Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mycket prylar – smidiga lösningar?

• Mycket prylar – smidiga lösningar?

Publicerad av Oregistrerad på 5 maj, 2006 vid 06:46

Tjena
    Mycket prylar är det och mycket bökande och lastande blir det. Upp ur källaren, pressa in det i bilen, surra på taket osv….tröttsamt men vad gör man inte för att ha kul på vattnet.

Känner att jag inte har några riktigt bra och smidiga lösningar/bagar för alla prylarna.

Hur har ni rutinerade gubbs löst transport och packproblemen?

Finns det några ultimata bagar?
    Lastar ni allt i samma bag eller har ni olika fodral för segel och brädor?
    Hur gör ni när ni har flera brädor? Separata fodral eller dubbel/trippelbag?
    Lastar ni på taket eller inne i bilen?
    Hur packar ni prylarna när ni ska utomlands?

etc, etc

Tacksam för alla tips som kan göra surfet smidigare!

….Givetvis skulle man haft en Van eller åtminstone ett släp men det är inte aktuellt med tanke på kostnad och stigande bensinpriser

jat svarade 19 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • basse

Medlem
    5 maj, 2006 vid 08:10

Skall du flyga finns det en klistrad tråd om packning i Reseforumet. Jag testade Staffans tips med rör runt sidorna och det känns riktigt stabilt och fungerade bra till Irland i vintras.

Har buss så det andra får någon annan tipsa om.

• surfmeister

Medlem
    5 maj, 2006 vid 09:23

Tjena!
    Jag har fem segel, 1 bom, 2 brädor och 3 master. Jag har en board bag per bräda (+ bom) samt alla segel i en bag och alla master i en bag. Detta ger in alles 4 paket att bära (bor också i lägenhet och önskar jag hade ett hus…) samt väska för våtdräkt, mastfötter, fenor etc etc. Fördelen med två separate board bags är att man inte alltid tar med både brädorna.

Jag stuvar in allt inne i bilen och det fungerar rätt bra, framförallt slipper man ständigt bevaka sin bil om man har prylarna inne i bilen (t ex om man ska käka).
    Lycka till!

• dr-masse

Medlem
    5 maj, 2006 vid 09:38

OK, här är min ”lösning”, som inte har van:

– En boardbag till varje bräda. Dubbel blir för otymplig och, som sagt, ibland tar man inte med sig bägge. Dessutom skönt att kunna lägga bräda inne i bilen vid behov.
    – Neil Pryde Streamliner för taket. Jag har två. För lokal surfing blir det den lilla med tre segel och tre master. Smidigast så. Är det längre resor eller om familjen är med (då allt måste upp på taket) så blir det den stora, där alla fyra segel går i + bom + prylväskan. Jag har fixat lite med spännband och karbinhakar som gör att jag får dit streamliner-bagen lika snabbt som brädorna. Jag tycker streamliner-bagarna (eller liknande) är helt överlägsna för oss som inte har van och måste ha grejorna på taket. Den lilla streamlinern är faktiskt den jag använder klart mest.
    – En bag för prylar (fenor, förlängare, annat jox).
    – En bag för segel, våtis och andra mjuka grejor.

Klart!

Jag brukar ha bilen packad och klar på 10-15 minuter. Tre vändor; 1. Brädor, 2. Segel och master i Streamlinern, 3. Väskor + bom och låsa.

När jag åker själv har jag ofta en eller två brädor inne i bilen. Bommen åker alltid inne i bilen + ev. extra segel, utom när familjen är med (ALLT på taket då). Blöta grejor, som använd bräda, åker tak hem.

Jag vill också ha van, men tycker det blir för dyrt. Lägger pengarna på resa eller surfpryttlar istället…

• calle

Medlem
    5 maj, 2006 vid 11:00

Dr Masse, vilken sorts kabinhake har du köpt för att sätta fast segelbagen.
    Var inne i en båtaffär och försökte hitta en som passade på takräcket men hittade ingen.
    / Calle
    PS Vem vill inte ha en Van, det vill väl alla!!

• dr-masse

Medlem
    5 maj, 2006 vid 11:40

Jag har oxå tänkt att köpa större karbinhakar som man kan dra direkt i räcket, men nöjer mig med att dra runt en vanlig och fästa i själva spännbandet. Funkar bra.

Men skall nog köpa riktiga karbinhakar för räcket, det får vänta lite dock.

• jeppepeppe

Medlem
    5 maj, 2006 vid 11:43

Håller med om att streamliner-bagen är helt suverän, men, en snabblösning med typ karbinhakar eller liknande hade underlättat grymt mycket. Som det är nu är det för mycket pill för att få in spännbanden genom bagen.

• charlieb

Medlem
    5 maj, 2006 vid 11:44

Då jag blev av med förådet och fick en söt fru istället blev lösningen en buss. Där ligger allt från april till dec, sedan får bussen sova hos en snäll bonde och prylarna får bo med andra prylar hos en kompis som har uppvärmt föråd. Inte den billigaste lösningen men aldrig något glömt hemma.

Charlie

• borje

Medlem
    5 maj, 2006 vid 16:11
    Jeppepeppe wrote:
    Håller med om att streamliner-bagen är helt suverän, men, en snabblösning med typ karbinhakar eller liknande hade underlättat grymt mycket. Som det är nu är det för mycket pill för att få in spännbanden genom bagen.

Håller absolut med, både vad gäller bagens förträfflighet och pillet med remmarna, kanske Masse kan infoga en bild på sin lösning med hakarna?

• jat

Medlem
    6 maj, 2006 vid 00:33

Volvo V50. 2 brädor och 5 segel får lätt plats inne i bilen. Enkelt och lätt.
    En bag för seglen och bom och brädorna för sig. totalt enkelt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA