Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Mycket allvarlig olycka i Getskär!!

  • regfellow

    Medlem
    16 september, 2012 vid 17:22
    Plattvatten;698750 wrote:
    japp, en tia hade varit perfekt for en 110 kg kitare i viken igar, da byarna var uppe i 18 m/s. Testade med 12 rpm och gransen gar vid 17 m/s.

    Det måste vara något av det mest korkade uttalande jag någonsin läst på ett forum…

    Här försöker folk värna om säkerhet och bry sig om en stackars nybörjare som råkat ut för en olycka!!!

    Du är ju en skam för alla de som försöker tvätta bort myten om att feta människor är korkade…

  • juliuspetersson

    Medlem
    16 september, 2012 vid 18:16

    Hemsk! Allt jag säger , usch!

    Bra att få höra ett “wake-up-call”, men som sagt hemskt. Hoppas killen klarar sig!

  • plattvatten

    Medlem
    16 september, 2012 vid 20:22
    Regfellow;698765 wrote:
    Det måste vara något av det mest korkade uttalande jag någonsin läst på ett forum…

    Här försöker folk värna om säkerhet och bry sig om en stackars nybörjare som råkat ut för en olycka!!!

    Du är ju en skam för alla de som försöker tvätta bort myten om att feta människor är korkade…

    hmm, ren fakta om vad gransen gar for en rpm 12 vid 110 kg vikt, hade jag vagt 75 kg kanske jag hade kunnat ge exakt gransvarde, att kanske en 8 rpm hade varit max vid tavlingen. Och givetvis ska inga nyborjare ens ut i dessa vindar. Jag ser mig inte som fet, deadlift 230 kg, djupa knaboj 150 kg 5×5.

  • sifix

    Medlem
    16 september, 2012 vid 20:56
    Pedersen;698737 wrote:
    “Brukar och brukar” är väl att ta i, men det har hänt ett antal gånger. Ungefär lika många gånger som jag räddat någons bräda som varit på vift från kitearen ute på vattnet 😉

    Ser att du är från halmstad, är det du som brukar köra i Påarp? Om det är du så är vi tacksamma för hjälpen, och nästa gång jag ser dig kan vi gå igenom vad du ska tänka på när du hjälper oss.

  • lima-ko

    Medlem
    16 september, 2012 vid 21:36
    Plattvatten;698750 wrote:
    japp, en tia hade varit perfekt for en 110 kg kitare i viken igar, da byarna var uppe i 18 m/s. Testade med 12 rpm och gransen gar vid 17 m/s.

    Om du ursäktar mig, men vad är egentligen tanken med ditt inlägg?

  • svinet

    Medlem
    16 september, 2012 vid 21:37

    Märkligt tänk det här med att köra en 12a länge. Får ni ut ngt av åkningen? Eller åker ni bara runt med 2m depower dragen…!? För min del är en drake som är kraftigt depowrad kass i egenskaperna! Dålig respons och tråkig att åka på! Vad vinner ni på detta? Byt drake och slipp dra depower!?

  • plattvatten

    Medlem
    17 september, 2012 vid 00:00
    Lima-ko;698811 wrote:
    Om du ursäktar mig, men vad är egentligen tanken med ditt inlägg?

    ett svar pa vilken storlek som anvandes vid tavlingen, 6-7 kvm. o 10 kvm hade varit bra for lite tyngre akare. Lite offtopic ifran den ursprungliga traden. Men info for de som tankte pa highjump kanske.
    Jag satt och filmade en del ifran tavlingen, och satt och tankte pa sakerhet vid starten pa race tavlingen.
    Har har vi rutinerade akare o tavlingsledning som startar ett falt pa 40 ca kiteare. Fronten av faltet ligger ca 20 stycken med en yta pa 7x15m, jag sitter och ser framfor mig vad som kan handa. Jag borde springa fram till ledningen och skrika sprid ut dem mycket mera. men samtidigt dessa kiteare ar inga nyborjare de vet riskerna, och ar tydligen bereda att ta dem. 18 s/m i byarna och jag ber om att turen ar pa allas sida. Jag vet att alla inte kommer att komma ivag, liten statistisk chance, jag gissar att 4 kommer att krascha sin kites. Det blev 6 stycken, for 2 ser det illa ut ett tag, en brada letar sig upp langs med linorna och svanger snabbt runt i luften. Ok det gick bra denna gangen, inga ofrivilliga kitesloop med flera kites i varandra.
    Just vid Getskar 2006, sa jag at en kille att inte ga ut med sin North Rhino 2003 14 kvm, det blaste 8-10 s/m. Jag hade sjalv en Rhino 2003 och vet att den drog som ett lok och hade lite depower. Han studsade mot stenmuren vid vattnet och slog ut ett par tander och fick salhgrenska som ny hemadress. Kan man gora mer an att saga till om man tror sig veta att risken ar for hog. Glom inte att detta ar en hogrisk sport, som att kora mc. Jag och ingen i detta landet har ratten att fysikt stoppa ngn, eller har vi?
    Jag kan faktiskt se mig sjalv gora det om det ar sa att jag med stor sannolikhet vet att det kommer sluta illa, aven om jag far rattsliga efterspel. Som tur ar sa har inte detta hant annu. Nyborjare norr om Varberg, det finns inget bra nyborjare stalle har uppe! Getskar har en stenmur, Draget ar for litet, och ber om att ngn hamnar inne i vardagsrummet i ett hus, bjorlanda har jarnror, askim funkar bara pa ssv och har nu aven betong, TT hade funkat om man kunde fa upp kiten sakert, men har stora stenar och pinnar som sticker upp forsta 20 m. Ragelund, mycket stenar och nu ar man ju bara 15 min ifran Varberg lika bra att aka den sista lilla biten. Hmm kanske det inte skulle finnas nagra kite skolor har uppe?

