Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Montera inserts

• Montera inserts

Publicerad av glimmet på 20 mars, 2007 vid 10:57

Hej!

Köpte nya bindningar till min kiteboard då jag tyckte jag satt fast för dåligt i de gamla, tyvärr glömde jag att kolla att de passade. Så jag måste få dit några nya inserts, är det någon som har något tips om hur man gör det själv eller någon som gör sånt i stockholmsområdet?

niklas82 svarade 18 år, 1 månad sedan 12 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • psychonauten

Medlem
    20 mars, 2007 vid 11:51

Det är inte det lättaste att få att hålla när man ska eftermontera.
    det bästa är nog att köpa enbräda som har passande inserts.
    Tror inte det är värt att krångla med.
    Vad är det för bräda?

• nic

Medlem
    20 mars, 2007 vid 12:16

@glimmet 371193 wrote:

Hej!

Köpte nya bindningar till min kiteboard då jag tyckte jag satt fast för dåligt i de gamla, tyvärr glömde jag att kolla att de passade. Så jag måste få dit några nya inserts, är det någon som har något tips om hur man gör det själv eller någon som gör sånt i stockholmsområdet?

Till denna övning behöver du: Överhandsfräs, epoxy+härdare, microballonger, låsmutter m passande skruv, flytande vax (båtvax, bilvax).

Gör ett hål ovanifrån med överhandsfräsen utan att borra igenom precis tillräckligt stort för muttern. Karva ut extra material under glasfibern. blanda till expoxyblandningen med microballongerna (som gör epoxyn extra hård). fyll ditt hål lagom mycket. Vaxa skruven (eftersom du vill kunna skruva ut den senare) å skruva i muttern som du nu trycker i hålet. Låt muttern sitta långt ner men inte längst ner så får du lite nytta av låsmuttern. Fyll på ovanifrån om det behövs. Låt stelna å skruva ut skruven ur muttern. Putsa å ut å åk.

Tips: så att inte skruv med mutter välter innan epoxyn stelnar så ta en overhead som du gör hål i där skruven kan gå igenom å därför hålls rak. Epoxy fastnar inte på plast så det är bara att lyfta bort sedan.

nic

• psychonauten

Medlem
    20 mars, 2007 vid 12:30

@nic 371213 wrote:

Till denna övning behöver du: Överhandsfräs, epoxy+härdare, microballonger, låsmutter m passande skruv, flytande vax (båtvax, bilvax).

Gör ett hål ovanifrån med överhandsfräsen utan att borra igenom precis tillräckligt stort för muttern. Karva ut extra material under glasfibern. blanda till expoxyblandningen med microballongerna (som gör epoxyn extra hård). fyll ditt hål lagom mycket. Vaxa skruven (eftersom du vill kunna skruva ut den senare) å skruva i muttern som du nu trycker i hålet. Låt muttern sitta långt ner men inte längst ner så får du lite nytta av låsmuttern. Fyll på ovanifrån om det behövs. Låt stelna å skruva ut skruven ur muttern. Putsa å ut å åk.

Tips: så att inte skruv med mutter välter innan epoxyn stelnar så ta en overhead som du gör hål i där skruven kan gå igenom å därför hålls rak. Epoxy fastnar inte på plast så det är bara att lyfta bort sedan.

nic

håller den där varianten verkligen för en hård krasch med bindningar?
    Ursäkta min tveksamhet.. 😉

• kasimir

Medlem
    20 mars, 2007 vid 12:40

@psychonauten 371216 wrote:

Ursäkta min tveksamhet.. 😉

Det funkar utan microballonger också. Håller hur bra som helst.

• walle

Medlem
    20 mars, 2007 vid 16:08

@kasimir 371217 wrote:

Det funkar utan microballonger också. Håller hur bra som helst.

microballonger gör det starkare och lättare…
    det armerar själva epoxin.

Jag gör egna inserts: två m6 (A4)muttrar hopsvetsade med en bricka i botten, hur starkt som helst! håller bättre än de flesta gängor som sitter orginal.

fäster dom som nic skrev.

• jonaish

Medlem
    20 mars, 2007 vid 16:38

@walle 371250 wrote:

Jag gör egna inserts: två m6 (A4)muttrar hopsvetsade med en bricka i botten.

Härmapa! 😉

…men jag tog bara 1mutter!

Fixa faktiskt min bräda idag (legenden Berg’s gamla bräda), orka möga runder med någon fräs!

*Ta en 16mm borr å kör nästan igenom hela brädan.
    *Gör som en ”glass” med insertsen å en pinne (glasspinne).
    *Kör sen in ”glasspinnen” i det uppborrade hålet å på med polyester/epoxy-spackel!
    *Låt spacklet torka i en bastu/pannrum. 15grader är ett måste
    *slipa brädan om du orkar

ha för fan inte en skruv i muttern när du smetar på polyester/epoxy, om den torkar fast i muttern är det kört! ta en vanlig pinne som sitter bra i insertsen…Det är bara för att det är lättare att få bort en pinne i en mutter än att få bort en skruvjävel i en mutter!

å det är skitsamma med microballonger, i med lite kolfiberväv/glasfiberväv (småbitar) bara!

Bilder kommer, om du vill ha!

• langens_kite

Medlem
    20 mars, 2007 vid 22:14

@walle 371250 wrote:

microballonger gör det starkare och lättare…
    det armerar själva epoxin.

