Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Mycket allvarlig olycka i Getskär!!

  • rydstrom

    Medlem
    30 september, 2012 vid 17:15

    Någon som nåt nytt? Ta hand om er på land och i vattnet. Surfer love!

  • johnk

    Medlem
    3 oktober, 2012 vid 22:49
    jofogel;698518 wrote:
    Jag har inte själv provat kitesurfing. Brädsegling är fortfarande prio ett och det enda jag hinner med, men det skulle vara kul att testa någon gång. Och så verkar det ju lättare att bära prylarna. Men farligt.

    Min revolutionerande idé: SKYLTAR. Borde man inte kunna sätta upp skyltar på de poplulära ställena, kanske går det att ge respektive strand en färgkod som indikerar om den är för “svart – endast proffs/experter” eller “grön – ok för nybörjare” som man gör med skidbackar?

    En skylt med en vindtabell kanske? Vikt, vindstyrka och erfarenhetsnivå => max kitestorlek. För nybörjarnivån står det bara förbuds-tecken i alla högre vindstyrkor. Och så en vindmätare monterad på… och så står det “Är du minsta osäker eller det är din första gång på platsen så fråga någon erfaren på stranden först! Vi hjälper gärna till!”.

  • paulsson

    Medlem
    3 oktober, 2012 vid 23:04

    Jag har bara hört på rycktesvägar att han har vaknat och ska kunna bli helt återställd men har som sagt en lång resa framför sej. Bara att be och hoppas att han repa sej igen.

  • skoldpadda

    Medlem
    4 oktober, 2012 vid 06:09

    Bästa morgonnyheten på länge. Hoppas verkligen att ryktet stämmer!

  • t_h_s

    Medlem
    4 oktober, 2012 vid 06:41

    Härlig start på dagen med såna nyheter även om de bara är “ryktesvägen”! Jag har varit pessimistisk efter beskrivningen av skadorna men dagens uppdatering är rena uppåttjacket!

  • rrd_z

    Medlem
    4 oktober, 2012 vid 14:25
    T_H_S;700378 wrote:
    Härlig start på dagen med såna nyheter även om de bara är “ryktesvägen”! Jag har varit pessimistisk efter beskrivningen av skadorna men dagens uppdatering är rena uppåttjacket!

    Och nu är de bara att hoppas att så många som möjligt tagit del av allt som skrivits så vi slipper så HÄR stora skador , de har vart 2 Extrema skador på kort tid….
    Tänk efter innan ni går ut i vattnet bättre att ha kul o åka en annan dag än att åka på tok för överriggad och riskera att skada sig eller någon annan i omgivningen…

    Men fan va gött om de stämmer att han är på väg framåt…. de lät riktigt riktigt illa de lilla vi fick reda på i början på tråden.. !

    Ha kul , va rädda om varandra och respektera din omgivning va rädda om sporten så vi får vara kvar på så många smultronställen vi kan utan att bli iväg kastade !!

    Aloha !

  • alohasurfer

    Medlem
    5 oktober, 2012 vid 19:10

    Det var sannerligen en underbar nyhet och jag hoppas bara ryktet är sant!!! Har tänkt mycket på det varenda dag sen det hände. Skulle vilja åka och hälsa på killen sen, så om nån vet vilket sjukhus han ligger på kan ni väl säga till!

  • thehoff

    Medlem
    10 oktober, 2012 vid 16:18

    Läget är nu att killen efter 4 veckor fortfarande ligger på intensiven.. Förhoppningsvis kommer mer info senare ikväll eller imorgon.

    Tankar till honom med familj!

  • deaz

    Medlem
    10 oktober, 2012 vid 16:19

    Läget är nu att killen efter 4 veckor fortfarande ligger på intensiven.. Förhoppningsvis kommer mer info senare ikväll eller imorgon.

    Tankar till honom med familj!

  • alohasurfer

    Medlem
    11 oktober, 2012 vid 07:09

    Tack Deaz! Hoppas verkligen att han blir helt återställd. En positiv sak i det här: Jag var ute och körde i Rågelund, och mötte där två nybörjare, en tjej och en kille. Båda hade hjälm och impact väst på sig, det blåste runt 7 m/s och dom höll sig hela tiden på bra avstånd från stranden när dom tränade, och dom ställde frågor till oss mer erfarna. Mycket kul att se, så ska det vara!

  • kalle07

    Medlem
    13 oktober, 2012 vid 19:04

    Pratade med killens/(Rickards) farsa i onsdags. Enligt honom så:
    Har han legat 4 veckor på intensiven och skulle förflyttas till en avdelning dagen efter. Bägge föräldrarna har varit på plats dygnet runt hos honom under de 4 veckorna. Tydligen så hade hela hjärnbalken förflyttats vid smällen och läkarna trodde inte att han skulle klara sig. Men efter 5 dgr gjorde de ett smärttest som han reagerade positivt på. Därefter har små små framsteg gjorts men idag är han extremt trött och har främst ont i armbågen och vill helst inte använda vänsterarmen över huvudtaget. Han har inget minne från olyckan och reagerar endast på släktnamn när föräldrarna pratar med honom. Han orkar räkna till 27 i bästa fall. Just nu är han på avgiftning efter all morfin som han fått under de första veckorna då han låg i respirator.

    Exakt vad som hände den 13/9 vet de inte mer än att han var ute med en för stor kite i för mycket vind och något gick fel. Troligtvis hade han försökt skydda sig med vänster arm då armbågen och även ett ben i armen brutits. Huvudet träffades i främre övre delen på vänster sida, även näsan bröts. 20 minuter fick de vänta innan ambulans anlände. Under denna tid var han inte vid medvetandet och ett STORT TACK riktades till den som var med honom och såg till att andningsvägar var fria samt pratade till honom under tiden.

    Enligt läkarna så trodde de att det dröjer ca 1,5-2 år innan han blir återställd.

    Som sagt detta var hur jag uppfattade faderns berättelse av vad som hänt. Jag kan inte garantera att allt stämmer till 100%. Jag har heller inte läst alla inlägg i denna tråd. Rickards far ringde mig då Rickard hade beställt en bräda som han inte hade hämtat på ca 4 veckor. Återkommer om ett par veckor med en uppdatering.

  • t_h_s

    Medlem
    13 oktober, 2012 vid 19:36

    Puuuh. Att han överhuvudtaget kanske kommer att kunna bli återställd låter helt fantastiskt! Efter denna långa tystnad var ju inte förväntningarna så högt ställda. Tack för updateringen! (Hoppas du inte hann skälla alltför mycket över den inte upphämtade brädan…)

  • rrd_z

    Medlem
    14 oktober, 2012 vid 08:03

    Fyfan va detta låter riktigt skrämmande… de är inga små saker som har hänt..
    Hoppas Rickard bättrar på sig snabbare och får en framgångsrik rehab , skönt med en uppdatering men tråkigt att den inte va så bra som man hoppades på. Kämpa på

    Och till alla som va på plats gjorde förmodligen en stor skillnad , tummen upp grymt jobbat !!!

  • mjersen

    Medlem
    14 oktober, 2012 vid 12:37

    fyfan. läskig händelse. bigups till alla som hjälpte till och håller tummarna att killen repar sig fint!

  • svinet

    Medlem
    15 oktober, 2012 vid 09:17

    Fantastiskt att det går åt rätt håll. Håller tummarna för snabb rehab och viktigast av allt att han blir helt återställd!!

Sida 10 av 11

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Mycket allvarlig olycka i Getskär!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.