Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mördarhajchock i Egypten

  • v-thun

    Medlem
    3 december, 2010 vid 07:47

    de har alltid funnits hajar

  • Knatte

    Gäst
    3 december, 2010 vid 10:42

    Vi snorklade i Sharks Bay i Sherm El Sheikh i Oktober och som namnet antyder så finns det väl en risk att stöta på hajer där:blush:

  • m3lk3r

    Medlem
    3 december, 2010 vid 12:05

    Lustigt, läste igår kväll om en man som hade dykt med Jaques Costeau i röda havet bland tusentals olika hajar där, inte för långt ut till havs, vid reven bara ett par meter ner kunde dom komma i stim bland 40-150 stycken åt gången.

  • dr-masse

    Medlem
    3 december, 2010 vid 14:24

    Kvällstidningslarv.

    Jag är mest förvånad över att det fanns en haj kvar.

  • rrd

    Medlem
    4 december, 2010 vid 13:40

    Jag har dykt kring Sharm i två veckor på den tiden No nose-konceptet gällde. Riktigt nära Whitetipped reef shark (blir max 2 m), som man enligt vissa medier tror det kan vara fråga om. Men som jag minns det finns det ett hundratal hajarter o några få kan vara farliga för människan. Det är väl bara ett 10-tal som dör per år. När man dyker känns det inte så skrämmande med haj, man har bättre kontroll än när man ligger i o undrar vad som finns under på tex Maui, där det också sker en del attacker.

    Sharm är ett av de absolut bästa dykspotsen i klass med Maui när det gäller surf. Röda havet är för varmt för vithaj.

    Jag har dykt in i ett upp och nervänt vrak på 18 m med tak o väggarna fulla av dragonfish med giftiga spröt o kommit ut på 30 m djup vid en enorm propeller, häftig känsla . Jag har dykt vid ett vrakt som tappat sin last, toalettstolar som låg utspridda över botten som en bisarr installation.

    Och varför blev det dyk iställer för surf? Dyk tyckte vi var optimalt att hålla på med eftersom det är bra med lätt frånlandsvind eller vindstilla. Jag bröt handleden på MTB-banan i Varberg och fick semester över, då blev det dykning. Läkaren som hjälpte mig vann senare en astronautresa i nån tv-gameshow, undrar hur det gick?

    Sammanfattningsvis är dykning i världsklass som en kanondag i viken…

    Och hajnojan är som vanligt överdriven. Men det man kan tänka på är att många attacker sker nära land efter regn när det blir dålig sikt när regnvattnet rinner ut från land.

  • dala-lama

    Medlem
    5 december, 2010 vid 20:05

    Tysk kvinna dödad av haj idag enl Rapport 19.30
    P

  • fraddanr

    Medlem
    6 december, 2010 vid 18:42

    Tycker det är intressant att det dör fler i krokodilattacker på ett år än vad det dött folk i hajattacker de senaste hundra åren (dokumentären sharkwater, kan jag rekommendera). Men det är klart, det kanske inte är så många vita, tyska damer som blir uppätna av krokodiler och då är det nog tyvärr inget större nyhetsvärde.

  • janne_b

    Medlem
    6 december, 2010 vid 18:51

    2 Japaner blev uppätna av lejon i Krügerparken för en 10 år sedan, de gick ur bilen för att fotografera. Skillnaden är att hoppar du i vattnet mitt bland vithajar är det ganska liten risk att de käkar upp dig men lejonen hugger direkt…
    Tidningarna (Aftonbladet) gillar ju att flänga ur sig fantastiska rubriker till höger och vänster, men oftast utan någon vidare substans. Haj-artiklarna illustrerades naturligtvis som vanligt (felaktigt) med bilder av vithaj. Roligast var för några år sedan, när alla 3 kvällstidningar hade FETA rubriker om att Kikki Danielsson gått ner 11 kilo (Sant!!!), skrattade så jag nästan sket ner mig. Fattar inte hur någon kan köpa skiten, fast hänt extra säljer ju också fortfarande… Oj, tappade spåret där hehe.
    Synd att hajarna alltid får ta skiten, det är deras hood vi plaskar runt i och shit happens.
    Kolla förresten “Sharkwater”, brutalt bra dokumentär om hajarnas situation. http://www.sharkwater.com
    /Janne

  • staffomania

    Medlem
    7 december, 2010 vid 01:14
    FräddanR;641525 wrote:
    Tycker det är intressant att det dör fler i krokodilattacker på ett år än vad det dött folk i hajattacker de senaste hundra åren (dokumentären sharkwater, kan jag rekommendera). Men det är klart, det kanske inte är så många vita, tyska damer som blir uppätna av krokodiler och då är det nog tyvärr inget större nyhetsvärde.

