Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing någon bra kombination för höjdtagning?

  • någon bra kombination för höjdtagning?

    Publicerad av plingplong på 21 maj, 2007 vid 15:30

    Tjena

    Har inte kitat på några år (började 01) så man får klassa sig återfallskitare. :santa:

    Söker ett kitt (gärna nytt, dvs behöver inga krängare typ “köp mitt gamla kitt”)

    Mitt krav är att kittet skall kunna ta SJUKT bra höjd och gärna funka bra i registret 5-12 (?) m/s…

    ..förr tyckte jag alltid att det var drygt att alla kitare låg och körde i varandras bakvatten, jag antar att dagens kites har bättre höjdtagning så man kan köra en repa “uppåt”, Eller?

    Vad hade du satt ihop för paket om fokus skulle vara höjdtagning och lättvind? (givetvis trots det förmågan att kunna kanta mot om det skule bralla i)

    Mvh
    Plingplong

    qq-57 svarade 17 år sedan 18 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • budokai

    Medlem
    21 maj, 2007 vid 16:50

    FS speed och en rak bräda

  • kasimir

    Medlem
    21 maj, 2007 vid 17:10

    Underground Skim och Ripper.
    Mutant Robban brukar fan ha problem med att komma in till stranden när det blåser onshore.

  • pjoter

    Medlem
    21 maj, 2007 vid 17:48

    @budokai 384632 wrote:

    FS speed och en rak bräda

    jupp. sjukt lätt att ta höjd.

    Tror på speed 2 13 å spleene rip 28 eller 34.

    lyckas du inte ta höjd med dom är det illa!

  • dalen

    Medlem
    21 maj, 2007 vid 18:06

    Ozone Edge 11 och Xelerator Epic 5.3. Höjdar du inte mer än de andra då så är det faktiskt ditt eget fel. Plus om du vill vara den som hoppar högt så har du prylarna sedan är det upp till dig igen att avgöra hur högt det skall bli.
    Lycka till!

  • milkman

    Medlem
    21 maj, 2007 vid 22:13

    Jag skulle säga Ozone Edge 13m. Du höjdar ännu lite bättre ifall du kan köra med den lite nertrimmad.
    Om du vill ha Twintip så gillade jag Xelerators nya blåa. Annars tror jag Nobile Shinn 666 är perfekt.

  • chohoo

    Medlem
    21 maj, 2007 vid 22:41

    @Milkman 384746 wrote:

    Jag skulle säga Ozone Edge 13m. Du höjdar ännu lite bättre ifall du kan köra med den lite nertrimmad.
    Om du vill ha Twintip så gillade jag Xelerators nya blåa. Annars tror jag Nobile Shinn 666 är perfekt.

    Skull i så fall satsa på Nobiles 666 EXT, som är framtagen just för lättare vindar.

  • skotten

    Medlem
    21 maj, 2007 vid 22:55

    @plingplong 384613 wrote:

    Tjena

    Har inte kitat på några år (började 01) så man får klassa sig återfallskitare. :santa:

    Söker ett kitt (gärna nytt, dvs behöver inga krängare typ “köp mitt gamla kitt”)

    Mitt krav är att kittet skall kunna ta SJUKT bra höjd och gärna funka bra i registret 5-12 (?) m/s…

    ..förr tyckte jag alltid att det var drygt att alla kitare låg och körde i varandras bakvatten, jag antar att dagens kites har bättre höjdtagning så man kan köra en repa “uppåt”, Eller?

    Vad hade du satt ihop för paket om fokus skulle vara höjdtagning och lättvind? (givetvis trots det förmågan att kunna kanta mot om det skule bralla i)

    Mvh
    Plingplong

    Its a tough one, either you go for a med aspect kite that has good power in the lower end of its range, but sits further back the window, or.. take a high aspect kite that compensates by being faster to make up for lost power at its bottom end and it sits further forward in the window. I would go for the high aspect kite.

    So, High aspect kite (eh rippehr – between 5000 and 8500sek), a 14m2.. then take a nice wide board with not too much rocker. (Pjoters Lightwind monster 3500sek like new)

    hope it helps.

    Tony

  • skanepaul

    Medlem
    22 maj, 2007 vid 06:07

    Naish Aero 1 och LF Picklefork 151.

