Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mystiskt fenomen – Gängan till luftskruven är borta

  • Mystiskt fenomen – Gängan till luftskruven är borta

    Publicerad av xhib på 11 augusti, 2010 vid 16:43

    Jag har råkat ut för en mystisk sak. Gängan i hålet för luftskruven på en bräda har försvunnit. Jag skruvade ur luftskruven i höstas. Sedan dess har den legat i en boardbag i mitt förråd i rumstemperatur. När jag skulle använda den för någon vecka sedan så ploppade luftskruven bara ner utan att ta gängor. Jag trodde att jag hade förväxlat luftskruvarna mellan mina brädor men har nu kollat noggrannare och gängorna är verkligen borta. Jag har även hittat små plstflisor i hålet. Jag har inget minne av att det har varit problem med luftskruven, så det verkar som att plasten bara har “fallit ihop”.

    Brädan är en Fanatic Newwave 81 från 06. Som jämförelse har jag min Fanatic Freewave 98 från 06. De har likadan luftskruv, men diametern på hålet är nu ca 10 mm på Newwave och 8 mm på Freewave.
    Första bilden är på Newwave, 2:a på Freewave.

    Är det någon som har råkat ut för något liknande?
    Jag pratade med Skidsport och de hade inte hört något liknande. Fanatic lär inte ta någon reklamation på en 3 år gammal bräda.

    Vad gör man åt det?
    Min tanke är att peta ner ett sugrör och sedan fylla ut med epoxi runt det för att sedan borra upp till rätt diameter och dra i skruven.
    Kan det funka?

    svenne svarade 13 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • Knatte

    Gäst
    11 augusti, 2010 vid 17:30

    Kan du inte montera en lös helicolgänga eller det kanske inte går att fästa på bra sätt?
    [ame]http://sv.wikipedia.org/wiki/Helicoil[/ame]

  • andersbq

    Medlem
    11 augusti, 2010 vid 19:58

    Plasta igen hålet, jag känner ingen som använder skruven. Inte ens vid flygresor.

  • svenne

    Medlem
    11 augusti, 2010 vid 22:01

    Anders lösning är inte så tokig…
    Om du vill ha luftskruv, fyll hela hålet med epoxi och borra upp det i efterhand istället.

  • gegga

    Medlem
    12 augusti, 2010 vid 14:08

    Varför envisas tillverkarna med luftskruvar kan man ju undra, ingen verkar ju använda dessa?
    Om det nu inte är för att dom får sälja mer nya brädor när folk glömmer skruven och vattenfyller brädan.

  • xhib

    Medlem
    12 augusti, 2010 vid 14:22
    gegga;625354 wrote:
    Varför envisas tillverkarna med luftskruvar kan man ju undra, ingen verkar ju använda dessa?
    Om det nu inte är för att dom får sälja mer nya brädor när folk glömmer skruven och vattenfyller brädan.

    Ja det undrar jag med. Kanske är något som behövs i samband med produktionen.
    Sven, hur gör ni på Boardcorner. Har ni luftskruv på era brädor?

    Hursomhelst så tänker jag prova med att fylla i epoxi och försöka sätta dit luftskruven. Funkar det inte så fyller jag hela hålet så slipper man bry sig om luftskruven.
    I fortsättningen tänker jag inte röra luftskruven på de andra brädorna heller.

  • lars_k

    Medlem
    12 augusti, 2010 vid 15:41

    Jag skruvar ur luftskruven efter varje surf. Är lätt att räkna ut vilka tryckskillnaderna (och därmed kraft per yta) blir pga ändringar i temp P*V/T=konstant. Har haft en bräda som delaminerade pga inre undertryck… 🙁
    Men vid normal svensk surfing hålls väl temperaturen rätt konstant mellan bil->luft->vatten så jag är väl lite über kan erkännas. Men jag tror på att det finns en känslighet mot långvariga och upprepade belastingar på sandwichmaterialet. Till slut ger det sej. Pascal på Quatro rekommederade att alltid skruva ur skruven dessutom…så jag kör på det. 😛
    Men plasta du igen skiten, det funkar säkert bra som alla skriver haha.