    Klart det har ett större nyhetsvärde om det dör en turist på en ort dit många svenskar reser. Egypten är ju dessutom ett resmål där majoriteten av turisterna gillar att snorkla och bada. Nu har ju Egyptiska myndigheterna infört badförbud och jag själv skulle inte våga hoppa i efter att flera personer blivit attackerade på ungefär samma plats.

  • danne_an

    Medlem
    7 december, 2010 vid 13:21

    Konstigt med så många attacker på en vecka när det tydligen inte har varit nån sens 2004???

  • rrd

    Medlem
    7 december, 2010 vid 14:44

    Vill man vara helt säker får man hålla sig till poolen, säger marinbiologen Charlott Stenberg.

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/florida-farligare-an-egypten_5785811.svd

  • mikaels

    Medlem
    7 december, 2010 vid 17:57
    RRD;641609 wrote:
    Vill man vara helt säker får man hålla sig till poolen, säger marinbiologen Charlott Stenberg.

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/florida-farligare-an-egypten_5785811.svd

    Perfekt råd för surfare, snorklare och dykare 😉

  • surfmeister

    Medlem
    7 december, 2010 vid 18:15

    För ca 7-8 år sen bodde jag och brorsan i ett tältläger söder om Marsa Alam, ca 30 mil söderut från Hurghada och var där en vecka på dykresa. Helt grym dykning och väldigt lite folk då flygplatsen ännu inte hade öppnat och all transport skedde med bil på skitvägar. Vi dök på flertalet rev nära kusten (på husrevet med delphiner) samt långt ut på havet där bla Elphinstone reef var en av de mer spektakulära. Där fanns det flertalet Great Oceanic White Tips. Att dyka med dem var helt coolt och man kände sig rätt trygg i vattnet då man hade revet som referens och “skydd” fastän de kom väldigt nära. En dansk som var med tog några grymma bilder som jag ska lägga upp vid tillfälle.

    På ett dyk på E-stone reef, fick dock jag och brorsan total hjärnsmälta efter att vi såg en Great Oceanic WT simma brevid vår speedboat en bit bort från revet. Eftersom vi på båten hade en engångskamera tyckte vi att det vore “ballt” med lite egna foton så vi tog på oss lite vikter, simfenor, snorkel och cyklop och hoppade i vattnet med en “liten” haj på 3 meter simmandes i vattnet. Adrenalin utan dess like då hajen vid flertalet tillfällen var på mindre än en meters avstånd. Även om man låg där på öppet hav med denna vackra men potentiellt dödliga fisk var man helt lugn och bara njöt av upplevelsen. Fick några bra bilder och efter en 10-15 minuter dök det upp ytterligare en haj vilket fick oss slutligen att flyga upp i båten (en haj kunde man ha koll på men när den andra var bakom ryggen….). På kvällen kom chocken; vi var nästan 30 mil från närmaste sjukhus………en otrolig naturupplevelse som jag kommer minnas för alltid.

    Det sjuka är att om någon springer runt i bushen bland lejon och blir uppkäkad kallas den personen för “idiot” och får skylla sig själv. Däremot om någon simmar i havet och blir attackerad av en haj så är hajen “mördare” och lösningen är att slakta varje haj som finns…det är vackra djur som har havet som sitt hem. Det får vi respektera.

  • snej

    Medlem
    7 december, 2010 vid 19:13

    Hur ligger det till i Dahab när det gäller vindsurf och hajar och sånt? Vi ska dit några stycken i vår och min hajnoja blir ju inte mindre av det här. Vad det ser ut på mistrals hemsida är det en lagun där man kanske är lite mer skyddad?

  • danne_an

    Medlem
    7 december, 2010 vid 20:58
    Snej;641643 wrote:
    Hur ligger det till i Dahab när det gäller vindsurf och hajar och sånt? Vi ska dit några stycken i vår och min hajnoja blir ju inte mindre av det här. Vad det ser ut på mistrals hemsida är det en lagun där man kanske är lite mer skyddad?

    Funderade lite också på det. Verkar ju som dessa attacker bror på utfodringen så Dahab ska nog vara lugnt..

    Läste iallafall lite frågor o svar på sydsvenskan:
    Jacob: Hej! Över hur stora ytor rör sig hajar? Dahab ligger inte så långt från Sharm el Sheik och där råder inte dyk/ badförbud.
    David Bernvi: Just den hajen vi talar om rör sig över väldigt stora ytor. Vitfenad ocenahaj är circumglobal och kan simma över Indiska Oceanen som vithajen.

    Skoj att ni också ska ner. Vilket datum reser ni?
    Vi är 3st som ska ner 2 veckor den 31mars. Ska ni ta med er eget eller hyra?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mördarhajchock i Egypten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.