Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing när byta gummijoint?!

  • när byta gummijoint?!

    Publicerad av anonym-anvandare på 18 oktober, 2004 vid 12:21

    Alla vet vi ju att förr eller senare blir gummit kass i mastfoten och mastfoten pajar ju alltid när det e som kallast,offshore vind och du e jävligt långt från land ensam frusen och allmänt nedstämd!

    två frågor!

    1 Efter hur länge byter man joint när ser man att gummit börjar ge sig

    2 Vad gör man för att underhålla och förlänga gummits livslängd?

    Hankloose

    Johan!! svarade 19 år, 7 månader sedan 24 Medlemmar · 51 Svar
  • 51 Svar
  • tabi

    Medlem
    18 oktober, 2004 vid 12:34

    Minns att nån snackade om byta årligen… men det var in da westcoast waves…
    Själv har det blivit byte varannat år ungefär

  • sinclair

    Medlem
    18 oktober, 2004 vid 13:13

    jag byter när skiten går av, men jag bör nog byta mer ofta.

  • markram

    Medlem
    18 oktober, 2004 vid 13:22

    Jointen byter du när det bränner på läppen eller de rosa elefanterna verkar aggressiva =bad weed tongue.gif

    Gummit bytes alltid efter en omgång och håller bättre med bra förarbete. grin.gif

  • basse

    Medlem
    18 oktober, 2004 vid 13:31

    För mig har det varit mycket ofta i år. Har lyckats ha av 3 st jointar och 2 st skruvar som går genom jointen. Som tur är har snöret varit helt och då går det ju faktiskt segla in grejjorna…. även i vågor. Innan denna vintern hade jag samma joint och mastfot i många år utan problem. Tror det är väldigt stor kvalitetsskillnad på jointarna.

    Vilka är bäst??

  • nordgren

    Medlem
    18 oktober, 2004 vid 13:44

    Svar till:


    Jointen byter du när det bränner på läppen eller de rosa elefanterna verkar aggressiva =bad weed tongue.gif

    Gummit bytes alltid efter en omgång och håller bättre med bra förarbete. grin.gif

    [/ QUOTE ]

    Gapskratt! grin.gif
    Sex drugs and rock´n´roll!

  • jogo

    Medlem
    18 oktober, 2004 vid 13:57

    Ha ha, du är ju riktigt rolig Mark.

  • baywatch

    Medlem
    18 oktober, 2004 vid 17:13

    Byta varje år är nog bra, den slits väl olika hårt också. Kör man radikalt, loopar mm. ska man nog byta en gång varje år om den inte redan gått av.

    Dessutom kan man ju skada brädan om riggen slår ner i brädan. Min sprack för ett tag sedan och de är dyra, 150:- kostar neilprydes (troligen en av de bästa)…

  • fjant

    Medlem
    18 oktober, 2004 vid 17:23

    Skruva isär och kontrollera jointen med jämna mellarum, ser den sprickig ut vid hålen – byt.
    Jag ser alltid till att ha en joint med mig som reserv, det räddade en kalasdag på torö 13/9 i år. Jag tyckte att mastfoten såg konstig ut när jag höll på att rigga om från 5,3 till 4,7. När jag undersökte saken såg jag att den var till hälften av. Då var man glad att man hade reserv!!!
    Jointen var ganska exakt ett år gammal. Tilläggas bör att den seglats båda svinkalla vinterdagar och använts i tokvarma och salta medelhavet.

    /Fjant

  • baywatch

    Medlem
    18 oktober, 2004 vid 17:52

    Exakt så gick min joint av. Var ett h-ete att banka i/ur bultarna i min NP mastfot. Därför funferar jag på att ha två mastfötter, en i reserv och så byter man jointen när man kommer hem. Kan vara bra med två mastfötter om man använder båda brädorna…

  • fjant

    Medlem
    18 oktober, 2004 vid 18:04

    Där har Streamlined foten ett stort försprång. Det är hur lätt som helst att byta joint, enda kravet är att du har 2 st. passande mejslar.

    /Fjant

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 oktober, 2004 vid 18:13

    Byt skiten när den går sönder!!/ Andy S-66

  • JOHN_j_RAMBOO

    Gäst
    18 oktober, 2004 vid 18:16

    samma här..men som tur var så har jag en extra på rubbet, men jag kollade jointen av en slum o såg att den var riktigt sprucken frown.gif
    Menmen, jag håller med Andy, byt skiten när den pajjar!
    men endå kolla nån gång ibland om den ser bra ut.

  • baywatch

    Medlem
    18 oktober, 2004 vid 19:31

    Det måste iaf vara vettigt att kolla den ibland. Inte kul om jointen går av på vintern och man är en bit ut. Jag byter min joint om jag ser sprickor i den.

  • tdk

    Medlem
    18 oktober, 2004 vid 19:41

    Precis.. Man kan aldrig ha med sig förmycket reserv prylar!!
    Men det är ju ändå gott att kunna byta ut den INNAN den ryker.. Ibland kan man ju faktiskt ha en bit in till land.. Även om det nu ska gå att segla in med tampen som ofta sitter på mastfoten.. Har dock aldrig provat själv.. crazy.gif

  • the_novice

    Medlem
    18 oktober, 2004 vid 20:13

    Tampen på arrows mastfot är för svag och går av samtidigt som jointen….
    Jag byter nu mera minst en gång per år eller så fort jag ser antydan till sprickor som börjar vid skruvarna.

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing när byta gummijoint?!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.