Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Någon som har erfarenhet av knäskador?

  • Någon som har erfarenhet av knäskador?

    Publicerad av blackadder på 2 oktober, 2007 vid 19:29

    Tänkte kolla om det är någon som har någon erfarenhet av knäskador. Jag lyckades vrida knät när jag kajtade för en vecka sen, och sträckte ligamentet på insidan av höger knä. Vad gör man för att så snabbt som möjligt bli bra (läs: börja kajta igen)? Har hört att man lätt sträcker ligamentet igen om man gjort det en gång. Hur lång tid brukar det ta innan man har full “stabilitet”?

    blackadder svarade 16 år, 6 månader sedan 15 Medlemmar · 28 Svar
  • 28 Svar
  • haze

    Medlem
    2 oktober, 2007 vid 19:48

    Jag slog sönder mitt korsband(eller det som jag inte har) för 3 veckor sedan. Ska till läkaren imorgon och kolla vad han säger. Men ligamenten sträcker du lätt igen om det en gång har börjat.

  • christian12345

    Medlem
    2 oktober, 2007 vid 19:58

    Bindningar kanske kan hjälpa?

  • skotten

    Medlem
    2 oktober, 2007 vid 20:31

    This wasnt my knee, but I woke up the other morning and seriously twisted one of my socks, and as a result couldnt get it on.

    I found that shaking it helped solve the problem and it went on ok. Hope it helps.

  • kasimir

    Medlem
    2 oktober, 2007 vid 20:55

    @skotten 419509 wrote:

    This wasnt my knee, but I woke up the other morning and seriously twisted one of my socks, and as a result couldnt get it on.

    I found that shaking it helped solve the problem and it went on ok. Hope it helps.

    Hahahaha LOL

  • jbi

    Medlem
    3 oktober, 2007 vid 06:18

    @Blackadder 419450 wrote:

    Tänkte kolla om det är någon som har någon erfarenhet av knäskador. Jag lyckades vrida knät när jag kajtade för en vecka sen, och sträckte ligamentet på insidan av höger knä. Vad gör man för att så snabbt som möjligt bli bra (läs: börja kajta igen)? Har hört att man lätt sträcker ligamentet igen om man gjort det en gång. Hur lång tid brukar det ta innan man har full “stabilitet”?

    Hepp !
    Det absolut bästa du kan göra för en snabb rehabilitering är att så snabbt som möjligt komma igång med rörelseträning av knät. All sorts träning/rörelse där du inte riskerar oförutsedd sidobelastning (cykling, stepp-och crossmaskiner, försiktiga knäböj/utfall, eller om du har skadat dig svårt bara försöka böja/sträcka benet). Svullnar knät upp ytterligare har du kört lite för tufft o kanske får lätta lite påträningen, annars bara köra på.Skadade inre ledbandet rejält vid snowkiting i vintras men lyckades komma igång relativt snabbt med hjälp av träning och tejpning!! Ett skadat ledband läker med rätt rehab på 12 veckor, men du kan räkna med att “känna av” skadan ett par månader till. Ett visst “glapp” kommer du alltid få leva med…
    Lycka till ,JB

  • blackadder

    Medlem
    3 oktober, 2007 vid 06:44

    Tack så mycket. Jag har testat att böja/sträcka benet en vecka, och mycket riktigt svullnade det upp igen. Får väl ta det lite lungt ett par dar. Hur menar du mer exakt med “tejpning”?

  • annas

    Medlem
    3 oktober, 2007 vid 20:22

    @Blackadder 419450 wrote:

    Tänkte kolla om det är någon som har någon erfarenhet av knäskador. Jag lyckades vrida knät när jag kajtade för en vecka sen, och sträckte ligamentet på insidan av höger knä. Vad gör man för att så snabbt som möjligt bli bra (läs: börja kajta igen)? Har hört att man lätt sträcker ligamentet igen om man gjort det en gång. Hur lång tid brukar det ta innan man har full “stabilitet”?

    Hej, har just slängt en utav två kryckor pga ledbandsskada etc i knäet. Går hos sjukgymnast och har en del råd. Du får gärna slå en signal om du vill ha tips.

  • antares

    Medlem
    3 oktober, 2007 vid 20:43

    Tja. Ring mig om du vill ha lite insider info från ortopeden i Malmö (mas) det finns kite surfare även på landstinget (skotten vet nog vem jag e.. the old mickey..??hehe)

  • antares

    Medlem
    3 oktober, 2007 vid 20:44

    or was it old Maggie T. tha was your ruler scottie?

  • antares

    Medlem
    3 oktober, 2007 vid 20:45
  • skotten

    Medlem
    3 oktober, 2007 vid 21:11

    haha, to all of which the english have brought us, I only appreciate a language that makes some things sound really awesome – Ego sum homo indomitus.

  • antares

    Medlem
    3 oktober, 2007 vid 23:42

    ego sum .. saay que.. scottte man. are u about to sell a 9 to me or not?
    Sabes que hay dinero por medio cabrón!!
    Te pago unos 300 e. por un puto eh kite. 9m..
    0762697211

  • antares

    Medlem
    3 oktober, 2007 vid 23:42

    si o no?

  • antares

    Medlem
    4 oktober, 2007 vid 00:53

    now koom again scotiee. like krs-one oughtha be one of them lill kids talkin all that jazz bout them eh kites,no?? bring tham gunnz

  • banjo69

    Medlem
    4 oktober, 2007 vid 13:41

    ääääh för fan sluta syta… kom tillbaks när du har typ en sådan bild som jag har ;).. No toeside för mig.. och nu är det typ 9 månader sen.

    Annars tycker jag du skall gå till en sjukgymnast så att du får någon som håller koll på ditt knä och får korrekta övningar..

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Någon som har erfarenhet av knäskador?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.