Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nalu 5.0/PartII

  • Nalu 5.0/PartII

    Publicerad av anonym-anvandare på 7 mars, 2000 vid 13:02

    Hej
    Ni som har läst Surf/Mars 2000 vet att Nalu 5.0 torskade TOTALT i en test. Det kom ett mail om detta från Robby N. som var lika förvånad som jag och många andra och som ligger längs ned här. (Tyvärr hjälper inte mail från R.N. mina risiga vattenstarter)

    Surf har gjort en klar miss när dom redovisat resultaten i form av diagram som inte säger sanningen. Man har redovisat areor i diagrammen som på något sätt relaterar till seglens “totala kapacitet” dvs sånt som tex jag bryr mig om. Då blir Voodoo och NR, håll i er, 100% bättre än Nalu (om man bara ser till areorna redovisade i diagrammen.) Då kan man säga att så kan man ju inte se det, men det är precis så som Surf redovisar resultaten, varför skulle dom annars visa dessa areor.

    Vidare är det klart många frågetecken om axlarna på dom diagram man presenterar. Waveriding, Manöver, Easy, Sailing, Fahrleistung. Ska dom verkligen axlarna gå från 0. Hur ser ett segel ut som får 1, 1, 1, 1, i rating tex? Inget segel alls tror jag.
    Man kan ju inte heller ha ett segel som har Waveriding: 1 och samtidigt Easy Sailing: 8 eller hur, så uppenbarligen kraschar ratingsystemet för vissa kombinationer. Vilka kombinationer då och hur???? Kanske skall inte ens axlarna vara linjära…mängder av frågor……..

    Mao jag tycker det är helt fel att total-sopa ned ett segel på som jag tycker så lösa grunder.

    Ok Voodoo och NR (som jag själv har) är kanske bättre än Nalu, vad vet jag, men inte så TOTALT mycket bättre som Surf redovisar även om man använt fel mast.

    Som du ser av mailet precis nedan kan jag behöva en del hjälp m.a.o från er på konf. Surf är en bra tidning som jag läst riktigt länge men det här tycker jag inte är schysst och eftersom jag arbetar med kvalitetskoll av tester i andra sammanhang så kunde jag inte låt bli att reagera. Kanske borde jag låtit bli.

    Hilfe (från en som behöver hjälp innan 20 mars)
    Mvh//B

    ___________________________________________
    Mail från Surf
    Dear Bo,

    thanks very much for your e-mail.

    Our testteam is in Venezuela this time. They are coming back on the 20 of march. In this time you will get an answer for your questions.
    Best regards

    surf magazin
    ____________________________________________

    Mail från Robby Naish

    Dear Dr. Persson,
    Thanks for your email. We were also very surprised by the incredibly bad test in Surf… especially since we and our team really like the sail (the Edge is also getting a very bad test, and this is our best selling sail, and has very good tests from other magazines)and it has been consistently one of the best wavesails in every other test around the world!! I spoke to one of the testers fro Surf, and he really thought the sail was bad…… so I don’t know what to tell you. I know that the Nalu is a great sail. The results from the market show us this. It has improved every year, and our team will attest to that. We also test all other major brands sails, and know that we are doing. So…. sometimes things just make no sense.

    Aloha and good sailing!!

    Robby Naish

    _____________________________________________

    dieter-mr-kefir svarade 24 år, 3 månader sedan 10 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    7 mars, 2000 vid 14:48

