• Mystic boot

    Publicerad av surfted på 4 april, 2008 vid 07:23

    Har någon testat dessa? Verkar vara en shysst sko.
    Funkar den bra frö vindsurfing och hur är den att komma i och ur?

    /Ted

    lajvarn svarade 14 år, 7 månader sedan 17 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • jocke-g

    Medlem
    4 april, 2008 vid 08:17

    Jag har provat dom och jag tyckte att Mystic Blade var en skönare sko. Blade funkar hur bra som helst får väldigt bra känsla i den kontakt med brädan. Den är som en skön som man drar på sig.

    Det enda som är lite negativit med den är väl att den kan röra lite grann på sig vid kraftiga rörelser, men det beror ju på att den inte har någon rem som man spänner över foten så den saknar en stum punkt. Men det tycker jag vägs upp av att man faktiskt slipper den remmen som gör att passformen i fotstroppen försämras.

    Jag har under flera år använt Maui magic skor och det är samma företag som nu heter Mystic och har ett fokus på Kite men även vindsurfing, Maui magic blir deras tjej linje så som jag har förstått det.

    Jag har bara goda erfarenheter av deras produkter och Kent som har On top har en kanon bra service.

    Jocke

  • tim-eriksson

    Medlem
    4 april, 2008 vid 08:21

    Jag har Mystic Blade och tycker den är klockren 🙂 Inte testat några andra men jag är nöjd.

  • joth

    Medlem
    4 april, 2008 vid 08:23

    @Surfted 456171 wrote:

    Har någon testat dessa? Verkar vara en shysst sko.
    Funkar den bra frö vindsurfing och hur är den att komma i och ur?

    /Ted

    Jag har den skon och tycker den är varm och skön. Känns nästan som barfota. Men man kanske skall ha en med kraftigare sula om man seglar där det är mycket sten och annat som kan göra ont. Tex Razor eller Reef varianten.

    Det man skall tänka på är att den inte håller in foten = man blir lite bredare = ändra fotstropparna lite.

    Jag tycker den är lätt att komma i och ur även våt.

  • surfted

    Medlem
    4 april, 2008 vid 09:59

    Jag har kört mauimagic skor i snart fyra år och har vart grymt nöjd med dem. Enda problemet med dem är väl att de har vart lite jävliga att på sig när de är lite fuktiga. Men de har grym passform.

    Har även tittat lite på atan. Någon som kört båda?

  • tws

    Medlem
    4 april, 2008 vid 13:47

    Atan typ Mistral 6mm. Kjøp umiddelbart. Finner jo f*** ikke lenken men skal lete litt. 450 kr med moms. Helt gull, du fryser aldri igjen.

  • mwp

    Medlem
    4 april, 2008 vid 15:12

    KÖP bra grejor + att Kent har bra service.
    Martin

  • carl-r

    Medlem
    29 september, 2009 vid 21:17

    Hur är storlekarna? Jag har 28 cm långa fötter men har 43 i NP-dojor. Det funkar om jag inte är ute på långsegling, då tycker jag att det blir lite trångt. Man vill ju att det ska sitta tajt, men samtidigt inte bli ett jobbigt tryck.

  • dude

    Medlem
    30 september, 2009 vid 07:18
    Surfted;456171 wrote:
    Har någon testat dessa? Verkar vara en shysst sko.
    Funkar den bra frö vindsurfing och hur är den att komma i och ur?

    /Ted

    Visst har jag testat den. Den passar en fot som har lite lägre valv, ja, ska man kanske säga lite plattare fötter kanske, eftersom den har en inbyggd gummiförstärkning där spännremmar annars brukar sitta.

    Sen passar den fötter som är relativt breda.

  • lajvarn

    Medlem
    30 september, 2009 vid 07:30
    Surfted;456171 wrote:
    Har någon testat dessa? Verkar vara en shysst sko.
    Funkar den bra frö vindsurfing och hur är den att komma i och ur?

