Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing MYCKET vind imorgon, lör

  • MYCKET vind imorgon, lör

    Publicerad av klang på 18 januari, 2008 vid 07:29

    Även om jag lovat mig själv att inte surfa innan det blir lite varmare så kan jag inte låta bli att lockas av prognosen imorgon. Ser ut till att bli enormt mycket vind på V-SV.

    Vilka funderar på att putsa på sina rekord, var kör ni?

    surfan svarade 16 år, 3 månader sedan 12 Medlemmar · 28 Svar
  • 28 Svar
  • jester

    Medlem
    18 januari, 2008 vid 11:09

    Ingen lär putsa sina rekord i Sverige på västlig storm… 😀

  • fredrik-ygge

    Medlem
    18 januari, 2008 vid 11:15

    Tror jag skall våga mig ut med 5.2an i Shitbay, Fiskebäck, när det mojnar lite runt lunch. Får se om det finns några förutsättningar för PB eller om det bara blir ren survival med kramp i underarmarna, eller om jag inte ens kommer i.

    Får väl i värsta fall rigga upp, gå in i klubbstugan och ta en dusch med våtrdräkt, sedan gå runt och låtsas att jag varit ute och påpeka att det blåste bättre i morse innan ni andra kom.

  • jester

    Medlem
    18 januari, 2008 vid 11:18

    För ett par år sedan snart (den dan du blåste bort, Ygge ;)) så hade vi väl runt 22 m/s i byarna. Jag, Erik och Daniel toppade runt 34 i displayen. Efter ett tag mojnade vinden ganska rejält. Då höjde vi våra displayvärden till mellan 36 och 38 knop.
    Blir helt enkelt för studsigt vid så mycket vind.

  • dr-masse

    Medlem
    18 januari, 2008 vid 11:35

    Är det inte dags nu?

    http://kartor.eniro.se/query?&what=map&mop=yp&searchInMap=1&mapstate=6;11.804490856745964;57.68776310115191;a;11.783563546793813;57.69767426138409;11.825418166698117;57.67785194091972;621;555&mapcomp=;;;Arendal;;;41879;GÖTEBORG;;;;;11.814850807189941;57.69911575317383;0;0;;GÖTEBORG;maps_place.110221.21;0&geo_area=Arendal%20Göteborg&stq=0&pis=0

  • tobhed

    Medlem
    18 januari, 2008 vid 12:20
    Jester;439246 wrote:
    För ett par år sedan snart (den dan du blåste bort, Ygge ;)) så hade vi väl runt 22 m/s i byarna. Jag, Erik och Daniel toppade runt 34 i displayen. Efter ett tag mojnade vinden ganska rejält. Då höjde vi våra displayvärden till mellan 36 och 38 knop.
    Blir helt enkelt för studsigt vid så mycket vind.

    På Klagshamn speed tävligen så blåse det 24 m/s i byarna och jag och Faster toppade runt 36 knop, men det handlade om ren survivalkörning och knappast om finkörning. Kommmer bla ihåg ett skräckblandat ögonblick då jag passerade typ 12 stenmarkeringar med ingen marginal alls 🙂

  • benke-2

    Medlem
    18 januari, 2008 vid 12:24

    Verkar bli bra imorrn om man klarar kylan, även om det råkar vara choppigt i Torkelstorp.
    Får nog köra med slalombrädan så att man inte behöver bada flera minuter i sträck.

  • imported_macts

    Medlem
    18 januari, 2008 vid 12:41

    @benke. 439268 wrote:

    Verkar bli bra imorrn om man klarar kylan, även om det råkar vara choppigt i Torkelstorp.
    Får nog köra med slalombrädan så att man inte behöver bada flera minuter i sträck.

    Körde TT i onsdags i ca 15-16 m/s. Blev rejält choppigt. Då tror jag vinden låg på typ sso. Lycka till ni som får köra, själv har jag inte möjlighet i helgen att åka ner.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    18 januari, 2008 vid 12:52

    @Jester 439246 wrote:

    För ett par år sedan snart (den dan du blåste bort, Ygge ;)) så hade vi väl runt 22 m/s i byarna.

    Japp, men det var Manta 68 och freerace 5.8. Nu har jag en Warp Speed och fullrace 5.2. Då blåser jag inte bort i 22 m/s. Choppen kan ju dock som du säger vara för svår för fart i alla fall. Lite orolig att komma i problem i kylan också…

  • dr-masse

    Medlem
    18 januari, 2008 vid 13:04

    Kan det inte tänkas vara för speedspots som när man letar vågspots – vid såhär mycket vind så kan helt “nya” ställen funka?

    Exempelvis – när jag var på Gotland senast så blåste vanligtvis bra ställen på N sönder, och ställen som i vanliga fall inte levererar vågor kom in i handlingen.

    Vad jag vill säga är – kanske finns det flera ställen som normalt sett ligger i lä eller inte släpper in vind tillräckligt på SV å V runt västkusten som funkar kalas imorgon när det är såpass mycket vind?

    Det är ju sällan det blåser såhär mycket, och min senaste spaning är att börja tänka lite annorlunda när det verkligen blåser mycket. Våra “vanliga” spots väljer vi ju för att de ger mest vind i området normala dagar, men detta är ju inte “normalt”…

    Och kan inte någon västkustare testa området runt Arendal imörrn, ah?

  • fredrik-ygge

    Medlem
    18 januari, 2008 vid 13:07

    @dr Masse 439279 wrote:

    Och kan inte någon västkustare testa området runt Arendal imörrn, ah?

    En stadig följebåt och jag är på! Utan följebåt imorgon är bara för hårdhudingar.

  • dr-masse

    Medlem
    18 januari, 2008 vid 13:13

    Ni får väl hyra en båt, ah!

    Ett till ställe som på kartan ser väldigt intressant ut är ju området runt Balgö norr om Varberg. Platt och fin ö, det där…

  • fredrik-ygge

    Medlem
    18 januari, 2008 vid 13:18

    @dr Masse 439281 wrote:

    Ett till ställe som på kartan ser väldigt intressant ut är ju området runt Balgö norr om Varberg. Platt och fin ö, det där…

    Har sommarstuga där och seglar ofta kring Balgö på somrarna. Dock extremt grunt öster om Balgö. Känns svårt om man inte känner till det väldigt väl.

    (Skulle nog dock funka att segla nära norr om på sydlig vind. Men det är långt till land i lä om man får problem där i sydlig vinterstorm.)

    Tror Gelander känner till det väl. Vill minnas att jag sett Trönningenäs (innanför Balgö) på gpsss.

  • jester

    Medlem
    18 januari, 2008 vid 13:27

    Jao, Balgö har vi spanat på, men där är ruggigt steningt tyvärr (enligt utsago, har inte testat själv).

    Yeye, hoppas ni får kört i morgon. Själv väntar jag på segel fortfarande… 🙁

    Och Ygge: Du såg min smiley, va? 😀

  • klang

    Medlem
    18 januari, 2008 vid 13:37

    Jag tänkte kolla alla spot X runt skanör-höllviken, om det är för kallt för denna kyckling så blir det iallafall lite foto/film dokumentering. Här finns en gäng “tungor” som erbjuder långa läsidor på västlig storm. Men det är väl som Jester skriver, vind kvaliteten är rätt kass vid storm…

  • Knatte

    Gäst
    18 januari, 2008 vid 14:31

    @fredrik.ygge 439280 wrote:

    En stadig följebåt och jag är på! Utan följebåt imorgon är bara för hårdhudingar.

    Om det blir Arendal så kan jag filma eller fota spektaklet 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing MYCKET vind imorgon, lör

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.