Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Modifiering av USbox till slotbox?

  • Modifiering av USbox till slotbox?

    Publicerad av canoya på 19 november, 2015 vid 08:40

    Har forumet några tips eller funderingar på hur/om en modifiering av USbox till slotbox skulle funka?

    Min ide är att göra en borrjigg som låses i USboxen med skruv och fyrkantsbricka (precis som man skruvar fast fenan) och ger rätt position och vinkel på borrhålet.

    Närmast brädans botten kommer hålet antagligen att gå genom sandwich och eventuell divinycellförstärkning runt boxen, och behöver därför vara lite överdimensionerat för att kunna förstärkas.

    Hålet bör antagligen därför ha lite större diameter än gängan för att kunna förstärkas med epoxi/microballonger och eventuell gänginsats.

    Man skulle då få en kombinerad US/slotbox användbar för båda fentyperna.

    Spåret i båda boxtyperna är lika brett (9 mm) och jag har använt US fenor i slotbox genom att peta bort pinnen i bakkanten av fenbasen och borra försänkningar där slotboxskruvarna möter fenan. Det vore en finess att även kunna skifta fenor åt andra hållet.

    /Håkan

    Med artistens syn 😉

    creative svarade 8 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    19 november, 2015 vid 08:46

    Har gjorts av en surfkompis, fungerar utmärkt! Skall se om han kan ge dig några tips.

  • ola-h

    Medlem
    19 november, 2015 vid 09:14

    Jag har en bättre idé som jag ännu ej genomfört men som någon anna gärna får testa. Gör ett mod-kitt till fenorna. I bakkant är det bara att borra hål för pinnen. I framkan saknas “näbben”, men min ide är att borra och gänga ca 3mm in i fenbasens framkan och sedan skruva i en separat “näbb” gjort i rostfritt stål. Dvs en sak med ett hål i y-led och en 3-3.5mm gängad pinne i y-led.

    Men naturligtvis är det inga större problem med att modda en US-box till en slotbox. Man får vara lite noggrann med att gjuta fast basen för de nya gängorna “bredvid” originalboxen bara, så att det inte blir läckage.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    19 november, 2015 vid 09:35

    Har inte koll på var skruven kommer i spåret på US-boxen, men det borde gå bra för övrigt.
    Är i prinsip samma sak som när jag gör slotboxar. Jag borrar först ett vinklat hål i samma diameter som skruven precis som du föreslår. Sen borrar jag ett större som inte går ut genom väggen på boxen. Längst ner mot boxen kan man få ta en liten skruvmejsel och skrapa rent. Sätter i en lång skruv som räcker ända ner till och ut i boxen och skallen ligger ovanför botten på brädan. Gjöm inte vaxa skruven innan.
    För att förstärka gängan brukar jag sätta en rostfri helicoil på skryuven (avfetta den först, kan vara rester av olja från tillverkningen på)
    Sen fyller jag upp med epoxi och microballonger. man brukar få vara med med en ståltråd och peta så ev luftblåsor kommer ur.
    När det härdat gängar jag ur skruven och slipar jämnt.

    om första hålet (lika som skruven)är för stort så kommer epoxin att läcka ut i boxen, jag använder en fixtur som jag gjort men i ditt fall är det kanske bättre att använda en lite mindre borr och gänga sista biten av hålet sitället.

    Kan väl behöva modifieras beroende på vad din box är gjord av och om den är satt i ett divinycellblock eller liknande.

    Ola, För länge sen fanns det lösa “näbbar” att köpa till US-fenor. Var en rostfri plåt som var bockad i ett U liknande form, man fick fila ner sidorna på fenan längst fram lite och sen skruva fast plåten på sidorna. borde fungera på slotbox fenor också. Fast ditt sätt är kanske lite enklare

  • canoya

    Medlem
    19 november, 2015 vid 09:47

    Frågan kommer sig av att jag är i begrepp att köpa en quad med 4 USboxar och vill kunna växla fenor mellan den och min Quantum 95. Din ide, Ola, om en “näsa” på slotboxfenorna verkar ju onekeligen enklare än att ge sig på brädan. På 80-talet fanns det ju sådana näsor att köpa som reparationskit ifall man kört sönder näsan på sina lexanfenor. Har ju redan pinnarna eftersom jag moddat ett par K4-slotfenor genom att skära bortkopparna och borra hål för mässingspinnar så de kan användas i båda boxtyperna.

  • ola-h

    Medlem
    19 november, 2015 vid 12:24

    Ja, jag minns de bockade plåtarna. Men då var man som Björn påpekar tvungen att slipa/fräsa ned lite på sidan av fenbasen för att plåten liksom skulle få plats. Min variant skulle inte kräva det. Man kan (med fördel) tänka sig en konstruktion som också går ned under fenan och fästs där med en försänkt skruv. Detta skulle simulera den lilla klack (ca 2mm) som finns på de flesta US-box fenor som är till för att fenan skall bottna i boxen framtill när man skruvar ned den.

  • canoya

    Medlem
    19 november, 2015 vid 15:32

    Kanske kan såga till “näsor” av några gamla fenor och skruva fast… Får kolla om jag har nåt gammalt användbart liggande i gömmorna.

  • creative

    Medlem
    23 november, 2015 vid 18:05

    Det här med slotboxar. Dom är ju inte roliga när man kör på revet eller grund. Boxen pajar ju istället för fenan eller mässingsbrickan. Hel knasig konstruktion tycker jag.