  • svenne

    Medlem
    12 augusti, 2010 vid 19:51

    Och du är helt säker på att delamineringen inte skedde pga att du hoppade med brädan?
    De flesta (inte alla) prod-brädor har luftskruven för lufttryckets skull, speciellt eftersom de transporteras med transportflyg eller i en stekhet container. Å andra sidan har i princip inga surfbrädor luftskruv och de smäller alltsom oftast inte. Sen finns det vissa mer eller mindre smarta brädtillverkare som målar prylarna svarta, och det är som att be om delaminering…

    Fast det underlättar när en bräda har en, då är det mycket lättare att tömma den på vatten ifall det går sönder. Jag har några byggknep som bara funkar med luftplugg, så jag sätter dit en. Sen finns de ju dem som vill skruva ur den vid transport eller flyg, och det är väl helt okej om man vill det. Det skadar liksom inte. Jag kör i alla fall med mina iskruvade hela tiden.

  • ola-h

    Medlem
    12 augusti, 2010 vid 20:00
    Lars_K;625371 wrote:
    P*V/T=konstant.

    Luftskruv eller ej. Själv tycker jag det är klart mer über att köra en idealgas i brädan.

    Allvarligt talat så skulle jag säga att om brädan är torr och fräsch så kan man låta luftskruven sitta i. Men har man fått lite skador och misstänker att det är lite fukt i den kan det vara läge att tryckkompensera med luftskruven i extremsituationer. Om jag har förstått det hela korrekt utvidgar sig nämligen fuktig luft klart mer med temperaturen än torr luft.

    Det sämsta man kna göra är dock att ha skruven uta och sedan dra i den en varm dag. Då kommer det förr eller senare bli rejält undertryck i brädan vilket är det som skadar. Lite extra övertryck spelar dock mindre roll, mao om man drar i luftskruven i sitt svala garage så klarar man en rätt varm dag utan problem.

  • lars_k

    Medlem
    12 augusti, 2010 vid 20:35
    Svenne;625424 wrote:
    Och du är helt säker på att delamineringen inte skedde pga att du hoppade med brädan?

    Ja, det är jag. Det var en extremt varm dag i sydafrika .Jag hade brädan i en boardbag på biltaket med luftskruven ur. Skruvade i skruven innan jag riggade. Sen hoppade jag i 10 gradigt vatten med en svinvarm bräda. Tror det räckte med att jag satte foten mellan stropparna i en choppig gipp så kollapsade laminatet. Räknade ut att med det temperaturfallet så var det ca 50kg konstant tryck på området mellan stropparna. Sen tryckte jag till med foten dessutom i en gipp och brädan blev skrynklig. Till saken hör att det var en custom med endast 3mm tjock sandwich på decket. En jävla massa kolfiber förvisso men det hjälpte inte mot denna typ av belastning. 🙁
    Ett Cobrabygge med dubbel/trippel sandwich klarar sej nog bättre i detta fall…

    Ska man segla på vintern bör man nog också tryckutjämna om man går från transport i varm bil till dopp i svinkallt vatten…

  • benke-2

    Medlem
    12 augusti, 2010 vid 20:40

    går bra å slänga i lite (fästa upp) klet i hålet om det är bråttom.

  • ola-h

    Medlem
    13 augusti, 2010 vid 07:37
    Lars_K;625430 wrote:
    Ja, det är jag. Det var en extremt varm dag i sydafrika .Jag hade brädan i en boardbag på biltaket med luftskruven ur. Skruvade i skruven innan jag riggade. Sen hoppade jag i 10 gradigt vatten med en svinvarm bräda. Tror det räckte med att jag satte foten mellan stropparna i en choppig gipp så kollapsade laminatet. Räknade ut att med det temperaturfallet så var det ca 50kg konstant tryck på området mellan stropparna. Sen tryckte jag till med foten dessutom i en gipp och brädan blev skrynklig. Till saken hör att det var en custom med endast 3mm tjock sandwich på decket. En jävla massa kolfiber förvisso men det hjälpte inte mot denna typ av belastning. 🙁
    Ett Cobrabygge med dubbel/trippel sandwich klarar sej nog bättre i detta fall…

    Ska man segla på vintern bör man nog också tryckutjämna om man går från transport i varm bil till dopp i svinkallt vatten…

    Så felet du gjorde vara att skruva ur skruven, “in the first place”. Just detta fenomen (varmt ställe – kallt vatten) är en anledning till att låta skruven förbli i brädan (iskruvad när brädan är sval) såtillvida man inte vill gå igenom omaket att efter en försiktigt inkörningsrunda eller två i kallvattnet gå upp, lätta på skruven och utjämna trycket. Men vem orkar det?

