Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Några saker man ska tänka på om man ska köpa Gun?
-
Några saker man ska tänka på om man ska köpa Gun?
Publicerad av naish på 17 januari, 2004 vid 22:34Tjena
Jag har bestämmt mig att jag ska köpa ett Gun target 6,0.Jag har aldrig köpt utav gun förut så jag har inte någon erfarenheter hur det är att beställa från deras hemsida.Hur e Gun,håller det bra?Om man skulle beställa från deras hemsida tar det 3 dagar innan prylarna är i sverige eller 2 veckor??Finns det någon kille som man kan prata med här i Sverige om inte sakerna skulle funka//Naishan
lars_k svarade 21 år, 3 månader sedan 8 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
varför inte beställa ett segel direkt av Johan på Surf Uniques? Han tar fortfarande hem Gun efter beställning! http://www.vindsurfing.se/default.php
-
Tjena, jag placerade min beställning strax innan nyår och fick då beskedet att grejerna inte fanns i lager utan skulle komma in i slutet av januari, leverans kanske blir då i mitten/slutet av februari skulle jag gissa. Min beställning innefattade ett Target 6.3, nån mast och lite annat småplock.
Det finns ju lite olika sätt att sköta betalningen men jag valde det såkallade ”Cash On Delivery” alternativet. Det kostar 12 euro extra och grejerna kommer till dörren och man ska tydligen vara redo med Euro i kontanter där med.
Om man beställer direkt från gunsails.de så är det nog dit man ska vända sig om man skulle få något problem med grejerna. Annars kan du ju kanske (inte säker) beställa genom Surf Unique och på så sätt få, så att säga, nån att vända sig till här på hemmaplan (sverige) om det skulle bli några problem. -
Svar till:
Tjena, jag placerade min beställning strax innan nyår och fick då beskedet att grejerna inte fanns i lager utan skulle komma in i slutet av januari, leverans kanske blir då i mitten/slutet av februari skulle jag gissa. Min beställning innefattade ett Target 6.3, nån mast och lite annat småplock.
Det finns ju lite olika sätt att sköta betalningen men jag valde det såkallade ”Cash On Delivery” alternativet. Det kostar 12 euro extra och grejerna kommer till dörren och man ska tydligen vara redo med Euro i kontanter där med.
Om man beställer direkt från gunsails.de så är det nog dit man ska vända sig om man skulle få något problem med grejerna. Annars kan du ju kanske (inte säker) beställa genom Surf Unique och på så sätt få, så att säga, nån att vända sig till här på hemmaplan (sverige) om det skulle bli några problem.[/ QUOTE ]
glömde logga in. som alltid.
-
Jag hade gärna beställt via dem om de haft priserna för Gun-prylar sin hemsida.
-
Sverige är ett prisockra land där alla ska ha så mycket som möjligt!
-
Jag har beställt från gunsails.de ett flertal ggr. Har de bara grejerna hemma tar det ca en vecka innan du får dem levererade hem med UPS. Betalar gör jag med VISA.
Bäst är att kontakta dem direkt via mail service@gunsails.de och kolla om de har det man vill ha i lager. Har alltid fått snabba och trevliga svar från dem. -
Jag har beställt ett nu
Så jag hoppas att det är här om ca en vecka. /Philip
-
Jag beställade via http://www.vindsurfing.se, JAM 5.7,6.7 och dom skulle troligen komma i slutet av Feb
-
Svar till:
Jag har beställt från gunsails.de ett flertal ggr. Har de bara grejerna hemma tar det ca en vecka innan du får dem levererade hem med UPS. Betalar gör jag med VISA.
Bäst är att kontakta dem direkt via mail service@gunsails.de och kolla om de har det man vill ha i lager. Har alltid fått snabba och trevliga svar från dem.[/ QUOTE ]
Hur var den nya linjen då ??
-
Har handlat av Gun i flera år.Brukar fungera utmärkt.
