Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Naish Cult 12 eller 13,5?

• lima-ko

Medlem
    6 juli, 2010 vid 15:33

Dadde:
    Tänkte du köpa den begagnade 2009 Cult 13,5 som jag länkade till?
    Annars känns kombon Helix 14-Cult 9 bättre just eftersom Helix har lite mer drag/kraft vilket kan vara gött när vinden inte är så stark. När det blåser 9:a för dig kommer vinden vara rätt stark ändå, och då gör sig en Cult jäkligt bra. Men det är nog lite av en smaksak, jag hade som sagt kört Torch rakt igenom.

Vad det gäller bräda är mitt stalltips Momentum 134.
    Jag körde 132 hela sommaren i Australien. Jäkligt fin bräda, kanske inte den optimalaste brädan i början men den är ändå relativit förlåtande och så fort du är uppe och åker kommer den påskynda din utveckling. När du börjar hoppa kommer du känna att den har extremt bra pop, riktigt najs.

Haze:
    Vi hade 136 samt 141 i skolan och de blev ofta valda sist. Visserligen smidig och bra för första vattenstarterna men så fort man börjar åka känns den alldeles för smal fram och bak tycker jag.

Sol:
    Ingen erfarenhet alls, inte helt olik Haze. Har du kört sourra?

Lance:
    Ska du köpa ytterligare en bräda som du mest ska använda till vågor tycker jag du borde kika på en riktig kitevågbräda istället för Sol. Det blir både lättare (när du klurat ut tekniken, för den skiljer sig en aning från att köra twin) och roligare att ta vågor.
    Sol är lite mer av en förlåtande freeridebräda som gör chop till en barnlek, alltså inte speciellt olik din Haze.

• dadde

Medlem
    6 juli, 2010 vid 19:59
    Lance;619915 wrote:
    Du dra ett mail eller så när du drar ut. Jag bor i GBG men åker till Åsa mest eller Varberg så vi kan ju ses på vattnet i bland. v.29 o 30 ställer jag upp husvagnen i Frillesås för att komma lite närmre. dom bra spotarna. 🙂

Vi hörs !

Låter kanon! Perfekt att samåka! Gott med någon som har koll på spottarna häromkring.
    Jag hör av mig när jag skall ut, skall bara fixa grejer först:smile:

MVH/Dadde

• dadde

Medlem
    6 juli, 2010 vid 20:04

Jag velar fram och tillbaka om storlekarna 12 eller 14. Men nu har jag bestämt att jag skall hålla mig till Helix eftersom jag gillade den (alltså kommit en bit på vägen:laugh:)

Vad tycker ni om det här paketet till mig:
    Naish Helix 12 2010
    Bom SLE 2009
    Naish Momentum 134cm 2010

• lima-ko

Medlem
    6 juli, 2010 vid 20:55

Det tycker jag låter mycket smart.
    Eftersom ordinarie pris för 2010 Helix 12m är 13699: – låter det som ett jäkligt bra pris.

• sourra

Medlem
    7 juli, 2010 vid 07:01

Ja det verkar helt klart som ett vettigt paket både sett till sammansättning och pris.

Ang. frågan om Sol så körde jag den brädan för ett par år sedan i storlek 134 och var jäkligt nöjd med den men den var inte vidare väl lämpad för urkrokeriet. I och med att den har rundade hörn så får den mindre effektiv yta än t.ex. en Momentum 134 så man måste ha en storlek upp för att plana ungefär samtidigt. Därtill gör de rundade hörnen att det blir svårare att pressa ned kanten för att poppa. Å andra sidan är den sagolik om man bara vill åka runt på böljan den blå och karva, det är nästan lite snowboard-i-puder-känsla. Jag instämmer helt med föregående talare om att det är bättre att ha en renodlad twin och sen en vågis på det istället för att försöka göra allt med samma bräda.

• dadde

Medlem
    7 juli, 2010 vid 09:47

Tackar för all hjälp!
    Det känns gott att äntligen nästan bestämt mig:smile: Har ju missat två blåsiga dagar nu eftersom jag velar och inte haft grejer.

En sista fråga innan jag shoppar. Jag väljer ju nu mellan en Helix 12 och 14. På kursen testade jag ju 14 och då blåste det ca 7, och det var gott om kraft för att dra upp mig (på skolbräda).
    Jag väger ju ca 88kg och i vilka vindar kan jag köra med en Helix 12 respektive en Helix 14?
    Hur ofta blåser det så jag kan använda 12? och hur många dagar missar jag eftersom jag inte har 14? Kommer ju att köra på Momentum 134.

Sista frågan som naturligtvis är svår att svara på, kommer jag ångra mig om jag köper 12 istället för 14?

Gott att ni orkar med mitt veleri Sourra och Lima-ko men det är ju en del pengar som skall ut:smirk: Och jag tackar ödmjukast för hjälpen jag hittills fått!

• skanepaul

Medlem
    7 juli, 2010 vid 11:03

Nej du kommer inte ångra dig!

14 är för stort om du bara ska ha en kite för tillfället.

• dadde

Medlem
    7 juli, 2010 vid 11:17

Nu har jag två alternativ att välja på:

1:Naish Helix 12 2010, Bom SLE 2009, Naish Momentum 134cm 2010.

2: Naish Helix 12 Limited edition2009(ny), Bom SLE 2009 Naish Momentum 134cm 2010.

Vilket låter bäst?
    antingen 2010 eller 2009, skiljer det mycket på Helix? 2009 limited edition är ju jäkligt snygg!

• lima-ko

Medlem
    7 juli, 2010 vid 11:51

Rent instinktivt tycker jag att alternativ 2 låter bäst.

#Hade det vart samma prisklass hade jag lätt sagt 2010:an men nu skiljer det 3 lök, pengar som du får över och kan lägga på en mindre drake lite längre fram istället.

#Dessutom har det inte har gjorts några radikala förändringar på Helix till i år.
    EDIT: Även den bästa kan ha fel ibland, hah hah ;). Se sourras jämförelse nedan.

#Om sen 2009:an också är snyggare, något som självklart inte kommer påverka drakens prestanda, men kan påverka dig positivt så att du blir ännu mer peppad när du är ute och börnar så är saken biff =).

• sourra

Medlem
    7 juli, 2010 vid 12:53

Här måste jag nog säga emot (inte om att Helix Ltd är riktigt snygg, för det är den) men det är en märkbar skillnad på Helix mellan 2009 och 2010. Helix 2009 och Cult 2010 har däremot mycket gemensamt både vad det gäller form, känsla och konstruktion. Helix 2010 har en tydligt C-formad båge och mer drag i loopar men är lite mindre förlåtande. Du kommer knappast bli missnöjd med 2009-helixen heller men bered dig på att den inte känns som den 2010 du hade på kursen.

• lima-ko

Medlem
    7 juli, 2010 vid 13:18

Obs. edit!

lima-ko;620048 wrote:
    #Dessutom har det inte har gjorts några radikala förändringar på helix till i år.
    Edit: även den bästa kan ha fel ibland, hah hah ;). Se sourras jämförelse nedan/ovan.
  • lance

Medlem
    7 juli, 2010 vid 16:58

Som nybörjare jämfört med Sourra och gänget som är med i tråden har nu även jag dragit nytta av inläggen i denna tråd. Hazen behålls då jag gillar den ordentligt och skall låna en renodlad vågbräda nästa gång vinden tar i tillräckligt. Falle brukar inte vara omöjlig 🙂

Kul att så många hakar på och ger tips, när man är ny så är det ju ett måste att få tips från andra 🙂
    Ni är grymma grabbZ.

Hämtade just min Cult från lagning, så nu väntar vi bara på vind igen.

/Lance

• lima-ko

Medlem
    7 juli, 2010 vid 17:11

Jag tycker det är kul att kunna dela med sig av sin kunskap och hjälpa till.
    Det gör du rätt i Lance, i rätt förhållanden kan en vågbräda vara sinnessjukt kul plus att det ger kajtningen ytterligare en dimension.

• lance

Medlem
    7 juli, 2010 vid 17:27

Mmm jag fattade det häromdagen. Körde min Helix 9.a i 14 m/s och stötte på en hel del stora vågor i Falkenberg, det var helt sjukt kul och då hade jag ju bara min Haze att leka med. Det får bli nästa test.

Förresten om någon hör någon som vill kränga en Naish 2010 bom med linor så tipsa gärna mig 🙂

• dadde

Medlem
    7 juli, 2010 vid 19:55
    Dadde;620030 wrote:
    Tackar för all hjälp!
    En sista fråga innan jag shoppar. Jag väljer ju nu mellan en Helix 12 och 14. På kursen testade jag ju 14 och då blåste det ca 7, och det var gott om kraft för att dra upp mig (på skolbräda).
    Jag väger ju ca 88kg och i vilka vindar kan jag köra med en Helix 12 respektive en Helix 14?
    Hur ofta blåser det så jag kan använda 12? och hur många dagar missar jag eftersom jag inte har 14? Kommer ju att köra på Momentum 134.

Sista frågan som naturligtvis är svår att svara på, kommer jag ångra mig om jag köper 12 istället för 14?

Vad tror ni om vindfrågorna ovan:smile:

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Naish Cult 12 eller 13,5?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.