  • dr-masse

    Medlem
    13 augusti, 2010 vid 07:55

    Jag skruvar bara ut de när jag flyger, men även det verkar inte behövas?

    Åsså brukar jag öppna och stänga när brädan legat oanvänd lite längre (vintern), mest för att kolla att det är torrt å fint samt att packningen är OK. Lämnas i övrigt helt orörd, har gjort så sedan jag köpte min första bräda med luftskruv, vilket måste vara en 13-14 år sedan nu…

  • lars_k

    Medlem
    13 augusti, 2010 vid 08:04
    Ola H.;625465 wrote:
    Så felet du gjorde vara att skruva ur skruven, “in the first place”. Just detta fenomen (varmt ställe – kallt vatten) är en anledning till att låta skruven förbli i brädan (iskruvad när brädan är sval) såtillvida man inte vill gå igenom omaket att efter en försiktigt inkörningsrunda eller två i kallvattnet gå upp, lätta på skruven och utjämna trycket. Men vem orkar det?

    Ja, fast det hade blivit ett helvettes tryck i brädan som nog var 40-50 grader varm. Inte bra det heller. Jag tyckte jag följde instruktionerna att skruva ur om brädan var varm. Hade inte koll på att undertryck var så kritiskt. Nu vet jag 🙁

    Vetifan vad man ska göra en sån dag. Eller som du säjer köra några försiktiga varv så brädan kyls ner först och sedan upp och lufta plankan. Meckigt värre.
    Helst ska man nog ha tex en CarbonArt med automagisk luftventil så slipper man bry sej. Men vänta nu en sån har jag ju! 🙂

  • ola-h

    Medlem
    13 augusti, 2010 vid 08:11

    Flyg kan ju innebära rejält undertryck, i alla fal inbillar jag mig det, jag vet egentligen inte hur lågt tryck de kör i fraktavdelningen på moderna flygplan. Men hur som helst tar jag det säkra före det osäkra och tar ut luftskruven just vid flygning. Och ett bra trick: när du tar ut den, vira lite tejp runt och tryck in den hårt i mastkassetten. Då är det högst otroligt att du glömmer skruva i den på plats även om du möts av en superclean peelande 2m våg som får adrenalinet att sätta din hjärnas fokus på helt andra saker än luftskruvar och dylika teknikaliteter. Men när du efter en hetsriggning skall plutta ihop rigg och bräda och slänga dig ut i vågorna får du inte i mastfoten i kassetten – för där sitter ju luftskruven och stoppar. Förhoppningsvis räcker denna påminnelse…

    Starboard levererade tidigare brädorna från fabrik med luftskruven instucken på detta sätt men gör det tyvärr.

  • ola-h

    Medlem
    13 augusti, 2010 vid 08:17
    Lars_K;625470 wrote:
    Ja, fast det hade blivit ett helvettes tryck i brädan som nog var 40-50 grader varm. Inte bra det heller. Jag tyckte jag följde instruktionerna att skruva ur om brädan var varm. Hade inte koll på att undertryck var så kritiskt. Nu vet jag 🙁

    Vetifan vad man ska göra en sån dag. Eller som du säjer köra några försiktiga varv så brädan kyls ner först och sedan upp och lufta plankan. Meckigt värre.
    Helst ska man nog ha tex en CarbonArt med automagisk luftventil så slipper man bry sej. Men vänta nu en sån har jag ju! 🙂

    Ja, jag har också automatisk på några av mina customs. Smidigt.

    Men jag tror ändå det är extremt ovanligt att övertryck skadar brädan. Kanske på extrema konstruktioner (har sett en formulabrädan svälla upp inför ögonen på mig en varm sommardag). Eller i riktigt extrem värme (direkt soljus på baggen, inne i bilen, typ).

    Men likt Masse skruvar jag aldrig ur förutom vid flyg och har aldrig haft problem, trots brädor i mörka baggen på taket en hel dag i solgasset på Mauis sydside etc. Min enda försiktighetsåtgärd (förutom flyget då) är som sagt att jag skruvar i skruven när brädan är sval (15-20 grader sisådär).

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mystiskt fenomen – Gängan till luftskruven är borta

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.