Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Någon som har en stor kite 17-20m2?

  • Någon som har en stor kite 17-20m2?

    Publicerad av ninoh på 11 september, 2011 vid 17:47

    Någon som vill sälja en stor kite typ 17-20m2, spelar ingen roll om den e gammal.

    ninoh svarade 12 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • blizzard30

    Medlem
    11 september, 2011 vid 19:48

    Har en Gaastra Stealth 18, köpt ny 2003 men inte så mycket använd.
    Både stor och gammal : )

  • toby

    Medlem
    11 september, 2011 vid 20:42

    ähh lika bra du köper en ny…..
    http://www.surf-lab.se/slingshot-turbine-17-kvm/155-1

  • kalle07

    Medlem
    12 september, 2011 vid 06:26

    Cabrinha 17 Contra från 07?? kanske
    som ny som du kan få apbilligt, lämna bud
    info@kitekalle.com eller 0733-227011

  • kalle07

    Medlem
    12 september, 2011 vid 06:27

    Har iofs en Flysurfer speed3 21a men det är ngt dyrare:-)

  • dykserv

    Medlem
    12 september, 2011 vid 09:57

    Har en North Rhino 16M 2009 only, endast demoflugen (se köp&sälj) Länk:

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=34143&title=extrem-laettvindskite-21-nkb-rhino-16m-2009-only-2c-demoex-i-butik-2c-helt-som-ny-21&cat=9

    http://www.kiteworldmag.com/2009-kite-tests/north-rhino-16m/

    Har också en WindX MonsoonZ 17M Ultra flat Bow
    Se info: http://www.wind-x.com/welcome/monsoonz.htm

    Är komplett, men jag tycker inte att bommen är så bra då det gäller Chicken loopen.. Kan evt skicka med en CL från Gin-kites eller en ny 2010 CL från Blade.
    Här är ett gäng reviews, där den jämförs mot t.ex. Flysurfer Speed2, Liquid Force Assault2 samt Naish Helix, m.fl.

    http://www.rule.at/KITE/Berichte.html

    Ganska ovanlig o finns nog bara något ex till i Sverige. Hittade ett kul inlägg från en kille som kört sin MonsoonZ här i Sverige:
    “I’ve got a lightwind ultra flat bow that I can sell you. This is about as much power as you can get without going foil: Wind-x Monsoonz 17m
    It is an ultra flat bow so 17m is really massive. Get you going in very light wind.
    Love you long time. Great relaunch, and no problem in Sweden’s smooth sea breezes. Selling cheap because I already have a big bastard foil.”

    Finns i Gbg, men kan skickas.
    Daniel
    noll-736-641-noll-18

  • luthor

    Medlem
    13 september, 2011 vid 08:55

    Om man jämför en 14kvm med en 17kvm vid svaga vindar – får man verkligen ut något av dom 3 extra kvm? Gör dom inte bara kiten tyngre så att den ändå inte orkar med att ge dragkraft? Kan man verkligen surfa “tidigare” bara för att det är en större kite? Hänger det inte mer på vad man har för bräda?

  • ninoh

    Medlem
    13 september, 2011 vid 09:06

    Tack alla ni som svarat, hittar helst en åt 20m2 hållet men allt e intessant.

    Hur är gaastran? har ingen koll på den, hur e den att köra?

    Ang. skillnad på 14m och 17m. Jag har faktiskt ingen aning då jag inte kört nåt större än 14m, men min förhoppning är att det ska bli mer drag. Jag kan utan problem köra med min lf influence i 6 ms, fram och tillbaka men inte göra mer än så. Vill ha en kite som ger bra tryck i 6ms vilket en typ 20m2 lär göra eller en 17m2 typ contra pga att den fångar mer vind än min 14 plus att den e större.

    Nån som har eller kört typ slingshot turbine, ozone zephyr, fat lady eller cabrinha contra som kan ge lite input? Hur är dom kitsen att köra urkrokat? Jag är ute efter en kite som drar med bra tryck framför en som tar höjd bra, i runt 5-7 ms.

    Uppskattar alla svar jag kan få.

