• hengo

    Medlem
    7 mars, 2003 vid 11:03

    snowboardkitea

  • jorgen

    Medlem
    7 mars, 2003 vid 16:10

    Jag är ju ganska påläst i ämnet men Adde hann före mig. smile.gif Och han har helt rätt. Typ IIc har man fortfarande inte 100 grepp om och jag har inte läst så mycket om den. Än. Att man inte ser så många människor med en kroppsbyggnad som en maratonlöpare som håller på med styrkelyft är ju ganska naturligt. Dom har få typ IIa, b, (c) och är inte så explosiva. Att öka antalet muskelfibrer heter hyperplasia. En ökning av fiberstorleken heter hypertrofi.

    //jörgen – Bonusurl : http://www.ast-ss.se/f_s/cribb/maj_2002/cribb_fs_1_maj_2002.asp

  • anders_hoffman

    Medlem
    10 mars, 2003 vid 14:18

    Jag har tänkt lite på det här me dkramp i underarmarna osv. JAg tror ända lösningen till att få bort det är att testa sig fram.

    Igår hittade jag en övning på gymmet som gav mig en grym kramp, men ju mer jag gjorde den desto mildare blev krampen.

    MAskinen jag använde heter ************ tror jag. (vet alltså inte vad den heter.
    Men det är ungefär som roddmaskinen, fast du lyfter tyngder och sitter still med röva istället. Använd ett rakt handtag, och försök få samma bredd mellan armarna som när du vindsurfar, då får du just den optimala träningen.

    /Anders

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 mars, 2003 vid 14:43

    själv kör jag mest hemma. och då varje dag faktiskt..jag vet det bryter ner musklerna, men jag kör axlar, biceps och rygg ena dan, och nästa da kör jag bröst, mage och triceps. jag hoppas att det fungerar och inte bryter ned. Bler ca. 20 min om dan. Lite hantlar, och en gamal skivstång är vad jag kör med…man kan variera ganska mycket för deolika övningarna.

    Det är säkert inte lika bra som gymmets maskiner, men jag orkar aldrig sticka dit så jag har bestämt mig för att köra detta varje kväll istället framför sporten, då har jag inga ursäkter iaf. =)

    men vad tror ni lite mer vältränade… =) bryter det ner om jag kör såhär varannan dag, tycker inte att det borde göra det.

    lars

  • endy

    Medlem
    10 mars, 2003 vid 14:49

    Jag är ingen träningsexpert och kan inte ge dig en halvsida i kluriga förklarningar, men jag har tränat en del.
    Man ska ha åtminstone 1 dag emellan helst 2 dagar, och som vanligt är kosten en viktig del i det hela, äta rätt före/efter träning och vila är det bästa, allt beror ju på hur seriös man är, har en kompis som äter 2 frukostar varje dag, för att ha energi i överskott till träningen.

  • anders_hoffman

    Medlem
    10 mars, 2003 vid 14:51

    Vad man inte får göra är att träna samma muskelgrupp utan att den har fått vila i 48 timmar. Men eftersom du tränar olika muskler varje dag så ska det nog inte vara någon fara.
    Se dock upp med bröst och rygg, försök köra det samma dag för det är lätt att få me rygg när man kör bröst och vise versa.

    Annars ska det nog inte vara några problem.

    /Anders

  • jorgen

    Medlem
    10 mars, 2003 vid 16:09

    Andreas_Hstd: Det är helt riktigt. Man bör ha 48 timmars vila innan man kör samma muskelgrupp. Och kosten är väldigt viktig. Jag har slarvat rent för mycket med den innan. Men nu när man sköter den bättre så kommer resultaten också.
    Anders_hoffman: Nja, det är omöjligt att få med rygg när man kör bröst och vise versa. Bröst och rygg är antagonister. Något som dock är väldigt vanligt att överträna är axlarna eftersom man använder dom i bröst, till viss del biceps och ryggträningen också.
    Lars: Jag tycker inte att du skall köra varje dag. Som jag skrev innnan så tränas tex axlarna ofta, du tränar dom varje dag (axlar, rygg, biceps dag 1 och bröst dag 2). Du bör lägga in en vilodag eller splitta programmet mer. Det beror även lite på hur hårt man tränar, men en vilodag bör du lägga in i vilket fall som helst. Utrustningen är förvisso bättre på ett gym men fria vikter är det kung. Inga problem att träna med hantlar och stång.

    //jörgen

  • markram

    Medlem
    10 mars, 2003 vid 16:15

    Sen kan man ju alltid lära kroppen bryta ner mjölksyra genom att tex, trycka i sig stora mängder Kesella som kroppen lär sig bryta ned .
    Låter helknäppt, men fann det i äta för att vinna eller nåt sånt, vi var några klättrare och triatleter som testade det inför tävling. Man förtär en hel del under dag 28-4 innan tävlingen, sen inget mer. Jag tyckte det funkade bra och om man skall förbereda sig för typ Fredrikshamn-göteborgs-maraton surfing, så kanske det är nåt (fast jag kommer ladrig mer anpassa mitt ätande efter nån j-la tävvling igen). cool.gif

  • januja

    Medlem
    10 mars, 2003 vid 16:34

    I Sverige gäller det att bara vara så vältränad som det bara går,tycker jag. Och ta vara på varje vindpust som finns,jag vilar mej aldrig när det blåser därför så tränar jag tre till fyra dagar i rad och plågar kroppen så mycket så, plus att jag gör armhävningar varje dag eller minst fem dagar i veckan året om.Jag rekommenderar minst 50+50 på förmidagen 50+50 på eftermidagen året om.Man ska vara grymt vältränad året om och aldrig vila sej mer än två till tre i dagar rad året om.Prova så kommer ni att upptäcka att ni hamnar i en annan division.