Jag gör egna inserts: två m6 (A4)muttrar hopsvetsade med en bricka i botten, hur starkt som helst! håller bättre än de flesta gängor som sitter orginal.

fäster dom som nic skrev.

Finns ett pulver som jag tror heter förtjocknings medel som armerar betydligt bättre än microballonger. Om du känner på microballonger så är dammet ganska glatt ,förtjocknings medel är sträft pga att det är små strån.
    Kolla med båtvarv om material, köp inte epoxi på tub om du vill att det ska sitta.

• walle

Medlem
    21 mars, 2007 vid 04:30

@LANGENS_KITE 371336 wrote:

Finns ett pulver som jag tror heter förtjocknings medel som armerar betydligt bättre än microballonger. Om du känner på microballonger så är dammet ganska glatt ,förtjocknings medel är sträft pga att det är små strån.
    Kolla med båtvarv om material, köp inte epoxi på tub om du vill att det ska sitta.

det finns två typer(eller fler?) av microballonger…
    det ena är små glatta kulor som du beskriver det andra är just det ”förtjockningsmedlet” du också beskriver… 😀

sträva små små strån, liknar nästan bommul, det e den typen jag använder.

• nic

Medlem
    21 mars, 2007 vid 09:17
    psychonauten wrote:
    Ursäkta min tveksamhet..

Jadå, det är ungefär så dina inserts sitter nu antagligen. Enda skillnaden är att de gjöts innan glasfibern las på.

@jonaish 371260 wrote:

…orka möga runder med någon fräs!

*Ta en 16mm borr å kör nästan igenom hela brädan.

Det fina med överhandfräs är att då kan du ”borra” rent glasfibern på insidan av undersidan och få ett bra ”bond” på dina inserts. Utan det så kanske det inte håller så länge.

@jonaish 371260 wrote:

…ha för fan inte en skruv i muttern när du smetar på polyester/epoxy, om den torkar fast i muttern är det kört! ta en vanlig pinne som sitter bra i insertsen…Det är bara för att det är lättare att få bort en pinne i en mutter än att få bort en skruvjävel i en mutter!

Vaxar man skruven klickar den loss enkelt så är det bara att skruva upp den. (prova först i lite överbliven epoxy) En pinne lär inte vara lätt att få bort (borra bort?) plus att det är meckigt att skruva första gången.

@jonaish 371260 wrote:

å det är skitsamma med microballonger, i med lite kolfiberväv/glasfiberväv (småbitar) bara!

vävbitar skulle väl hjälpa om problemet var att epoxyn riskerade spricka men det är knappast det första som händer. Har du en tillsats som gör epoxyn hårdare så håller tom de ingjutna gängorna formen. I princip behöver man inte muttern men det skulle jag inte chansa på i längden (+ att låset i låsmuttern gör att skruven inte skruvar upp sig själv när du kör).

nic

• psychonauten

Medlem
    21 mars, 2007 vid 09:41

@nic 371398 wrote:

Jadå, det är ungefär så dina inserts sitter nu antagligen. Enda skillnaden är att de gjöts innan glasfibern las på.

Jag har disikerat wakeboard och där satt det en nylonplatta över alla inserts (muttrar) som i sin tur var nergjuten i foammaterialet. men det funkar kanske lika bra att gjuta ner mutte för mutter 🙂

• kjt

Medlem
    21 mars, 2007 vid 13:51

Kan du inte borra i bindningen da? Funkade for mig, och sa slipper du riskera att forstora bradan.

• skotten

Medlem
    21 mars, 2007 vid 13:57

hahahaa nice one Kjt!….. sensible guy….

• jonaish

Medlem
    21 mars, 2007 vid 15:49

@nic 371398 wrote:

Det fina med överhandfräs är att då kan du ”borra” rent glasfibern på insidan av undersidan och få ett bra ”bond” på dina inserts. Utan det så kanske det inte håller så länge.

Vaxar man skruven klickar den loss enkelt så är det bara att skruva upp den. (prova först i lite överbliven epoxy) En pinne lär inte vara lätt att få bort (borra bort?) plus att det är meckigt att skruva första gången.

vävbitar skulle väl hjälpa om problemet var att epoxyn riskerade spricka men det är knappast det första som händer. Har du en tillsats som gör epoxyn hårdare så håller tom de ingjutna gängorna formen. I princip behöver man inte muttern men det skulle jag inte chansa på i längden (+ att låset i låsmuttern gör att skruven inte skruvar upp sig själv när du kör).

nic

Jag gjorde ett litet hål i mitten med ett 8(?)mm borr, sen ”fräste” jag lite med ett 16mm borr 😉

yepp, borr med ett 3mm borr å sen vatten+syl för att få bort de sista.

Epoxy är bara skit;) jag kör med polyester spackel :smile:…. Äääääh va? klart din epoxy spricker om du inte har härdning å inte blandat rätt! torkar det för fort så spricker de oxå!

• glimmet

Medlem
    27 mars, 2007 vid 21:19

Det var mycket info! Jag har redan försökt modda bindningarna men det var ingen lätt historia.

Hade själv tänkt att man skulle göra ett ingrepp underfrån för att få bra grepp med en stor bricka fastsatt i muttern och göra ny botten på brädan, är det en dum idé??

• pepa

Medlem
    27 mars, 2007 vid 21:26

Borr, skruv, mutter, klart. Gammalt djungelordspråk som används flitigt av alla med stil.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Montera inserts

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.