Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing MvM, RvdB Proto (Infinity)

  • faster

    Medlem
    6 mars, 2011 vid 21:01

    Ska vi flyga fram nu, så kan vi snart kalla oss för kitare.

  • bicless

    Medlem
    6 mars, 2011 vid 22:34

    Grymt Mattias med all entreprenörsanda. Blir kul följa om tänket slår igenom och kanske testa en sån bräda.

    Får det för övrigt till ca 7 rätt insyltade svenskar i design eller produktion av vindsurfing just nu. Nästan alla i olika företag. Otroligt mycket med tanke på hur få vindsurfare vi är i det här landet.

  • jester

    Medlem
    7 mars, 2011 vid 08:23

    Häftigt! Ground effect får mig genast att tänka på Formel 1 bilarna i slutet på 70-talet och början på 80-talet. Hoppas bara att brädorna blir säkrare att köra än bilarna.. 🙂

    Kul med nya tankar på brädfronten iaf, skall bli spännande att följa det här!

  • dr-masse

    Medlem
    9 mars, 2011 vid 11:46

    Otroligt kul projekt att följa! Som sagt, nästan magiskt att så många svenskar är med i så mycket nytänk inom vindsurfingen, riktigt härligt att följa är det.

  • petter

    Medlem
    9 mars, 2011 vid 14:51

    grymt coolt, mycket high end i sverige nu!

    Lycka till!

  • petter

    Medlem
    9 mars, 2011 vid 14:57
    Mattias J;648609 wrote:
    Kommer ni ihåg Bic? Electric Rock och Astro Rock? Faktiskt världens mest sålda brädor alla kategorier. 60000 st Astro Rock såldes i världen. Varför? Den var snabb, lättgippad(1991) och väldigt lättseglad. .

    Lättseglad som få men astron var aldrig någonsin snabb 🙂

  • mattias-j

    Medlem
    9 mars, 2011 vid 15:39
    Petter;648941 wrote:
    Lättseglad som få men astron var aldrig någonsin snabb 🙂

    Jämfört med Surfpartner Dry, så var den jättesnabb 😀

  • mattias-j

    Medlem
    10 mars, 2011 vid 21:28

    Inga imponerande farter av Serge, om man inte vet att han faktiskt testar en 115 liter, 63 cm bred mellanvind GPS bräda. Ca 1,2 knop efter dagens vinnare i avg, men bara 0,8 knop långsammare på topp. Kom ihåg att han kör mot typ Falcon Speed och andra småbrädor.
    MXR kommer märket att heta, inte Infinity. Återkommer med “rätt” logga inom kort….

  • kinetic

    Medlem
    27 mars, 2011 vid 08:21

    Så här…

    Edit: Har man gjort “identiska” brädor utan dessa “step” i jämförande syfte? Hur mycket gör “step:en” egentligen? Eller beror brädornas mycket goda egenskaper på en riktig fullträff vad gäller scoop/rocker? Utan att ha testat en identisk bräda utan “step” så kan man ju egentligen inte veta…

  • mattias-j

    Medlem
    28 mars, 2011 vid 20:58
    kinetic;650535 wrote:
    Så här…

    Edit: Har man gjort “identiska” brädor utan dessa “step” i jämförande syfte? Hur mycket gör “step:en” egentligen? Eller beror brädornas mycket goda egenskaper på en riktig fullträff vad gäller scoop/rocker? Utan att ha testat en identisk bräda utan “step” så kan man ju egentligen inte veta…

    Martin och Ron har genom åren gjort ca 60-70 prototyper på olika speedbrädor. Så nog har dom provat alltid. Skillnaden med “steps” är att brädan planar upp tidigare på det främre steget och går sedan över och planar på det bakre steget. Ni som sett brädan förstår vad jag menar. Du får 3 “punkter” som har kontakt med vattnet istället för en hel yta. Tack vare “stepsen” så flyger liksom brädan fram ovanpå sjön. Och ja, det är en total fullträff både med stegen, men framförallt med scoop/rocker som är utprovad att matcha stegen. Dessutom blir brädan extremt lättseglad, för den går alltid upp och planar på exakt samma ställe varje gång. Man behöver inte trycka med bakfoten på ett speciellt sätt, man behöver inte rida på riggen. Brädan ställer in sig själv i rätt läge varje gång. Det är det som är vår målsättning med projektet. Att det ska vara enkelt att segla för vem som helst. Och det har vi lyckats med. Man kan alltså inte slumpmässigt placera ut steg på en bräda. De måste sitta rätt, ha rätt vinkel och vara i kombination med en scoop/rocker som passar.