  • styret

    Medlem
    28 november, 2015 vid 20:55

    För mig har det funkat bra vid påkörningar. skruvarna har fått igenom länsen som dom ligger an mot. Det har bara varit att skruva loss fenorna (med verktyget som man kan har med i lilla ficka på benet på dräkten, extremt bekvämt på spots som Dalen) och byta sida, styrbords fena på barbord och vice versa och sen ut och sladda igen. Det här är med K4, hårdare material kanske är tråkigare.

  • ola-h

    Medlem
    28 november, 2015 vid 22:37

    @creative 737120 wrote:

    Det här med slotboxar. Dom är ju inte roliga när man kör på revet eller grund. Boxen pajar ju istället för fenan eller mässingsbrickan. Hel knasig konstruktion tycker jag.

    Jag seglar på sten var och varannan gång jag kör (nästan bara stenstränder…). Drar man på hårt slår man ur fenan, oftast hänger fenan kvar i bakskruven (alltid i mina fall). Har man nyckeln med sig kan man enkelt dra tillbaka fenan och byta sida aller bara flytta lite framåt/bakåt. Jag har inte kört sönder en enda box vid grundstötningar av det slaget. Eller en, men då drog jag på revet så hårt att fenspetsen fastnade i bakdelen på brädan så hårt att jag inte fick loss den på stranden utan fick använda träbitar som hävarm när jag kom hem. Och det var bara botten i boxen som fick en knäck (gick att fylla igen med ett vävlager och lite epoxy). En annan box gick samma möte till mötes, med den var upp på stenarna på Hookipa och det var nog en rejäl spolning för ala fenorna var helt borta och alla prylar utom bommen var trasiga. Till och med en hängseletamp var avskuren och försvunnen.

    Men har man rejäl otur eller boxar med konstruktionsfel kan det hända. Men det gäller även US box (spräckte nog 5-6 stycken sånna i Åsa på den gamla goda tiden).

  • creative

    Medlem
    29 november, 2015 vid 18:22

    Dom jag körde sönder va på nya JP radikalquadd. Hela fram skruvens gänga/området runt skruven försvann körde inte på hårt. Kan va som ni säger mtrl fel. Alla verkar hel nöjda. Eller skit bakom spakarna. 😉

  • ola-h

    Medlem
    1 december, 2015 vid 23:08

    Utan att gnälla allt för mycket på konkurrenter så kan man notera att det kanske inte är det smartaste att ha ett stort hål för skruvskallen i boxen. Det blir inte mycket kvar att sätta gänga i. Vissa gnäller på Simmer för att vi håller fast vid löjliga små insexskruvar, men gissa varför.

    Jag filade medelst stenpåkänning ned ett par mm G10 igen nu i söndags utan problem med att fenan lossnade eller att boxan skadades. Det är ju lite stenigt… (bilder Christer Holm)

    12314576_713713262096768_1638237380354194718_o.jpg

    12322853_713713348763426_8038227988771706950_o.jpg

  • dr-masse

    Medlem
    2 december, 2015 vid 08:20

    Jag måste hålla med Ola här. FCS inserts fungerar riktigt bra, det är som om det blir precis rätt grepp och verkar vara hyfsat enkla att bygga med solida inserts. Dessutom är det sjukt smidigt att ha en liten FCS nyckel med sig i sele/dräkt, samt skönt när man har en surfbräda med samma lösning (lånad, i mitt fall).

    Jag har nu haft fem brädor med Simmers FCS-variant på slotbox (Quantum, Freegal, Frugal, FlyWave och min nuvarande Flikka byggda sak) och det har inte varit några problem alls. Då går jag på i stort sett varje gång jag seglar här på hemmaplan. Flikkas slotboxar i synnerhet verkar vara väldigt välbyggda, har sett ett par riktigt ordentliga smällar på Torö där vi var helt säkra på att boxarna skulle vara trasiga, men icke.

    Det enda jag sett är att jag faktiskt lyckats böja själva skruven (!) ett par gånger, men inserts och fenor har suttit kvar. Beställer jag en till custom med slotbox, vilket kommer hända, så kommer jag absolut att be att få FCS inserts monterade.

    Den enda slotbox jag hade lite problem med var första generationen i min Tabou DC 91. Fenorna lossnade för enkelt. Där bytte jag (eller, öh, Svenne) inserts till FCS-liknande och fick laga en box i botten, men det var efter en rejäl grundkänning. Med nya, tunnare, inserts försvann problemet helt och mig veterligen lever brädan glatt vidare hos sin nya ägare.

  • ola-h

    Medlem
    2 december, 2015 vid 09:51

    Så Canoya: antagligen är ju din box en garantigrejj och det är ju inte kul att behöva reparera en ny bräda, men det är (såtillvida inte själva boxen skadats) en tämligen enkel match att laga och ännu enklare (och bättre) om man byter till en insexskruvlösning.

  • creative

    Medlem
    2 december, 2015 vid 15:35

    Håller helt klart med där med simmers FCS boxar. Massor av mer mtrl runt skruven. Låter som ett klokt val av simmer!

  • canoya

    Medlem
    2 december, 2015 vid 22:14

    @Ola H. 737326 wrote:

    Så Canoya: antagligen är ju din box en garantigrejj och det är ju inte kul att behöva reparera en ny bräda, men det är (såtillvida inte själva boxen skadats) en tämligen enkel match att laga och ännu enklare (och bättre) om man byter till en insexskruvlösning.

    Det var nog Creative som hade pajat boxen på sin JP. Jag klurade på hur jag kan använda slotboxfenor i US-box. Låter ju vettigt med skruv utan skalle som är gängad hela vägen. Sen kan man ju fundera på om det inte vore bra med plana sidor på fenhuvudet just för att fenan hellre ska lossna än slita sönder boxen.

    Skickat från min SM-T530 via Tapatalk

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Modifiering av USbox till slotbox?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.