    – Ja, Hansi, dann ist es geläge für årets Testung, ja!
    – Absolut Dieter! DIN-geprüft, Altegebayörsk ISO-Qualität kan nicht billig sein weißt du!
    – Hmm, Du bißt recht und richtig! Hur machen wir en tabellus der die das Läsare überhaupt inte förstår?
    – Was tror du auf herr Doktor Winkalschanbels Areadiagramnus, vielleicht?
    – Ahh, der alte Sahne! Überhaupt ingen har doch seit Nietsche ens varit i den Nähe auf att kunna verstau den tabellnußen!
    – Hansi! Kommst du ihåg wenn wir Brätten und Segeln auf en Skala 1-100 markierte! Ha, ha, ha! Vansinn! “Beschleunigung = 83”! Ha, ha!
    – Doch! Vollständiges Vansinn! “Geschwindigkeit im Mittelwind = 92”! Ho, ho, ho! Ja, neunzehnhunderteinundneunzig (1991) var wirklich Galet!
    – Und jetzt har vi värre än Dort NÅGONSIN! “Easy Riding = 5.5” kombiniert mit “Manöver = 1.2” och alles in ein Fettes Aradiagramnus! Ha, ha, ha!
    – Och ett Segel mit sämre Noten blir Fetten Sämst i Areadiagramnus! Ich skrattar so ich gråter!!

    Japp, det är givetvis tysk humor som ligger bakom deras diagramfaibless. Hur man överhuvudtaget kan komma på idén att bedöma surfpryttlars egenskaper på en skala 1-100 eller som nu från 1,0 – 10,0 (vilket är samma sak) och dessutom fördela eländet på ett helskumt areadiagram kräver djupa Freudianska analyser för att någon som helst logik skall kunna anas. “Jo, den här brädan har definivt 8.3 i Fahrleistung!”. Lägg av. Skalan dålig – bra – suverän täcker egentligen allt vi behöver veta.

    Så, ta nu tyskarnas diagramstolleri med ett lass salt, engelsmännens faktaslarv med lite distans, småle åt amerikanernas glada gubbar och ta testerna för vad de är – tester.

    Själv gillar jag VERKLIGEN att läsa tester, men det gäller att passa sig för att tro att allt stämmer. Det är så mycket som påverkar – var de seglar, vilka segel de använder, fenor (jag blir helt TOKIG när en bräda får dålig kritik pga fenan, varför inte pröva med en annan?!?), master, humör, varumärke, annonspengar, sexlivet, gula brandbilar, ja, en j-a massa helt enkelt.

    Börjar nog tycka att testresultat har en alldeles för stor inverkan på vad vi köper för grejor (dr Masse himself Guilty as Charged) istället för att kolla vad som passar vår plånbok, övriga utrustning och ambitioner.

    Va fan, skillnaden mellan ett Nalu och ett NR hänger nog mer på vana och känsla än att det ena är dubbelt så bra enligt någon inbillad objektiv skala i Tyskland. Vi får ju regelbundna besök här på konfen av tokstollar som hävdar att “Arrows är bäst” eller att “Starboard spöar skiten ur allt annat” eller “Neil Pryde vinner jämt” eller, ja, ni känner nog igen er. Visst vill vi veta vad som är funkis och fint i surfpryttelsvärlden, men för 99% av oss spelar det för i h-e inte någon större roll vilket MÄRKE det är, däremot hur det passar vår kunskap och seglingsstil.

    För övrigt är det PRECIS HUR STORT SOM HELST att ett mäjl från Robby Naish har letat sig in på konfen. Kan vi inte inrätta ett “Hall of Fame” för inlägg som aldrig får tas bort eller försvinna? Petter?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 mars, 2000 vid 14:58

    Helt rätt!! Jag höll på att garva ihjäl mig när jag läste början på ditt inlägg. Ingenjörs ISO XXXXX tyskarna har verkligen vaarit igång igen. Detta var verkligen ett av de bästa inläggen på konfen på länge.
    /LINSURFER

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 mars, 2000 vid 15:24

    Tack det värmde då är jag inte helt åt pepparn.
    Men jag måste ha rätt raka puckar mot Surf om det brakar loss. Det har gått rätt raka puckar mail från mig åt “diverse håll” och jag räknar med diverse returer och då behöver jag hjälp helt klart.
    Alla mail som kommer till mig lägger jag ut rakt upp och ned
    Håll med om att det är rätt intressant.
    Gissa vilket mitt nästa segel efter GTR9.3:an blir?
    Yepp Nalu 5.0.
    Mvh//Bosse Persson

  • erra

    Medlem
    7 mars, 2000 vid 21:19

    Vem bryr sig åt nörd-tyskarnas tester, det var länge sen jag började skita i om ett segel/bräda får en “pinne” mer eller mindre i ett test, det gäller ju att kunna rigga rätt oxå, dra en centimeter fel så kanske voodoo känns sämre än Nalu men c30 mast….

