Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › MONSTER-Not so good!!
-
MONSTER-Not so good!!
Publicerad av anonym-anvandare på 2 maj, 2000 vid 23:44Läste följande på Neilpryde Mauis sida:
I´ve been competing against RRD Monster this weekend. This board didn´t by far fullfill my expectations. It weighed in at exactly 10kg (!!), which seems quite a lot for a COBRA-hull and prooved to point significantly worse than my (`99)Drops custom. As I know the expertise of its rider pretty well from hundreds of hours course race-matching, there should be better shapes out there.
peter-a svarade 25 år sedan 5 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Jäkla ljug om vikten som vanligt då! Kan inte alla brädtillverkare vara ärliga och ange den verkliga vikten.
-
När dom bygger brädor så kan det skilja olika mellan brädorna…mycket pga. epoxyn. det kan bli 10g mer här och där…det blir tillslut en del. men den mängden som att det ökar med vaddå typ 2kg mer är absurd. RRD brukar ha 6% mer eller mindre som max på sina. det betyder att när det står 6 kg så kan den väga typ 5.5 samtidigt som en excakt likadan kan väga 6.5?
Hade bra…
F -
Sen när blev 6kg +6%=6.5kg??? Alltså ska en bräda som RRD lovar väga 6kg max väga 6,38kg! nej fan det är för mycket ljug om vikter, mest på coursebrädor….hur kan det tex skilja ett kilo på monster och Star Formula när båda byggs i superlätt sandwich? kanske är starboard lite mer nära jorden när det gäller vikter, eller?
-
Det kan skilja ett kilo till och med på två till shapen identiska brädor byggda i identiska material. Själva byggkvaliteten spelar stor roll. Med hög noggrannhet sparar man i på både plast och spackel och får dessutom en starkare bräda på grund av att man löper mindre risk att vissa fiberytor ej blir genomvätta. Det är på grund av detta som bra custombrädor fortfarande är lättare och starkare än till och med de fina seriebrädorna i sandwich.
RRD byggs på Cobrafabriken (som iochförsig har ett gott rykte) men Star boards tror jag har en egen fabrik (jag kan ha fel här). Kanske är Star av högre kvalitet. De krashede Starbrädorna jag sett har varit väldigt tunn byggda, men sett genomvätta och fina ut. Från Cobra har jag sett flera exempel på brädor med dålig genomvätning. Mina enstaka observationer säger dock inget om hur det ser ut i ”genomsnitt”.
Ola H.
-
vill bara tillägga att Starboard är byggda på Cobra fabriken och alla märken har nog ngt. måndagsex..Hade Starboard 253 först i Sverige och hade inga som helst problem med den såg ut som ny efter 2 säs.
-
Har två bic brädor som är bygda i cobra fabriken och de håller sina vikter.
angivet 7.5kg/6.5kg och de väger 7.35kg/5.75kg
Man kan väga några brädor när man köper…det gjorde jag och de varierade typ
600gramm fast det kan vara ännu större skillnader
Väger verkligen mistral RTX 6.5kg??? nån som har kännt på en sån? -
är inte mistral typ ultrakända för att inte hålla sina vikter, hade en mistral sle303, den vägde typ 10kg ny! Lovad vikt var runt 8kg!
-
min mistral score 88 väger cirka 7.2 utan stroppar och fena….den ska väga 6.7, går det att reklamera?
_¸,.»¬=椺²°`
Logga in för att svara.