-
MTX 125 första testen.
OBS +90kg
Har kört parallelltester under en tid nu. MTX:n är helt klart en riktigt livlig bräda
och riktigt rolig bräda, betydligt mer livligare än 295:an Explosion (130L). Kanske
mest beroende på vikten. Det mest häpnadsväckande för mig är att man lätt
utan några som helst problem drar min GTX9.3 på den. Det är faktiskt ingen
skillnad att dra GTX:n på en Bee 164 eller MTX:n. Enda skillnaden är att man har
fötterna undervattnet på MTX:n. Man måste också ha påtagligt mer tyngdpunkt
mot aktern när man drar rigg i tex jämförelse med 295:an.Brädan påminner om ett par 185cm,s X-Scream i en schysst slaschpuckel …. den
är mycket livlig för att vara en så pass stor bräda.Kanske har den inte riktigt samma riktningsstabilitet som 295:an och min Cobra
Race (85L) och jag gissar att Cobran med samma vikt är snabbare.Men kombinationen av en ”trygg bräda” och en extremt livlig bräda för att vara
120L som det går alldeles utmärkt att segla 9.3 med även i lägre vindregister om
man vill är kanon.Det jag inte tycker om är att man inte kan ha snabb-skruv till fenan ….. ”typ dir
*.*” … men det kanske skall vara så???Skall GPS-testa toppen mot 295:an och Cobran och återkommer. Tom
pensionärerna i Björkvik studsar till för designen så en sak är helt klar: Den här
kommer jag inte att få ha ifred.Jämförelsen med ett par X-Scream är faktiskt riktigt bra när jag tänker efter,
Livliga som attan men ändå trygga man behöver aldrig vara orolig att korsa
skidorna i brötig snö (fast X-Scream är rena skiten över 75 – 80km/tim)Ett problem med att smita från jobbet och surfa är att man blir så himla brun så
tom familjen reagerar grovt.
Knepigt!En grej till, den som tycker om att fiska stora gösar ska åka till Björkvik direkt just nu.
Logga in för att svara.