  • endy

    Medlem
    10 mars, 2003 vid 16:37

    Precis som Jörgen skriver, när man lärt sig träna med lösa vikter då har man kommit en bit på vägen i all teknik som styrketräning innebär, man har sett alltför många träna ryggen fel.
    Känslan vid full muskelkontakt kommer efter man övat in vissa övningar, t.ex biceps, bänkpress mfl.
    Generella tips är att genomföra övningen saktare och till viss del försöka pressa enbart med den muskel man använder.

    Det finns massor att lära sig, man vet själv de övningar man tränat fel, ofta haft för mkt vikt för att stajla smirk.gif

    Ha det gott alla, käka banan och gröt och träna på!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 mars, 2003 vid 16:38

    blir lite jobbigt att splitta upp träningsprogrammet, kanske köra allt på en dag istället och sedan ha en fridag dvs. köra kanske 45 min ena dan och sedan inget istället för 20*20 varje dag. Men då är det så jobbigt, man skjuter gärna på det en dag till. Men kanske köra axlar, bröst och biceps ena dan, då borde det vara alla som påverkar axlarna, och därför blir de vilade nästa dag när man kör triceps, mage och rygg.

    Sedan allt detta snacket om mat/kost, om nu någon orkar förklara, vad är det man ska tänka på? käkar frukost, middag och ibland lite fika och så mat på kvällen, men är det ngt speciellt som man ska käka? det jag käkar nu är bara “vanlig” mat, dvs. skollunch, vanlig frukost, lite filmjölk till fikat och så middag på kvället (kanske en filmjölks taltrik till på kvällen sedan..jajaj jag vet jag älskar filmjölk grin.gif )

    //lars

  • jorgen

    Medlem
    10 mars, 2003 vid 16:43

    Ja väldigt många tränar fruktansvärt fel. Som instruktör och tränande sen 8 år så har man sett det mesta. Tekniken och muskelkontakten “glömmer” väldigt många till förmån för stora vikter. Kör man tungt men fel så kommer man att skada sig och resultaten kommer att bli lidande.

    //jörgen

  • endy

    Medlem
    10 mars, 2003 vid 19:17

    Allt beror på hur du lägger upp din träning dina mål och visioner.
    Det är aldrig fel att äta “rätt” även om man inte tränar, om du ska s.k bulka upp dig så kommer det i början att vara jobbigt man känner sig konstant hungrig och man äter typ hur mkt som helst, man kanske lägger på sig nått kilo på magen, som en extra depå.

    Den känns oxå eftersom man är pigg och orkar gå till gymmet, många tränar när de känner sig hängiga, det är helt fel, bättre att vara hemma och vila, och våga rucka på sitt schema man följer slaviskt, mao träna när man känner sig fräsh, det är viktigt!

    Mat som är nyttig är ju allt som är proteinrikt och fettsnålt t.ex fisk, kyckling m.m, klassisk träningsmat är ju tonfisk och ris grin.gif inte så gott alla gånger men det skiter man i när kroppen sväller…tro mig tongue.gif
    Upplägg på en dags måltid enl e.x
    Frukost GRÖT, 2 ägg, 2 mackor med skinka ett glas mjölk och en banan.
    Lunch Pasta med kyckling, en macka, mjölk.
    Fika nån frukt innan träning
    Middag Tonfisk (massor av tonfisk grin.gif) med ris och massvis av grönsaker, ät tills du faller av stolen.

    Äter du denna dos mat varje dag kan du skita i allt vad powerbars och proteindrinkar heter!!!!
    Jag har trappat ned lite på träningen för att sätta surfingen i första rummet och har tappat några kilon, lägg dig nånstans imellan så mår både själen och kroppen väl.
    Ps. din e.v tjej gillar inte dina proteinfisar efter ett tag wink.gif

    Lycka till med träningen!
    Surfa på

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 mars, 2003 vid 20:58

    men vad tror ni om att köra allt på en dag, jag menar axlar, bröst, biceps, triceps, mage, rygg…kanske en 45 min. Och sedan hoppa över en dag och då istället för att köra hälften varje dag köra varannan dag istället? skulel detta ge bättre resultat?

    //lars

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 mars, 2003 vid 21:34

    Hallå där. Jag har kommit fram till att det är dyrt och tråkigt att gå på gymmet. Därför kör jag med sån hära klättring inomhus på vintern. Det måste vara den ultimata träningsformen för vindsurfing, förutom vindsurfing då förstås. Man blir attack-stark i underarmar, biceps och rygg, samt smidig och balanserad som en ekorre. men se upp med att klättra för ofta i början, så att ni inte drar på er inflammationer i underarmar och fingrar. hej då

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.