mycket för en sådan bräda enligt mig iaf.
Speciellt som det inte är en bra rigg. Du får försöka kika upp vad det är för en rigg. Men förhandla med honom om priset, oftast har det höga priser på blocket. Kolla runt här på konfen så kanske det kommer upp något bra iatället.
-
Jag har en sådan bräda och jag är rätt nöjd med den. Som sagt, en annan fena är att rekommendera. Brädan passar bäst i lättare vind och tar rejält stora segel. Den är väldigt oöm och tål brutala kastfall och vurpor. Den är ganska tung, ca 13 kg, och efter ett tag vill man ha en mindre bräda som passar i lite hårdare väder. Jag köpte min i ett paket på SP och seglet som ingick var ett Fanatic FreeWing. N.trance finns i en identisk Fanaticversion, Viper 90, så det kan hända att det seglet finns i en Mistralversion. Seglet är helt OK även om det inte kan jämföras med tex. NP eller North. Jag hade betalt max 7 papp för ett begagnat sådant paket. En RRD Evolution 360 är nog en roligare bräda.
-
men om man köper en halv-nybörjarbräda då? vilken typ ska man välja då?
jag har ju faktiskt vindsurfat lite men det var ett tag sen, är total snowboardare egentligen.
jag ska köra runt lidingö i stockholm bor vid kyrkviken.
kollade nyss in Mistrals nya Joker. är den nåt? ser cool ut iallafall -
Nej det är en freestylebräda, hur mycket väger du? Vanligtvis är inget under 150 liter bra i början, och bredden är viktig, minst 70 cm bred skulle jag säga. Bredden gör att brädan blir stabilare.
men någon av Fanatics -raybrädor, Bic tecno283 -293 eller någon liknande freeridebräda funkar bra. Även om de inte är lika lätta i början som en nybörjarbräda.
Men köper du en stor bräda kan du ha den som lättvindsbräda när du lärt dig och vill ha en mindre bräda. -
lång ocg typ 85kg väger jag.
ok så då kanske n.trance är bra trots allt. tycker den verkar så ruggit tung bara…hela 14 kg. -
En större bräda ökar ju antalet dagar på vattnet. Tröttnar du på den kan du ju sälja den. Eftersom det är mycket bra startbräda finns det nog en marknad för den. Se bara till att skaffa en annan fena än originalfenan. Du har rätt i att den är tung och det märks när man ska baxa upp brädan på biltaket och fram och tillbaka till vattnet. Jag gillade min N.trance och rekommenderar den, betala inte för mycket bara.
Logga in för att svara.