Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Mycket allvarlig olycka i Getskär!!

  • surfbasse

    Medlem
    20 september, 2012 vid 12:33
    Alohasurfer;699210 wrote:
    History repeats itself… Körde i Rågelund igår kväll. Räknade till 24 kites i luften och det var skitkul! MEN när jag väl kom ut på vattnet möttes jag av 2 nybörjare som körde i skitnödig ställning med 12:or och hade inte mycket kontroll för att de va fett överriggade.. Jag körde själv en 9:a på full depower och var ändå lite överriggad, så som jag vill vara när jag bara ska boosta och inte kroka ur, och då väger jag 90 pannor och har kajtat hårt och mycket i 6 år nu. Jag ropade till en av nybörjarna när jag mötte dom att “ska du verkligen köra i den här vinden med en tolva!” Men han gav bara tummen upp och körde vidare.. När jag kom in för att vila var det an annan nybörjare som skulle launcha en 10:a och blev tvungen att sätta sig ner för att kiten drog så hårt. Gick fram till honom och frågade om det var lämpligt att gå ut och han sa bara att det var lugnt, det går nog bra. Man känner sig som en tjatig morsa och blir jäkligt trött på att gång på gång se folk köra utan någon som helst tanke på säkerheten, men jag antar att det är bättre att vi tjatar och ställer oss kritiska till vissa personer än att det händer fler olyckor!! Jag vet inte vad man kan göra mer än så, man kan ju inte förbjuda någon att gå ut..

    Kan bara instämma var också nere och såg detta jag körde själv 7a med bra tryck vågbräda jag väger 86

  • mjersen

    Medlem
    20 september, 2012 vid 14:13

    hur har det gått?

  • alohasurfer

    Medlem
    20 september, 2012 vid 14:26

    Jag har kollat tidningar, nyheter och googlat kring olyckan varje dag sen det hände men får inte fram något.. Har försökt via en kompis-kompis också som känner grabben men han visste inte heller. Vet inte vilket sjukhus han ligger på heller.

  • rrd_z

    Medlem
    20 september, 2012 vid 15:06
    surfbasse;699212 wrote:
    Kan bara instämma var också nere och såg detta jag körde själv 7a med bra tryck vågbräda jag väger 86

    Skulle vart ute igår… pumpade upp min 9:a men va tok överriggad med mina 87kg ,så de va snällt bara att ta ner den och packa ihop och åka hem igen…. tråkigt men så är de… 😡

  • amco

    Medlem
    20 september, 2012 vid 16:10

    24 kites i Rågelund….

  • alohasurfer

    Medlem
    20 september, 2012 vid 16:13

    Ja det är jäkligt trist RrD, men härligt ändå att höra att nån sätter säkerheten högt, och du gjorde ju helt rätt! Man vill ju inte förstöra det roliga i våran härliga sport med att tjöta för mycket om säkerhet, men lite måste vi fan skärpa till oss!

  • bladesurfer

    Medlem
    20 september, 2012 vid 19:35

    Ni måste bli mer aggressiva !
    Jag säger till på skarpen om jag ser någon som är på väg ut med för stor kite eller inte har koll på grejerna. Ser det som mitt ansvar. Här på Öland kan det ofta vara High Chaparral på somrarna när många nybörjare ska ut. Sett folk flyga upp i träd och buskar mm när dom valt fel strlk osv.
    Argumentet som många kör med “Jag är vuxen och kan ansvara för min egen säkerhet” HÅLLER INTE!
    Alla i omgivningen utsätts för livsfara om personen i fråga inte har koll på grejerna.
    Tänk på att en lite olycka kan i värsta fall förbjuda kitesurfingen på just den spoten.
    Sunt förnuft är tydligen sällsynt numera.
    Mutter mutter….
    Hoppas killen repar sig.