Tänk på att välja en leverans adress där du vet att det finns någon som kan ta imot grejorna (om du betalar med kort).Senast köpte jag ett segel, tog ca 2 veckor innan jag hade det hemma. -
Menar du mina nya Wave MC? Funkade fint. Körde egentligen med fel mast, hade bara en Ezzy 400 IMCS 19 RDM mast med mej. Den hade jag till både 5.3 (rek 430 IMCS 20-22) och 4.5 (rek 370 IMCS 18-20).
5.3:an körde jag alltså med en väldigt mjuk mast och mkt förlängning, dessutom RDM. Hade läst att MC ska riggas med rätt lite fladder i toppen och endast regleras med uthalet (-3 till +3 cm). Med -3 cm uthal och minimelt nedhal hade jag djävulskt bottendrag och planade när ingen annan gjorde det (har stor bräda för min vikt också iofs, 83 liter/75 kg…). Men i den byiga vinden i Sunset (cross-off) blev seglet helt instabilt när det började trycka på. Efter mkt laborerande kom jag fram till att det minsann ska vara rejält nedhal, fladder ner till 2:a lattan och uthal efter vindstyrka, uppåt +6 cm körde jag. Med ”rätt” riggning var seglet hur gött och stabilt som helst. Antagligen ger den mjuka RDM-masten mer fladder i toppen än en std 430 mast hade gjort. Ska testa seglet med min Simmer SC6 430/21 och jämföra när denna förbannade kylan försvunnit…
4.5:an riggade jag med mindre toppfladder och det kändes alltid stabilt och bra, trots en eventuellt något styv mast.
Höll bra gjorde de. Fan vad man spolades, 3 metare som brakade över en så man roterade flera varv i vågen, hehe. Inte en skråma i seglena, bra att man hade en bombsäker RDM-mast också antar jag.
Enda problemet jag hade var att ett av lattspännena ploppade ur 5.3-seglet och försvann i nån våg… Antagligen bör man efterspänna lattorna en gång när seglet är nytt, verkar som de relaxerar något.
Helnöjd med seglena. Har ju för fanken bara gett ca 2 lök per segel för nya 04:or =) -
Kul att du är nöjd! hur tycker du att du klarar dig med endast 5,3 & 4,5?
-
Ångrade lite att jag lämnade 4.0:an hemma ett par dagar. Körde ap-överriggad i Melkbos med 4.5, blåste säkert 20 m/s i byarna. Var tvungen att dra seglet duktigt platt, inte så kul när draget blir av/på. De flesta nuclear-dagarna körde vi upp till Yzerfontains glassiga set eftersom det blåser mkt mindre där. Inte fel det heller även om vinden är byig som fan. Menmen, hade jag haft 4.0 hade man kunnat stanna i BigBay eller Melkbos. Bigbay är ju avgränsat med två rev så vindvågorna sabbar inte swellet så mkt där. Sunset blir snabbt kört redan när man har bra drag i 4.5. Blir helt choppigt och nästan oridbart. När man börjar bli överriggad med 5.3 är det bara att dra därifrån.
Men man klarar sej bra med bara 4.5 och 5.3, man får dock räkna med att packa ihop och byta spot under dagen. Men det gör man ju ändå iofs.
Höll på att rigga 4.5 vid Kapet (Platboom) när en tysk kom fram och sa att han var överriggad med 4.0. Det var masthögt och hur fett som helst men jag la ner det hela. Är lite knäckt nu för det. Med 4.0 hade det blivit åka av.
Men jag klarade mej nästan utan tillägg, en rabiat jävel i SAS-incheckningen på Kastrup ville dock ha 600 DKR för oversize sträckan Köpenhvn-London. Mitt pack vägde 23 kg så vikten var inget problem men var alltså för stort. Mitt handbagage vägde han också, men då hade jag lagt alla tunga grejer (frontbeslag etc..) i en förvaringsbox innan jag checkade in. Så han vägde bara upp 5 kg men jag klev på med 12 kg handbagage, hehe.
Summa summarum räcker det med 4.5 och 5.3 i sydafrika, tycker jag. Framför allt om man helst av allt bara vill rida vågor, och skyr sönderblåst kaos.
Logga in för att svara.