  • henkeman70

    Medlem
    22 maj, 2007 vid 07:12

    De flesta prylar från -05 och framåt funkar bra att ta höjd med.
    Kanta hårt och titta över framaxeln i åkritningen. Håll kiten i främre delan av vindfönstret. Det kommer ner till teknik i slutänden.

    De flesta åkare tycks ligga i varandras bakvatten fortfarande. De gillar väl att väja och träna sjövett gissar jag… 🙂

  • plingplong

    Medlem
    22 maj, 2007 vid 07:31

    Tjena!

    Shit, tack för alla svar! :laugh:

    Om låg och hög “aspect”, räknar man likadant på dagens bows som man gjorde tidigare på de klassiska eller får de automatiskt ett lägre/högre AR? har för mig att det var längden delat på bredden på kiten eller om det var tvärtom…

    Brädan verkar klarna nu, bred twintip utan någon större rocker… men kan man fortfarande kanta mot om det brallar i med en bred bräda? Eller ska man gå på en lång smal “körv” istället?
    Körde innan på en RRD Humanzise (138?) Den sög fan fast i vattnet vid låg vind, kändes sjukt trög, antar att det beror på rockern.

    Mvh
    Plingplong

  • milkman

    Medlem
    22 maj, 2007 vid 08:04

    Mycket rocker och outline suger fast fint utan tryck.
    Jag tycker nog inte att du skall ha en Nobile 666 EXT. Den är förvisso apbra i lägre vindar men du ville ju köra upp till 12 m/s också, då vetefan ifall den kanske är svår att hålla kant med. En vanligt 666:a i 132 cm blir perfa, rätt bre också, 41cm, och du håller bra kant.

  • gh0st

    Medlem
    22 maj, 2007 vid 08:42

    @Milkman 384798 wrote:

    Mycket rocker och outline suger fast fint utan tryck.
    Jag tycker nog inte att du skall ha en Nobile 666 EXT. Den är förvisso apbra i lägre vindar men du ville ju köra upp till 12 m/s också, då vetefan ifall den kanske är svår att hålla kant med. En vanligt 666:a i 132 cm blir perfa, rätt bre också, 41cm, och du håller bra kant.

    Håller med. Kan även rekommendera Nobile Shinn brädan.

  • cortex

    Medlem
    22 maj, 2007 vid 17:22

    Hur mycket väger du? Inte helt oviktigt att veta om man ska kunna ge ett bra tips. 😉

    Hur som haver, om du väger runt 75 kilo så skulle jag säga att det ultimata kitet för att ta maximal höjd på kryssen är en Flysurfer Speed2 10 (eller 12) kombinerat med en Spleene Session 141. Kiten har extremt högt AR vilket gör att den flyger väldigt långt fram i vindfönstret. Brädan har negativ outline (=midja) som gör den väldigt snabb i lätt vind och ger dig en lång kant i vattenytan. Den “långa” kanten genererar mycket mindre motstånd när du kantar för att ta höjd maximalt. En kort bräda med mycket rocker och rundad outline kommer att ge dig väldigt lite kant i vattnet vilket gör att motståndet blir högt och höjdtagningen lidande.

    Sedan är inte en Session 141 optimal i 12 m/s på något sätt… är ungefär 10 ggr roligare med en mindre bräda då… men nog fanken funkar det och du kommer att ta mer höjd med Session även då. Och det var ju det du ville i första hand. 🙂

    /Kaj(Tech)

  • vicky

    Medlem
    22 maj, 2007 vid 21:10

    Teknik är nog det enda du behöver!
    Har du tekniken plus sånna monster vindtagare kommer du gå mer upwind än vad som är hälsosamt.

    Släng ut armen så du vrider överkroppen upp mot vinden ännu mera. Då följer allting annat med.

  • cortex

    Medlem
    22 maj, 2007 vid 21:30

    @Vicky 385048 wrote:

    Teknik är nog det enda du behöver!
    Har du tekniken plus sånna monster vindtagare kommer du gå mer upwind än vad som är hälsosamt.

    Fetingword! :cool2:

    Teknik är A och O. Men givetvis gör det sedan skillnad, speciellt i lättvind, på vad för utrustning du använder.

    Detta sagt så tar man helt tillräckligt med höjd med nästan vilken modern kite/bräda som helst så länge det blåser medelvind eller mer.

    /Kaj(Tech)

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing någon bra kombination för höjdtagning?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.