  • carlsagan

    Medlem
    17 september, 2012 vid 00:06
    Lima-ko;698811 wrote:
    Om du ursäktar mig, men vad är egentligen tanken med ditt inlägg?

    Jag tolkar det som han menar en mindre kite är bättre än en stor 12a och att han va överriggad på tolv även om storlekarna kanske va överkant och som sagt inte passar någon nybörjare. Känns i vilket fall oseriöst av vissa här att skriva att folk är korkade och skamfulla här oavsett och jag förstod inte alls det påhoppet.

    Fruktansvärt det som hänt han som råkade ut för olyckan! Jag är själv ganska ny i kitevärlden men vindsurfat länge o jag tycker vi svenskar verkar har ett ganska utvecklat säkerhetstänk o kör med hjälm o är hjälpsamma jämfört internationellt av det jag sett än så länge inom kite. Men det bör självklart bli bättre så fler räddas från olyckor.
    Själv började jag aldrig i hårda vindar och höll/håller mig nära underriggad vilket är ett skitbra sätt att lära sig hantera n kite. Jag har grym respekt för kraften i en kite men ändå kanske det hade varit givande i kursen med ett moment där man ute i vattnet får känna på vad det innebär när en tolva oplanerat dyker ned i vind över 6 m/s. När jag gick kurs så blåste det knappt så man missade den känslan. Tror också alla erfarna har ett ansvar o inte köra några meter från stenar o land för andra verkar haka på o hoppa etc nära riggytan. Tycker det är bra om erfarna säger till eller frågar om man vill ha hjälp även om det inte får gå till överdrift och att ALLA lever upp till tydligt uppsatta regler globalt som lokalt på ett spot.

  • pepa

    Medlem
    17 september, 2012 vid 04:46

    Jag håller med Plattvatten om det där med starten på racet. Jag var ute och frikörde när jag såg att det var dags för start. Gick in direkt och gick bort för att hjälpa till om/när det skulle hända något. Och visst blev det lite soppa för 3-4 kites, bara tur att det stannade där när det var så trångt som det var.

  • lima-ko

    Medlem
    17 september, 2012 vid 06:40
    Plattvatten;698819 wrote:
    ett svar pa vilken storlek som anvandes vid tavlingen, 6-7 kvm. o 10 kvm hade varit bra for lite tyngre akare. Lite offtopic ifran den ursprungliga traden. Men info for de som tankte pa highjump kanske.

    Pepäs inlägg svarade på vilka storlekar som användes på tävlingen, av Sverigeeliten på kite, och var förmodligen tänkt som en varning, en bra sådan.

    Ditt inlägg gav snarare motsatt effekt och lät som att du ville skryta med att du kunde köra nästan dubbelt så stor kite som det och det känns både som överflödig och dum information i denna tråd. Måhända att du väger lite mer och har bra koll och därför kan hålla nere en större kite, så är ju dock inte fallet för en 110 kg nybörjare.

    Svinet;698812 wrote:
    Märkligt tänk det här med att köra en 12a länge. Får ni ut ngt av åkningen? Eller åker ni bara runt med 2m depower dragen…!? För min del är en drake som är kraftigt depowrad kass i egenskaperna! Dålig respons och tråkig att åka på! Vad vinner ni på detta? Byt drake och slipp dra depower!?

    Jag håller verkligen med, vet inte om det hänger ihop med det här fenomenet störst jeep/störst puderskidor osv. De flesta drakar flyger ju dessutom som bäst när de de har ingen eller väldigt lite depower dragen.

  • regfellow

    Medlem
    17 september, 2012 vid 07:06

    Tog i lite väl med förolämpningen, men:

    Det meddelandet i detta sammanhanget gjorde mig pissed… Snälla tänk lite på vad ni skriver! Det meddelandet går ju misstolkas på så många sätt av en nybörjare och det är verkligen många faktorer mer än vikten som har betydelse i det extrem fall som lyftes.