  • blizzard30

    Medlem
    13 september, 2011 vid 14:37

    Gaastran är ju rätt gammal så du har bättre drag med dagens kites även om de är mindre. Själv kör jag en 14 och en bred bräda istället. Hade jag pengar och ville kunna köra i lätta vindar skulle jag nog köpt en Flysurfer : )

  • ninoh

    Medlem
    13 september, 2011 vid 16:02

    blizz: Ok antar att jag inte får ut så mke mer än min 14 då, tack för ärligt svar iaf. Foil försöker jag undvika, tror inte mitt tålamod skulle klara av så många linor o grejer, draken krashas ju en hel del och har sett en del flysurfers som har en tendens att imitera boll i dålig vind kombinerat med krasher, men har säkert med teknik att göra, men som sagt jag har inte det tålamodet.

  • regfellow

    Medlem
    13 september, 2011 vid 20:46

    Utan tålamod skall du nog lägga ner lättvindsdrömmarna 🙂 Det är mycket klabb involverat.

    Dock med foil byter du visst klabb mot annat klabb. Dock är fördelen att du kan träna bort klabbet med foilen men klabbeet består med LEI.

  • dadil

    Medlem
    13 september, 2011 vid 23:26
    Regfellow;669723 wrote:
    Utan tålamod skall du nog lägga ner lättvindsdrömmarna 🙂 Det är mycket klabb involverat.

    Dock med foil byter du visst klabb mot annat klabb. Dock är fördelen att du kan träna bort klabbet med foilen men klabbeet består med LEI.

    det kommer klabb ur ditt tangentbord, kan du få det att sluta tack.

  • dadil

    Medlem
    13 september, 2011 vid 23:44
    Luthor;669636 wrote:
    Om man jämför en 14kvm med en 17kvm vid svaga vindar – får man verkligen ut något av dom 3 extra kvm? Gör dom inte bara kiten tyngre så att den ändå inte orkar med att ge dragkraft? Kan man verkligen surfa “tidigare” bara för att det är en större kite? Hänger det inte mer på vad man har för bräda?

    nja… det handlar ju om kombinationen.

    med en snabb lättvindsbräda planar du kanske med en 14 i 5m/s men då har du ju en bräda med värdelöst pop och en kite som inte har tillräckligt med grundtryck för att göra trick.

    om du istället har en bräda med mycket rocker behöver du mycket mer kraft och om du då istället har en 17-20kvm så är det inga problem att plana i 5m/s. skillnaden är att då har du en bräda med bra pop och tillräckligt med kraft i kiten för trick.

  • gadget

    Medlem
    14 september, 2011 vid 03:33

    Jag förstår inte varför det ligger så mycket focus på foil när det är lättvind?
    Vid senaste racetävlingen i tyskland var det vid ett tillfälle bara 2 ms och det är lika fan ingen flysurfer med i topp 10.

  • simonm

    Medlem
    14 september, 2011 vid 07:11

    Word dadil!

    Vill också tilllägga att det såklart har att göra med hur mycket man väger. Väger man 50kg så har man troligen inte nytta av något större än 14m2 eftersom ingen inflatable flyger i de vindar där en större behövs. Väger man däremot 83kg som mig och kör bräda med rocker och boots så har man väldigt mycket nytta av en stor kite för dagarna när det blåser 5-7m/s. Jag kör själv en Ozone Zephyr, och den är lätt min bästa kiteinvestering senaste 2 åren. Den är superskön urkrokad, men som med alla SLE så får man ju inte slacket i linorna efter pop om man ska nöta HP.

    /Simon

  • dadil

    Medlem
    14 september, 2011 vid 13:04

    ja självklart spelar kroppsvikten in, jag väger 75kg och min 20kvm rhino 04 passar bra när det är fjösvind, skulle inte vilja ha varken större eller mindre största kite. i samma vind brukar en viss tjej i min närhet på typ lite drygt 50kg kunna köra med nästan lika mycket tryck med en LF Envy 15 2011 och motsvarande wakestylebräda i hennes storlek. hon har testkört 20kvadrataren också men hon blir ju i princip överriggad så fort det är tillräcklig vind för att kiten ska flyga…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Någon som har en stor kite 17-20m2?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.