  • svenne

    Medlem
    20 september, 2012 vid 23:54
    Bladesurfer;699239 wrote:
    Ni måste bli mer aggressiva !
    Jag säger till på skarpen om jag ser någon som är på väg ut med för stor kite eller inte har koll på grejerna. Ser det som mitt ansvar. Här på Öland kan det ofta vara High Chaparral på somrarna när många nybörjare ska ut. Sett folk flyga upp i träd och buskar mm när dom valt fel strlk osv.
    Argumentet som många kör med “Jag är vuxen och kan ansvara för min egen säkerhet” HÅLLER INTE!
    Alla i omgivningen utsätts för livsfara om personen i fråga inte har koll på grejerna.
    Tänk på att en lite olycka kan i värsta fall förbjuda kitesurfingen på just den spoten.
    Sunt förnuft är tydligen sällsynt numera.
    Mutter mutter….
    Hoppas killen repar sig.

    Exakt så!!!

  • alohasurfer

    Medlem
    21 september, 2012 vid 07:06

    Håller med dig bladesurfer!!

  • snygging

    Medlem
    21 september, 2012 vid 08:43

    Inte för att jag är så redig alla gånger kör på för grunt mm, men jag håller med dig Alohasurfer!
    Var också där och såg ngn vela med en 14 C kite , vet ej om han hade den uppe ngn gång eller insåg att det kunde vara lite stort.

    Själv hade jag lagom tryck för freestyle på min 7:a.

    Vi får införa köp tvång på minst 2 kitar i sverige!! 🙂

    Kan tänka mig att man är väldigt taggad som ny och blir besviken när man kommer ner till stranden och det blåser för mycket och att man då chansar.
    Som nybörjare för massa år sen tog jag bara med min 16 kite i askim (lämnade min 9a hemma) och flög upp i bergen och blev av med bakre korsbandet.

    Så lärdom ha minst 2 kites och lämna aldrig ngn hemma då Sverige har lynnigt väder.

  • rrd_z

    Medlem
    21 september, 2012 vid 09:42
    snygging;699270 wrote:
    Vi får införa köp tvång på minst 2 kitar i sverige!! 🙂

    Så lärdom ha minst 2 kites och lämna aldrig ngn hemma då Sverige har lynnigt väder.

    Jag trodde 2 kites skulle täcka mitt beroende , men hell no ! nu måste jag inhandla en 3:e för att stå och titta på när alla har kul på vattnet sucks big balls … så någon som har en RRD obsession 7:a som inte används så släng iväg ett PM 😉

  • dameli

    Medlem
    21 september, 2012 vid 17:20

    Yepp när jag drog upp min 7a i onsdags i rågelund, riggades det 14 och 12or hej vilt. Till deras försvar så var förhållande inne vid kanten 9ms men en bit ut var det säkert 11-12…hade de pratat med gubbarna som precis kom in så fick man en annan bild. Synd att det blir mörkt så tidigt det var verkligen svårt att sluta…

    Ännu en gång tack för att du plockade upp brädan basse efter ett misslyckat skutt 🙂

  • pripps

    Medlem
    21 september, 2012 vid 18:07
    RrD_Z;699272 wrote:
    Jag trodde 2 kites skulle täcka mitt beroende , men hell no ! nu måste jag inhandla en 3:e för att stå och titta på när alla har kul på vattnet sucks big balls … så någon som har en RRD obsession 7:a som inte används så släng iväg ett PM 😉

    Jag har köpt en 5a också,varför köra överriggad när det tutar i !
    /Tommy

  • regfellow

    Medlem
    21 september, 2012 vid 18:46

    Det räcker inte bara med en liten kite!!! Krafterna ÄR inte linjära med vindhastigheten och storleken på kite. Allt går så mycket snabbare och även med en liten kite flyger du åt h-vete om du gör ett misstag! Inbilla inga nybörjare eller erfarna 12a, 9a vinds åkare annat… Trippelkolla all utrustning, ha koll på alla säkerhetsmoment, full koncentration på kite vid start och landning tills man kommer ut på havet, ha mycket större marginaler på allt!

  • tobas

    Medlem
    21 september, 2012 vid 19:51

    Bra påpekat där Regfellow. Mycket bör sitta i ryggraden innan man börjar köra hårdvindskite. Inte bra om nybörjare får för sig att köpa 6or o mindre för att kunna träna då det blåser grävling. Skulle det ske kommer vi nog få läsa om bra många fler olyckor här på konfen.
    Mina 2 öre / Tobas

Sida 7 av 11

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Mycket allvarlig olycka i Getskär!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.