Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Någon som minskar friktionen i nedhalet?

  • getwet

    Medlem
    15 mars, 2007 vid 08:36

    @Knatte 370152 wrote:

    Finns det någon här som aktivt minskar friktionen i nedhalstampen/blocken via 5-56 eller något annat som minskar slitage och friktionen i tamparna??
    Om så är fallet, så är ni välkomna med tips :smirk:

    Till att börja med så är det kullagrade rullar som gäller, inte någon rulle som ligger och löper på en simpel rostfri axel. Bara det att den är kullagrad hjälper stort.
    Trimmy Jimmy (SWE1) lärde mig att ett litet sprut med 5-56 gör underverk, skulle vilja påstå att det säkerligen underlättar nedhalet med 20-30%. Jag blev mäktigt förvånad vilken skillnad det var med eller utan. Upplever inte att 5-56 kladdar eftersom den är så lättflytande, och den sitter inte kvar och kladdar. Efter ett dopp så är nästan allt borta. Och det räcker med ett pyttelitet sprut på de övre blocken, oftast de som sitter i seglet.

    Så med kombinationen bra rullar och lite 5-56 behövs inga vevar, räcker gott med en hängselekrok och bra teknik i draget.

  • joth

    Medlem
    15 mars, 2007 vid 08:54

    @Klang 370229 wrote:

    Jajaja, nu är du tuff, men med all rätt. Freeride segel som dina Retro från Sailworks kan man ju nästan dra nerhalet med händerna ;-). Prova en Rs05 eller Rs06, masterna från sailworks skulle säga “snapp” halvägs… sjukt mycket tryck i nerhalet, känns som man vill ha en bombväst varje gång ifall något skulle gå isönder…

    Tack för tipsen om silikon, trodde inte att ni stora pöjkar höll med sånt… men då är det väl bara att sätta igång… 😀

    /Klang

    *fnys* Nu var ju inte så jag menade. Tävling vem som har tyffast att dra sitt segel… euhmm…

    Jag menade bara att ur livslängdssynpunkt så kan man lika gärna skippa glidmedel. Färskvara på tamp… Annars är det ju säkert en bra ide 😉

  • Oregistrerade

    Gäst
    15 mars, 2007 vid 09:02

    Apotekets glidmedel Klick! funkar bra! Minskar friktionen och är skön för båda

  • imported_macts

    Medlem
    15 mars, 2007 vid 09:33

    @faster 370232 wrote:

    Jag annvänder mina biceps!

    Men då kommer ju du från tyskland också.
    Schöne Schlange!

  • tobhed

    Medlem
    15 mars, 2007 vid 11:28
    Jester;370211 wrote:
    Finns det inte risk att tampen inte fäster ordentligt i cleaten om man håller på men oljor/silikon? Eller kraften som läggs på tampen är kanske tillräcklig för att cleaten skall bita ordentligt?

    Sitter kullager på mina Liberty-längare (Streamlined-beslag), och det tyckte jag hjälpte en del vid riggning. Har för mig jag hört talas om folk som fixat kullager även på seglet. Då blir det nog riktigt enkelt att dra ner. Ytterligare en bonus med streamlined-beslaget är ju att man drar nedhalet vid sidan av cleaten, vilket underlättar samt sparar tamp. Dock lite knöligare att få in tampen i cleaten.

    Vem säljer Liberty förlängare, kunde inte hitta dem hos SP längre?

  • imported_macts

    Medlem
    15 mars, 2007 vid 11:34

    @tobhed 370268 wrote:

    Vem säljer Liberty förlängare, kunde inte hitta dem hos SP längre?

    Jag tror att jag har sett dom på Skidsport, men är inte helt säker.

  • stang

    Medlem
    15 mars, 2007 vid 11:51
    MacTS;370213 wrote:
    Jag kör silikonvarianten. Tycker det funkar helt OK även för stora formulariggar.

    Jag med, å då menar jag inte cykel olja utan “industri” varianten på spray burk. Den används normalt för att “smörja” båt formar så att inte plasten/epoxyn fastnar. Denna är inte klibbig utan är ett helt “tort” smörj medel.

  • stang

    Medlem
    15 mars, 2007 vid 11:55
    Jester;370211 wrote:
    Finns det inte risk att tampen inte fäster ordentligt i cleaten om man håller på men oljor/silikon? Eller kraften som läggs på tampen är kanske tillräcklig för att cleaten skall bita ordentligt?