    Speedbrädan är färdigutvecklad och har idag varit på scanning i Gbg(Cascade). Proffsigare killar får man leta efter. Daniel och Kim såg brädan, och får gärna kommentera vad dom såg. 63:an testas fortfarande, och varken Ron eller Martin är helt nöjda. Därför spacklas det och pillas lite här och där, därefter seglas den igen. När den känns helt rätt, så scannar vi och bygger den också. 75:an blir klar för provsegling denna vecka, och ser enligt uppgift sjukt bra ut.

    Tack vare Marström så får vi tillgång till en unik byggteknik så vi kan garantera hållbarheten på brädorna. Eftersom “stepsen” egentligen är upphov till en naturlig brottpunkt, så kan dom inte byggas någon annanstans. En bräda med denna shape byggd på Cobra fabriken har stor risk att gå av eller tappa form väldigt snabbt. Eller ja, självklart kan dom byggas av vem som helst med rätt förstärkningar. Men vi vill inte tumma på kvalitén och framförallt inte på vikten. Störst effekt kommer det naturligtvis bli på de större brädorna. 75:an kommer ha ca 125-130 liters volym och väga kanske 6 kilo, max. Livslängden kommer bli 10-15 år om man bara sköter den, för den kommer inte tappa shapen.

    Jag var på Marström fabriken förra veckan, och då var där en kund som seglar A-katta. Han hade köpt den 1998 av Göran. Nu hade han mätt den mot en ny, och den fanns ingen skillnad alls i formen. Den är seglad tusentals sjömil, trailad på tävlingar och kolliderad ett antal gånger….

    (The best way to predict the future, is to create it :smile:)

  • tbsurf

    Medlem
    29 mars, 2011 vid 08:35

    Fan va kul att det verkar gå enligt plan för Er. Var liiite skeptisk efter att fenprojektet m&m gick i stå. Borde ju vart enklare att skaka fram en fena än att börja producera ett avancerat kolfiberbygge? Men det här låter ju bensäkert 🙂

    Såg på fejjan att Martin har funderingar om det är så smart att sjösätta ett nytt brädmärke på en minskande marknad!? Är den verkligen minskande?
    Jag tror att den är tillfälligt mättad pga brist på intressant utbud.. :tongue:

  • dr-masse

    Medlem
    29 mars, 2011 vid 11:30

    Det är nog inget snack om att hela marknaden för vindsurfingprylar, och kanske framförallt för lite mer avancerade sådana, har minskat globalt under flera år nu.

    Men ett intressant projekt är detta, grymt med sådan kvalitetssatsning! (även om det nog inte behöver hålla 15 år, vilket på ett annat sätt är lite sorgligt)

  • mattias-j

    Medlem
    29 mars, 2011 vid 17:28

    Vilken kvalité! Om någon behöver få hjälp med scanning, så kan jag varmt rekommendera Cascade. http://www.cascade.se vilken otroligt proffsig hjälp jag fick där. Och noggranheten sas på telefon vara blygsamma 0,2 mm men visade sig vara typ 50 ggr bättre. Jag hade ritat med tuschpenna på brädan och de sträcken syntes på scanningen, och hur tjockt kan ett lager tusch vara…?

    Jag glömde nämna noggranheten på produktionen hos Marström. Kanske tjatar jag om information, men jag orkar inte kolla bakåt. Felmarginalen mellan varje bräda vi bygger kommer vara på decimalen. Inte 4-6%………

    Man får alltså vad man betalar för, inte nästan….

  • surfan

    Medlem
    29 mars, 2011 vid 17:39

    Det var riktigt coolt o se vad man ska segla på!!!!!
    Jag gillar det nya tänkett såå anorlunda men endå så enkelt!!!

  • sailorstiffrigg

    Medlem
    29 mars, 2011 vid 17:49

    Kommer det en formula producerad av Marström köper jag den osedd!

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing MvM, RvdB Proto (Infinity)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.