    /Ted

    Har kört med den ett par år. Skulle inte rekommendera den. Sitter skönt och bra på land.
    Efter ett tag på vattnet töjer den ut sig och fylls med vatten och blir jätteklumpig.
    Nej, jag har inte för stor storlek.

    Satsa på en annan sko!
    /Love

  • rip

    Medlem
    30 september, 2009 vid 09:31
    Surfted;456171 wrote:
    Har någon testat dessa? Verkar vara en shysst sko.
    Funkar den bra frö vindsurfing och hur är den att komma i och ur?

    /Ted

    Jag har just köpt ett par nya med split toe. Hade modellen innan som slets lite snabbt runt kanterna. Den nya har extremt tunn sula vilket ger fin känsla men kan tänka att den inte är lika varm och tålig som andra. Den har också fått mer förstärkning runt tårna och bra stöd över vristen. För mig som har BREDA fötter passar den perfekt och blir absolut inte pösig eller vrider på sig. Helt klart den bästa skon jag har testat!

    Hoppas vi får se dig på vattnet snart Ted!

  • dr-masse

    Medlem
    30 september, 2009 vid 11:35

    Det finns ju en sko som är helt grym, och har nämnts här.

    Atan Mistral. Den är lika bra som den har en förmåga att lukta dåligt efter ett tag, vilket faktiskt säger en hel del. De kan lukta riktigt, riktigt, riktigt dåligt. Haft mina i lite över ett år nu, och det är på över 20 år och säkerligen lika många skor senare helt klart de bästa våtskor jag haft. Varmast, smidigast, bäst.

    En sko som kanske kan konkurrera och som många är väldigt nöjda med är nya Pryde 5000, väldigt smidig å tydligen varm den med.

    Men jag har, ärligt talat, svårt att se hur en “normal” våtsko i neopren, som Mystic + i stort sett alla andra, skall kunna vara lika bra som Atans latexdojjor…

    Liten recension

  • surfen

    Medlem
    30 september, 2009 vid 12:34

    Håller med Masse, Kör med Atan Polar 6mm i december-februari sen blir dom för varma, finns inte en chans att man fryser om fötterna. Atan wave 4mm resten av året utom mitt på sommaren. När man surfat klart vänd dom ut och inn torkar på 0-tid och luktar inte illa heller.
    Slits lite snabbare än andra men är mycket skönare på fötterna. Det är bara att köpa…
    Fick hem ett par nya från vindsurfing.se idag.

  • tobhed

    Medlem
    30 september, 2009 vid 12:50

    Gillar inte alls Mystic Boot, alldeles för bred och klumpig – krångligt att komma i stroppar etc och dålig känsla. On top sport är annars schyssta killar som man med fördel ska handla av, men just i detta fallet så finns det bättre skor att köpa.
    Skulle absolut satsa på Atan istället

  • bicless

    Medlem
    30 september, 2009 vid 21:05

    Mystic sko är bra för breda fötter tycker jag.
    Ascan Titan är het kandidat som bästa sko enligt mig. Jag har nyligen testat surfa både i mystic boot, atan polar och ascan titan och just ascan titan sitter bäst på min fot som inte är extra bred och ger lite mer känsla än atan polar som ju har lite mer stövelkänska än sko. Jag använder ascan titan året runt och den går inte att frysa i.

  • ola-h

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 08:35

    Atan är så grymt bra. Både de tunna och tjocka. Den supertjocka och megavarma Atan skon är smidigare än andra “normala” tunna skor jag provat och det är just smidigheten och “barfotakänslan” som gör dem så bra i min mening. Enda nackdelen är att de inte håller så länge. Jag sliter ut ett par av de tunna per säsong (de tjocka verkar hålla bättre, men jag kör dem inte heller lika mycket). Men TROTS detta är det kanske den bästa vindsurfprodukt jag vet.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.