    Nix, funkar hur bra som helst.
    Jag har däremot gjort misstaget att smörja masten för att det skall glida lätt i mast fickan vid riggning. Ingen hitt alls om man inte skippar området där bommen skall sitta. Bom fan åkte ner jela tiden, det spelade ingen roll hur hårt jag satta fasten den 🙁

  • jester

    Medlem
    15 mars, 2007 vid 12:08

    Vem säljer Liberty förlängare, kunde inte hitta dem hos SP längre?

    Köpte dom sista Liberty-längarna på rea hos SP. Dom har ju börjat sälja Streamlined istället.

  • Knatte

    Gäst
    15 mars, 2007 vid 14:09

    @fredrik.ygge 370201 wrote:

    Gissar att det främst är efter riggningen av ditt nya Gun-segel som du undrar. På 06:an som jag köpte fanns det tre “glidrullar” fastsytt i seglet. Är det likadant på 07an? Hur kan man göra något så korkat? Har alltid haft segel med ögla förut och kört med lös “block-krok” med fyra rullar i. Då får man ju väldigt mycket mera kraft.

    Jag tog lite vanligt tätningssilicon i handen och drog linan genom den. Tyckte den fick en glidande bra yta efter det och att den lättare gled i blocket på seglet. 5-56 på rullarna i förlängaren.

    Det sitter ett riktigt nedhalsblock på mitt -2007 segel:smile: Jag var bara nyfiken om man inte kunde underlätta riggningen, då den var jäkligt trög trots nedhalsvev :tongue:
    Jag har bytt alla nedhalstampar nu och tänkte kolla upp markenaden för glidmedel a050.gif

  • Knatte

    Gäst
    15 mars, 2007 vid 14:09

    @Stang 370277 wrote:

    Jag med, å då menar jag inte cykel olja utan “industri” varianten på spray burk. Den används normalt för att “smörja” båt formar så att inte plasten/epoxyn fastnar. Denna är inte klibbig utan är ett helt “tort” smörj medel.

    Stang ! Har du bilder eller länk till underverket ??

  • tobhed

    Medlem
    15 mars, 2007 vid 20:50
    Jester;370282 wrote:
    Köpte dom sista Liberty-längarna på rea hos SP. Dom har ju börjat sälja Streamlined istället.

    Så vilken förlängare ska man köpa om man vill ha kullager, har Streamlined det på sina redline? (inte vad jag kunde se i alla fall)

  • jester

    Medlem
    15 mars, 2007 vid 22:01

    Har för mig att redline saknade kullager…. Men kolla på denna sida:
    http://www.streamlined.us/baseextensions.htm

    Står “upgrade to ball bearing pulleys on any extension: $25” Bör gå ganska lätt o fixa till mao. Borde ju inte vara så klurigt o fixa till även på seglet. Lär gå ruggigt enkelt sedan…

  • the_novice

    Medlem
    15 mars, 2007 vid 22:42

    @tobhed 370389 wrote:

    Så vilken förlängare ska man köpa om man vill ha kullager, har Streamlined det på sina redline? (inte vad jag kunde se i alla fall)

    Du glömmer väl inte att Code Red har fyra rullar vinkelrätt mot seglet (?), passar bättre med arrows/F2 längare där och fyra rullar kräver inte lika mycket kraft…

  • stang

    Medlem
    17 mars, 2007 vid 16:21
    Knatte;370304 wrote:
    Stang ! Har du bilder eller länk till underverket ??

    Visst kan jag fixa det 🙂

    De verkar ha gjort om produkterna lite sen jag var och handlade min silicone spray.
    Men det är denna jag använder:
    http://www.crcind.com.au/catalogue.nsf/web_brands/808+Silicone+Spray?openDocument

    Manul finns här:
    http://www.crcind.com.au/catalogue.nsf/(TDS)/TDS3055/$FILE/TDS.pdf

    Även denna verkar intressant:
    http://www.crcind.com.au/catalogue.nsf/web_brands/Extreme+Duty+Silicone+Lubricant?openDocument

    Men fördelen med den första varianten är ju att den är vatten avvisande.

    Värt att veta om silicone om någon missat det är att det mer eller mindre blir omöjligt att måla eller limma/plasta på en yta med silicone på. Använd med andra ord med viss försiktighet eller se till att göra underjobbet nooogrannt 🙂

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Någon som minskar friktionen i nedhalet?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.