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 mars, 2000 vid 07:24

    Jag håller med dig 100% men här är det inte “bara en pinne” här är det 50% sämre totalt än Voodoo och NR
    och det stämmer ju inte det förstår tom jag. Men du har helt rätt.
    Jag är inte speciellt bra på w-surfing men ett antal snäpp upp på fråkning skidor och där är prylarna “= 0” och åkaren “= 100%” GARANTERAT och “förmodligen/det verkar” vara likadant med w-surfing.

    MEN MEN det här är världens helt klart ledande Surftidning (i ett land där w-surfing är en stor sport även på bredden (det kommer w-surfing också att bli i Sverige nån gång i framtiden)) som i mitt tycke på helt felaktiga grunder TOTAL-sänker ett segel.
    Visst man kan ju strunta i det, eller skiva ett mail till Surf a la John Cleese………

    (…..drMasses inlägg här är en w-surfing-klassiker redan nu och nåt av det bästa som skrivits på konf.)

    ….men det är ju faktiskt inte helt fel heller att också ta en saklig diskussion, speciellt om man vet att man har rätt.

    Jag håller med att tyskarna överdriver tabell/diagram-racet men samtidigt var är dom svenska tabellerna??
    Eller ännu bättre var skrivs de svenska omdömena om olika prylar? Ok på konf. men kanske lite mer samlat på ett ställe, alla nyheter år 2000 etc…..?
    Var är de superpedagogiska svenska instruktionsvideona för såna som mig?
    Vi har ju grymt duktiga surfare i Sverige (det märks inte minst på konf.) men varför fixar inte ett gäng av dom
    tex en instruktionsvideo och tar grymt betalt?? Jag skulle köpa direkt och förmodligen några till

    Det vore ju inte helt fel att få igång en diskussion med Surf´s testteam tex här på konf. eller hur?
    Dom kan ju i alla fall surfa och som ex. vi har ju diskuterat widestyles för och emot och jämfört, men spana in jämförelser i carve-teknik sid 92-94 i Surf/3. Mars. Även man inte kan ett ord tyska så finns det där superpedagogiskt speciellt för oss som inte är proffs.

    Det sjuka med Nalu-testen är att (enligt Surf och trots masten och tryckpunktsvandring) Seglet är mycket robust, i konstant vind är seglet neutralt och perfekt för långa/höga hopp i minst vid landningar, och är man +85 som jag är så verkar seglet vara super för just manövrar.
    Uppenbarligen mitt favoritsegel.
    Detta segel rankar man “overall/totalt” bara hälften så bra som tex NR och Voodoo?????????????

    Jag är väl förmodligen den sista på det här klotet som ska ta en diskussion med Surf´s testteam när dom kommer hem från Venezuela om det här och skulle verkligen uppskatta all hjälp man kan få. Eftersom jag redan har NR och MPR kommer jag rakt av att köpa in ett Nalu 5.0 och göra min helt klantiga egna bedömning också. Jag ger mig aldrig även om jag uppenbarligen måste köpa in en fart-laser för att vinna tabell-ligan.

    En kul ingrediens är att i nästa nummer av Surf (kommer 22Mars) har man en längre intervju med:
    – Das Idol,
    – Meister,………………………………………….. Robby Naish.

