Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing När använda vad?

• När använda vad?

Publicerad av anonym-anvandare på 16 augusti, 2002 vid 16:30

Jag har (bara) en finfin sputnick (290, 115 l) och ett UP 6.0 segel. Jag kan inte växla segel/bräda efter vinden. Men däremot har jag lagt beslag på ett litet gäng fenor.
    31 cm slalom
    32 cm freeride
    34 cm freeride.
    När ska jag använda vilken av dom? Hur kommer jag att känna skillnaden?

anonym-anvandare svarade 23 år, 6 månader sedan 1 Medlem · 2 Svar
  • 2 Svar
  • Knatte

Gäst
    16 augusti, 2002 vid 18:02

Normalt så blir brädan lite lösare i känslan med freeride fena. Brädan blir mer lättsvängd och gipparna sitter bättre..
    En slalomfena är gjord för att gå fort och ta mycket höjd.
    Så den normala kombinationen brukar vara att ha en stor slalomfena för tidig planing och ta bra höjd. När man börjar bli överriggad, så byter man till freeride fenor (oftast mindre storlekar) för att kunna fortsätta surfa och inte få samma ”fenlyft” som vill vrida upp aktern. (typiskt för stor slalomfena och överriggad) Normalt set-up är alltså tvärtom mot vad du har.

• anonym-anvandare

Medlem
    16 augusti, 2002 vid 19:11

Ok.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA