Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Naish Hybrid Bom- Global Wave, någon som klämt eller testat?

  • adde

    Medlem
    28 december, 2006 vid 10:24

    @S_136 356101 wrote:

    Adde, Basse, Nicke eller någon annan, har ni fått möjligheten att klämma eller till och med prova nya Naish hybrid bommen- Naish Global Wave?
    http://www.naishsails.com/products/boom/booms.html
    Hörde att Falle hade fått in någon för några veckor sedan, är nyfiken på hur den känns…

    Tror det var en missuppfattning, inga nya bommar finns inne än. Om de inte kommit in senaste veckan.

  • basse

    Medlem
    30 december, 2006 vid 20:42

    Näe… jag har inte hämtat någon heller!!
    Tror iof det kommer något i nästa vecka kanske. Hör av mig när jag vet!

    Gott nytt!

  • s_136

    Medlem
    22 januari, 2007 vid 17:33

    Sådärja, då har man fått bommen. Ser riktigt trevlig ut, skickar med lite bilder.
    Rejäl förlängning 135-195 cm och känns styv även i yttersta läget.
    Det är aluminium i bomrören, men kolfiber i hela bakstycket och förlängningsrören. Förhoppningsvis är detta lösningen på alla mina krökta alu-bommar. Dessutom är den ju inte lika dyr som de riktiga kolfiberbommarna.

    När man bara känner på bommens form och greppet, känns det verkligen som om man borde blir ruggigt snabb i flippen på alla volcan och spock trick.

    I vågsegling kommer man väldigt nära seglet, då bommen är mkt smal.

    Kontakta Falle http://www.fahlensurf.se , kika in och kläm han har säkert några kvar i butiken

  • s_136

    Medlem
    22 januari, 2007 vid 17:49

    Lite bilder på gubbs in action

  • oaxen

    Medlem
    22 januari, 2007 vid 17:51

    Hej!

    Ser mycket intressant ut!

    Quanto costa? Hittar inget pris!

  • stinger

    Medlem
    22 januari, 2007 vid 18:59

    Vilken go böj det ser ut att vara på den.

  • adde

    Medlem
    22 januari, 2007 vid 20:58

    Kommer troligen introduceras på 2399:- Ska upp på sidan under veckan…

  • dr-masse

    Medlem
    23 januari, 2007 vid 05:44

    Ser klart bra ut, den där. Tror att hybrid är rätt på bommar i den här längden, faktiskt. Kurvan påminner mycket om min TecnoLimits XTR, och den gillar jag som fasen.

  • basse

    Medlem
    23 januari, 2007 vid 07:27

    Ser grym ut. Får nog bli en sådan.

  • jesper_b

    Medlem
    23 januari, 2007 vid 08:17

    Bommen tillverkas av Aeron som också gör nya northbommen och nu även HPLs alubom. Jag har kört med Aerons fullkolvariant sedan mitten av December och är numera sverigedistributör för dessa. Böjen är samma som aluversionen och grymmt go. Frambeslaget är det bästa jag stött på so far – slitet, smidigt och sitter som ett berg på både skinny och sdm. Det enda beslag som verkligen sitter utan att man använder mastshim.

    Aeron fullkolfiberbom (äkta monocoque och mycket speciell konstruktion i både bak och framända som gör den HÅLLBAR) är 26 mm i greppet både bak och fram och håller för allt. Den går under namnet Aeron Jaws wave. Alubommen finns i 2 varianter; 29 mm i greppet och 26 mm i greppet. 29 mm är riktigt styv (tror det är den Naish saljer med kolbakstycket) inte mycket mjukare än den smala kolbommen. Den tunna (26mm) alubomen är likte mjukare än 29mm och klart mjukare än kolbommen men fortfarande riktigt fin. Aluvarianten är inte mycket tyngre än kolvarianten, men kol är MYCKET hållbarare. Skulle inte rekommendera 26mm alu till 90kg som laddar stort.

    Enligt Aeron är alubom med kolbakstycke rätt idiotiskt rent funktionellt/prestandamässigt då det gör mycket liten skillnad i vikt och styvhet. Det är huvudröret som är det kritiska vad gäller hållbarhet och inte bakröret (hur många har böjt en alubom i bakröret?). Därför gör Aeron enbart helalu och helkol. Naish tänker som NP: Försöka ta betalt för kol och se ut som kol fast det mest är alu. Man får helt enkelt lite kol-image för ett pris klart lägre än fullkol. Fullalu Aeron (ca 1700:-) bör dock vara klart billigare än Naish med kolbakstycke.

    Oavsett vilket brand som bommen säljs under och oavsett vilken variant, är det grymt fina bommar! Kolla in http://www.aeronsport.com och om några veckor http://www.hotsailsmaui.se för mer info om aeronbommen. Som sagt de är vältestade här på Maui och alla, inklusive jag själv, gillar dem skarpt!

    /Jesper B

  • mag

    Medlem
    23 januari, 2007 vid 10:46

    Jag såg ett par nya alu-aeron hos Josh på Kap Verde som greppet lossnade på ganska omgående i den skarpa böjen fram. Det hade “fejksytt” fast grepp med logga och dessa logobitar lossnade i skarven mot det vanliga bomgummit. Därför köpte inte jag en av dessa efter att jag brutit min privata bom.

    Jag hoppas de fixar till detta tråkiga problem, som drar ner totalbetyget även om det inte påverkar hållbarheten. Det påverkar däremot dem som greppar i böjen.

    När jag jämförde styvheten mot min Chinook så kändes helaluvarianten klart mjukare. Men annars verkade den vara schysst och ett helt ok pris.

    /Magnus

  • jesper_b

    Medlem
    23 januari, 2007 vid 10:57

    Mag: Måste varit ett måndagsex. Här kör vi som galningar med dessa bommar och inte på någon har loggorna fallit av eller gått sönder. Tvärt om tycker alla att den lite hårdare gummitypen på böjens yttersida är kalas då den inte går sönder lika lätt som vanligt progrip/bomgummi. En uppskattad extrafinnes hos Aeron helt enkelt. Styvhet: 29mm alu är minst lika styv som chinooken. 26mm alu har jag inte jämfört. Ska göra det nästa gång jag har vägarna förbi någon av butikerna. här hemma har jag bara fullkolen /Jesper

  • mag

    Medlem
    23 januari, 2007 vid 11:11

    Hoppas det!
    Tyvärr var det flera måndagsex. Men jag håller med om att det är bra med extra hållbart gummi där fram när man kör vågor och över grunda rev. Själv skulle jag ändå köpa kolbommen, jag jämförde styvheten mot min kolbom och hade inte förväntat mig att Aeron skulle vara styvare förstås.

    Annars kändes de fina, vad kommer kolbommen att kosta?
    /Magnus

  • ola-h

    Medlem
    23 januari, 2007 vid 11:32

    @Mag 361503 wrote:

    Därför köpte inte jag en av dessa efter att jag brutit min privata bom.

    Bröt du Chinooken?

  • jakob_s

    Medlem
    23 januari, 2007 vid 11:44

    Testade en av dom där blå (29mm) Aeron alu som Josh hadde, först på vattnet med dom på CV =)
    Böjen är skön..

    Vad kostar bommarna (29 alu) och full carbon ?

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Naish Hybrid Bom- Global Wave, någon som klämt eller testat?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.