    Det svåra( och vad jag tycker är tjusningen) med denna sport är att det är så många rörliga variabler som skall stämma för att det skall vara säkert och njutbart. Storlek och typ av kite. Längd på linor och bredden på bommen. Storlek och typ av bräda. Nyvarande vindhastighet stigande fallande enligt prognos. Hur höga låga byar. Vindriktning. Teknik. Hur många andra som kitar/vindsurfar folk i anslutning till spotten, hur är launch landning, risk för misstag pga hur trött är man Osv osv. Ytterligare utmaning är att variablerna inte är linjära. T.ex. Vindhastigheten vs kraften.

    I extremfallen 12a i 17 m/s skall ALLA dessa stämma för att det skall vara någorlunda säkert om ens då…

    Det är inte bara extremsportare som praktiserar denna sport längre utan även vanliga Svenssons. Utmaningen är att få dessa nybörjare att förstå att de skall hålla sig inom gränserna på alla dessa variabler. Det är som med kampsport. I de första 10 bältena följer man katorna, först därefter kan man få improvisera och tänja gränserna… Annars får man sig en rejäl omgång som i detta fall är naturens krafter.

  • plattvatten

    Medlem
    17 september, 2012 vid 10:21
    Lima-ko;698828 wrote:
    Pepäs inlägg svarade på vilka storlekar som användes på tävlingen, av Sverigeeliten på kite, och var förmodligen tänkt som en varning, en bra sådan.

    Ditt inlägg gav snarare motsatt effekt och lät som att du ville skryta med att du kunde köra nästan dubbelt så stor kite som det och det känns både som överflödig och dum information i denna tråd. Måhända att du väger lite mer och har bra koll och därför kan hålla nere en större kite, så är ju dock inte fallet för en 110 kg nybörjare.

    Jag håller verkligen med, vet inte om det hänger ihop med det här fenomenet störst jeep/störst puderskidor osv. De flesta drakar flyger ju dessutom som bäst när de de har ingen eller väldigt lite depower dragen.

    Poangen ar att det ar nagra fa som kor med for stora kites enligt den stora massan, ni tror automatiskt att detta ar skryt. Jag kommer alltid fa hora detta, och okunskapen ligger ibland er som inte anser vara nyborjare langre, en 75 kg kitare kan aldrig satta sig in hur en 12 kvm kite kanns for en betydligt tyngre kitare. Poangen ar det finns ingen coolhetsfaktor att ga ut med en stor kite, utan det ar ett val som langsamt vuxit fram under 13 ar nu. Mina basta dagar ar nar jag har sol och jamna 15 m/s i min 12a.
    (kor mycket lite unhooked)
    Tyvarr sa kanner jag mig lite ansvarslos, inte minst nu med alla olyckor som har hant, nar jag gar ut med min “for stora kite”.

    Sa ni nyborjare som inte ska ga ut nar det blaser 15 m/s, ak ner till en stor strand till Varberg eller mer soderut. Ak inte ensam, liten kite under 10 m/s, stor brada, ga in om otacka moln visar sig pa himlen, ova QR systemet, och ger er sjalva stora ytor att kita pa.

  • pierreb

    Medlem
    17 september, 2012 vid 10:43

    Handlar ju inte ett dugg om vad som är coolt och inte utan det är en smaksak och ens åkstil som avgör, personligen gillar jag att ge mig ut ganska överriggad. Men det finns ju absolut ingen som helst mening för en nybörjare att ge sig ut överriggad då dom aldrig kommer kunna nyttja kraften på rätt sätt utan endast få en “skit session” med risk för allvarliga olyckor. Förstår precis vad plattvatten menar och poängen ligger ju att en erfaren kitare kan hantera nästan en dubbelt så stor kite som en nybörjare och det är väll det som nybörjarna måste lära sig..

  • svinet

    Medlem
    17 september, 2012 vid 11:11

    Blir nog bra det här! Ni som har smarta ideer kan ju slänga in dem här: [ame=”http://www.surfzone.se/forum/forumdisplay.php?f=30″]Kitesurfing 4 dummies – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

    Vi kanske skulle plocka fram en FAQ för nybörjare?

  • skoldpadda

    Medlem
    17 september, 2012 vid 11:50

    Jag skulle gärna se en FAQ för forumposting vid olyckor.

    1. Inga namn på den inblandade och endast fakta-information kring händelsen.

    2. Innan personen som är inblandad själv skriver, inga åsikter/gissningar rörande händelsen.

    3. Innan information om den faktiska händelsen finns (av inblandad), inga tips på hur det hela borde ha gått till (kitestorlek, hjälm, djup, nybörjare mm).

    4. Respektera den som fått problem.
    Dvs. om du när information finns, har bra tips på hur olyckan kunde undvikits, skriv det då på ett trevligt sätt.

    Vi skulle alla vinna på att strukturerat samla in info om olyckor (t.ex. via forumtråd). Då kan vi också fundera bättre kring förebyggande åtgärder. Skall man ha utvärdering av en negativ händelse är en stöttande omgivning avgörande, dömande/mästrande/negativa uttalanden och oefterfrågade tips är inte exempel på en sådan.

Sida 5 av 11

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Mycket allvarlig olycka i Getskär!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.