Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing När det Blåser lite? kan man köra med en jätte …

  • När det Blåser lite? kan man köra med en jätte …

    Publicerad av gurra_g på 7 juli, 2004 vid 18:20

    Jag har en fundering de dagar det blåser för lite 2-5 sm skulle man inte bara kunna ha en jätte stor kite o köra då? Jag har en 16 kvm när det blåser 5-8 sm och jag väger 75 kg.
    Säg att det blåser 2-4 sm skulle jag kunna köra med en 20-22 kvm då? Jag har en stor bräda 175*40.
    Det borde ju fungera?

    Är trött på alla dagar då det blåser för lite…

    cortex svarade 19 år, 10 månader sedan 14 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • egan

    Medlem
    7 juli, 2004 vid 18:24

    Eller så köper du en mindre o kör när det blåser mer

  • gurra_g

    Medlem
    7 juli, 2004 vid 18:33

    Jag har en men det hjälper inte när det är lite vind

  • gurra_g

    Medlem
    7 juli, 2004 vid 18:34

    Har en liten men det hjälper inte när det är lite vind

  • melker

    Medlem
    7 juli, 2004 vid 19:15

    Tror att 4 ms är minsta oavsett storlek i stort sett. ???

  • villjam

    Medlem
    7 juli, 2004 vid 19:38

    Håller med melker.. mindre än fyra m/s går nog inte att köra även om du har en 30kvm drake. Större storlekar handlar nästan mer om vad du väger. Är man kakglad så passar sig en större kite när det blåser måttligt.

  • rambo_johnson

    Medlem
    7 juli, 2004 vid 20:10

    asså fatta, det finsn bara en kite som funkar i3ms o det är FS Mastair 16

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 juli, 2004 vid 20:38

    foils funkar i 3m/s

  • mrmille

    Medlem
    7 juli, 2004 vid 20:39

    Svar till:


    asså fatta, det finsn bara en kite som funkar i3ms o det är FS Mastair 16

    [/ QUOTE ]

    njae
    Cabrinha Contra ska väll gå från 5 knop o uppåt mot en 10 knop. Den är ju specialgjord för lättvind, inget annat.

    Kolla
    http://www.cabrinhakites.com
    eller direkt på
    http://www.cabrinhakites.com/html/products/kites/contra.html

  • backe

    Medlem
    7 juli, 2004 vid 20:42

    Jo… å på min gammla 16 står det från 6 knop, stämmer säkert om man väger som en låda päror.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 juli, 2004 vid 20:53

    Svar till:


    Svar till:


    asså fatta, det finsn bara en kite som funkar i3ms o det är FS Mastair 16

    [/ QUOTE ]

    njae
    Cabrinha Contra ska väll gå från 5 knop o uppåt mot en 10 knop. Den är ju specialgjord för lättvind, inget annat.

    Kolla
    http://www.cabrinhakites.com
    eller direkt på
    http://www.cabrinhakites.com/html/products/kites/contra.html

    [/ QUOTE ]
    Senaste vi hörde vad att 2005 Cabrinha Mega Contra ska kunna go upwind i negativa vindförhållanden, jag måstew få säga att detta låter ganska så Nice laugh.gif

  • mrmille

    Medlem
    7 juli, 2004 vid 21:43

    Svar till:


    Senaste vi hörde vad att 2005 Cabrinha Mega Contra ska kunna go upwind i negativa vindförhållanden, jag måstew få säga att detta låter ganska så Nice laugh.gif

    [/ QUOTE ]

    Jo, låter väl kanske men med tanke på de filmer jag sett under betatestningen av kiten så verkar det inte helt omöjligt med 2-4 knop

  • lafleur

    Medlem
    8 juli, 2004 vid 06:58

    Jag var ute igår blåste 2ms. körde EH19 och en 175cm bräda..
    Man planade precis.. Men om det blåser en 3-4ms så kommer jag kunna köra bra. Väger 72kg.

  • cortex

    Medlem
    8 juli, 2004 vid 23:10

    FS Mastair är fortfarande gammal Hugge. smirk.gif

    Flysurfer Psycho2 26. Finns garanterat ingen annan serietillverkad kite som slår den i lättvind.
    Jag får snart min Psycho2 21; de som har testat 21:an påstår att du kan köra med hyffsat tryck från 3.5 m/s och hoppa ca 3 meter högt från runt 4 m/s. Dessutom håller man den *lätt* i 8 m/s (killen som testat den har inte kört den i mer vind ännu).
    Så 26:an kommer ju ner ytterligare i windrange, vet inte exakt hur mycket ännu dock men gissningsvis runt en meter per sekund till.

    Slår ju garanterat att sitta och sura på stranden över att det aldrig blåser. cool.gif

    /Kaj(Tech)

  • annas

    Medlem
    9 juli, 2004 vid 09:10

    Svar till:


    Jag har en fundering de dagar det blåser för lite 2-5 sm skulle man inte bara kunna ha en jätte stor kite o köra då? Jag har en 16 kvm när det blåser 5-8 sm och jag väger 75 kg.
    Säg att det blåser 2-4 sm skulle jag kunna köra med en 20-22 kvm då? Jag har en stor bräda 175*40.
    Det borde ju fungera?

    Är trött på alla dagar då det blåser för lite…

    [/ QUOTE ]

    Ser ut som om du kör TAKOON (?) .. Köp en Mamoot 24 kvm! Men du måste ju kunna ha den i luften iaf, vilket kräver en 3ms minst

  • mrmille

    Medlem
    9 juli, 2004 vid 10:56

    Jo, Psycho tvåan ska va extremt lätt att hålla uppe. Dock så är det ju en foil så du lär väll få jobba den lite mer?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing När det Blåser lite? kan man köra med en jätte …

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.