    Jag lovar att lägg ut fortsatta mail om ni vill.
    Mvh/B

  • robin

    Medlem
    8 mars, 2000 vid 10:22

    Vilken underbar skoltyska!!! Det är precis som när jag ska snacka tyska fast med mycket mycket mycket roligare innehåll:-)

    /Robin

  • linsurfer

    Medlem
    8 mars, 2000 vid 10:58

    Grejen är ju att man inte ska dra slutsatser om ett segel grundat på ETT test. Läser man t.ex Boards eller Windsurf får Nalu grymma betyg. Så vad man ska göra är att läsa alla tester och luska ut vad seglet är bra på och mindre bra på, tänk efter vad som passar dig, provsegla och köp. Att tyskarna inte gillar Nalu är säkert för att deras muskler är förtvinade av knark så dom orkar inte lyfta den extra vikt förstärkningarna i Nalu medför, man ser ju på bilderna u r taniga dom är. HASCHTYSKAR!!!!!!!!!!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 mars, 2000 vid 11:58

    Javisst Linsurfer du har givetvis rätt och jag har läst samtliga tidskrifter under många år och även då div. Naish-tester. Och precis som R.N. skriver så får dom lovord överallt utom i Surf. Och det är säkert som du säger, har man en gång sett videon R.I.P med R.N. så förstår man att styrka har en viss betydelse i w-surfing och att en som har en sån styrka också förmodligen designar segel som matchar “lite åt det hållet. Det här är förmodligen huvudet på spiken.

    Du ska nog egentligen se det här som en ren “dialog” mot/med Surf inget annat och en schysst gest mot Naish Sails. Dom KANSKE har lite svårt att agera fullt ut för dom är ju så att säga part i målet (läs R.N mail igen).

    Fast ärligt talat så håller jag på att bli grymt nyfiken nu på Nalun. Om man nu drar rigg hela våren med en splirrans GTR9.3 (se tidigare inlägg på konf.) så borde musklerna växa 1% tom på mig och då kanske Nalun också börjar komma till sin rätt även för en klenis.

    Jag väntar med spänning på svaret från Surf som jag i ett annat mail lova maila vidare till Naish Sail, häng på och diskutera jag kommer definitivt att behöva det.

    Nån gång i framtiden kommer vi också i Sverige att testa brädor systematiskt (jämför med tidningen Bike, Teknkens värld etc så varför också inte w-surfing) då är det ju bra om dom som gör detta lär sig av diverse tidiga misstag.
    Mvh//B

    PS
    De e inte så lite humor att den i mina ögon absolut främsta windsurfaren genom tiderna mailar till den förmodligen sämsta w-surfaren (om man också väger in fina prylar). Snacka om slump. Men då har man ju å andra sidan ingen prestige att förlora liksom.

  • ola-h

    Medlem
    8 mars, 2000 vid 12:55

    Det här är ju nästan lika kul som när min polare blev hotad med stryk efter att vid en lägereld i Guincho ha förklarat för en av de tyska residenterna att man i Sverige kunde betraktas som en riktigt fantastisk humorist om man bara sa några ord på knagglig tyska. Tysken, som visserligen redan var lite sur efter att helt ha misslyckats med att prova på den svenska innedrogen snus, fattade inte riktigt vår humor och tog till nävarna.

    Angående de fina fyrhörningarna har jag själv utarbetat en översättningsfaktor. Det fungerar på följande sätt. Mät på varje sida i fyrhörningen ut mittpunkten. Förbind de fyra mittpunkterna så du får en ny, mindre fyrhörning. Nu bedömmer man det hela enligt följande modell. Alla vet att ett bra segel skall vara välbalanserat. Detta skall tolkas så att seglet är bra om den NYA fyrhörningen är en parallellogram, dvs har parallella sidor. Denna metod är helt vattentät och ger inte upphov till några missförstånd.

    Alltså köp absolut inte ett segel som inte representeras av en parallellogram. Jag rekomenderar verkligen att ni provar detta, om inte annat på en egenritad fyrhörning som ni låtsas bara en “SURF-fyrhörninng”. Några av er blir nog förvånade över resultatet. Posta gärna resultatet här.

    Ola H.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 mars, 2000 vid 13:07

    Grattis du får säkert jobb på Naish Sail
    Återkommer
    Mvh//B

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 mars, 2000 vid 14:55

    När jag undrar över omdömet på segel/brädor så brukar jag alltid kolla minst 5 olika tester och sedan ta ett medelvärde,då brukar det hamna någorlunda rätt.

    Samtidigt så är det ju så som framkommit att segelstilen spelar xtremt stor
    roll, och med största sannolikhet också seglings förhållandena.

    Det negativa resultatet kan ju också bero på andra saker typ: sponsring från olika tillverkare.
    De som testar inte gör det i optimala förhållanden, kolla xempelvis Boards tester och Surf:s tester de testar väl 700 segel på 2veckor och det vet ju
    alla som surfar att har man surfat så mycket så är det ju inte så lätt att
    skriva tydligt, och sedan sammanställa/tyda alla siffror.

    Jag tror att det helt enkelt är ett missförstånd.

    Å andra sidan så är dom ju som sagt säkert haschrökande lättvindsräkor allihop.

    De jag pratat med som kör Nalu har inga problem alls, och dom har kul.

    Grattis Bosse och posta gärna Der ubermeisters(R.N.)mail sedan.

    Tack för ett bra inlägg///J.S.

  • petter

    Medlem
    9 mars, 2000 vid 06:33

    >För övrigt är det PRECIS HUR STORT SOM HELST att ett mäjl från Robby Naish har letat sig in på konfen. Kan vi inte inrätta ett “Hall of Fame”
    >för inlägg som aldrig får tas bort eller försvinna? Petter?

    Jo det vore något, även du min gode Masse skulle ha ett par goda inlägg som skulle kunna platsa på listan.
    Tyvärr har jag jag inte den tid som behövs utan får vara vara glad om jag hinner ta en snabb titt på konfen
    utan att chefen blir allt för misstänksam över att det ständigt flimrar förbi windsurfingbilder på skärmen…
    Behöver jag säga något mer än öppna kontorslandskap….

    Vad gäller tester så misstänker jag starkt att samtliga är sellouts så det är bättre att välja segel i snygga färger.
    Är fortfarande lite bitter över att jag inte äger något Combat i cammo färger, möjligen med ett läckert kikarsikte på…
    Rosa/grönt till exempel…..

  • dr-masse

    Medlem
    9 mars, 2000 vid 07:43

    Gissa vem som äger ett rosa/svart Combat i cammofärger…Orginal 4.0…

    Form före funktion är ju aldrig fel.

    😉

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 mars, 2000 vid 08:56

    Cammo-färger & kikarsikten är ute inte minst med tanke på dagens ubåts-debatt och faktiskt lite mesigt med tanke på att 5:åringar går omkring i Mod 90 brallor nuförtiden.
    Nä skriv SOBR/Spetsnaz med stor text i segelet så lovar jag att du gör succe tex hos MUST och FRA och speciellt i ett land som inte haft krig sen 1809.
    Förresten när jag tänker efter, kanske ingen riktig succe inom Marinen eller hur det nu var.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 mars, 2000 vid 09:05

    Hej
    Eftersom nu dr Masse förtjänstfullt indikerat “…DIN-geprüft, Altegebayörsk ISO-Qualität….” hur man egentligen bör diskutera om ett segel är bra eller dåligt så kommer här några raka SIS-standardiserade frågor i enlighet med:

    ISO-5632: Part-23 “Krav på ställda frågor avseende segel vars syfte är att användas i mindre till medelstora vågor.”
    och
    ISO-5632 Draft 27, oktober 1972: Part 2111 “Krav på ställda frågor avseende segel vars syfte är att användas i stora vågor till verkligt stora vågor.”

    1) Var kan jag just nu köpa ett SPLIRRANS Nalu 5.0, rakt av och med verkligt snabb leverans?

    2a) Är det någon som faktiskt har seglat Nalu i någon storlek under en längre tid?

    2b) Är segel-serien bra eller är den dålig.

    2c) I så fall vad är bra och vad är dåligt?

    OBS fråga 2a) till 2c) bör ej besvaras av sådana personer som hänger upp hela sin prestige på just detta segelfabrikat.

    3a) Vilken är ideal-riggen till Nalu 5.0?

    3b-index-a) Var kan jag köpa en SPLIRRANS sån rigg, rakt av och med verkligt snabb leverans?

    Mvh//B

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nalu 5.0/PartII

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.