Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Naturreservat ska skydda fåglarna

  • shishoff

    Medlem
    15 augusti, 2009 vid 09:58
    Mri;566576 wrote:
    Har ni någonsin läst etologi? Mycket intressant lära om djurs beteender. Konrad Lorenz och Nikolaas Tinbergen (lite av etologin fäder och tillika nobelpristagare) har båda gjort experiment med hur fåglar reagerar på skuggor i syfte att se flyktbeteende. Kortfattat så lät Tinbergen en siluett av en gås dras över några kycklingar som då inte reagerade nämnvärt. När man dock drog siluetten åt andra hållet så den liknande en hök utlöstes panik hos kycklingarna.

    Jag har inte läst in mig på just det experimentet utan mer om etologi som helhet och jag vet inte vad som hänt de senaste 30 åren, men om ni vill kunna bevisa att en kite/skärm/skugga inte skrämmer slag på fåglar för att de tror att de är rovfåglar så tror jag att det kan vara värt att börja här. http://nobelprize.org/nobel_prizes/economics/articles/leen/index.html kallar det för the “hawk/goose effect”, Lorenz arbete går att läsa om i I samspråk med djuren (1973) bla.

    Helt underbart. Då kanske de förbud som redan finns enbart gäller när det är tillräckligt med sol för att det ska bildas skuggor från draken :tongue:

  • spexz

    Medlem
    15 augusti, 2009 vid 15:26

    Shishoff – tror att själva experimentet menar att fåglarna känner igen skuggan av fåglar som betyder fara för dem själva.. Eftersom Gås skuggan inte skrämde iväg fågeln men örn skuggan gjorde detta.. Då skall det inte bry sig om skuggan från en kite eftersom detta inte sammankopplas med en fara.

    Hade kites attackerat fåglar hade de byggt instinks att fly eller gömma sig när denna skugga eller siluett dyker upp. Nu är ju fallet inte så..

    Borde vara uppenbart för ornitologerna egentligen..

  • nikke

    Medlem
    15 augusti, 2009 vid 15:35
    Zilversurfarn;566292 wrote:
    Länsstyrelsen har inte gett upp! Inslag om detta i Västnytt idag.
    Som vanligt får inte motparten en syl i vädret…

    “- Fåglarna upplever skärmarna som rovfåglar, de lyfter och bona som ligger öppna blir helt exponerade och lätta byten för andra rovdjur, kråkfåglar till exempel, Monica Mathiasson. Länsstyrelsen utesluter inte förbud mot kitesurfning på fler platser om man ser liknande störningar på fler platser längs med Hallandskusten.”

    Artikel:
    http://svt.se/2.60664/1.1653603/naturreservat_ska_skydda_faglarna?lid=senasteNytt_364133&lpos=rubrik_1653603

    Inslaget:
    http://svtplay.se/v/1653589/naturreservat_ska_skydda_faglarna

    Förslag till beslut:
    http://svt.se/content/1/c8/01/65/35/75/Remiss%20Utteros%20naturreservat.pdf?lid=puff_1653603&lpos=extra_0

    Men är det bara hetsjakt på kitesurfare och ingen åsikt om windsurfare? Jag såg då varken nått om windsurfare varken på nyheterna eller i tidningsartikeln. Sjukt synd att det ska vara sådan jakt på oss som gillar att ha kul bland vågorna. Det verkar nästan som att det är en tidsfråga innan man varken får wind – eller kitesurfa i södra sverige pga. sällsynta fåglar. Jag röstar på er kitesurfers! :laugh:

  • sourra

    Medlem
    16 augusti, 2009 vid 01:09

    De förbjuder alla typer av brädsegling så tyvärr omfattas även vindsurfare av denna godtyckliga myndighetsutövning.

  • tobas

    Medlem
    16 augusti, 2009 vid 07:23

    Ingen på länsstyrelsen som tar den snart utrotade arten kitesurfare i försvar???
    GALET o SKRÄMMANDE
    Nej nu gäller det att passa på. Det blåser ju och är ännu tillåtet.

    UPP TILL KAMP / TOBAS

  • mri

    Medlem
    16 augusti, 2009 vid 09:25
    shishoff;566794 wrote:
    Helt underbart. Då kanske de förbud som redan finns enbart gäller när det är tillräckligt med sol för att det ska bildas skuggor från draken :tongue:

    Spexz förklarade det bra. Sedan om du läser lite noggrannare så skrev jag siluett inte skugga, och en siluett mot himlen lär de se oavsett väder.
    Själva poängen var att det var den första forskning som gjorts inom området och fortsatt forskning kommer hänvisa till dessa två män och alltså kan man söka rätt på mer information den vägen.

    Sedan vet jag att det ska finnas forskning med hur häckande örnar reagerar på helikopter/flygtrafik, där örnar som häckat vid flygleder inte reagerar alls lika mycket på närgående helikoptrar som de som inte har det, vilket skulle kunna visa på fåglars förmåga att vänja sig (ie ornitologerna borde inte ha sett en minskning av fåglarna ju längre det har kitats på området) Men jag kommer inte ihåg mer än så är jag rädd :/ Har någon kollat med nyare/tillbyggda flygfält om de har varit tvungen att göra någon fågelundersökning innan de byggt? I så fall lär det finnas samlad information där.

    Vägen att gå är bara att se till att få tag i så mycket statistisk säkerställd information som bara går och sedan mobiliera alla tänkbara grupper som kan komma att påverkas.

  • leffeboy

    Medlem
    16 augusti, 2009 vid 15:04
    Mri;567102 wrote:
    Spexz förklarade det bra. Sedan om du läser lite noggrannare så skrev jag siluett inte skugga, och en siluett mot himlen lär de se oavsett väder.
    Själva poängen var att det var den första forskning som gjorts inom området och fortsatt forskning kommer hänvisa till dessa två män och alltså kan man söka rätt på mer information den vägen.

    Sedan vet jag att det ska finnas forskning med hur häckande örnar reagerar på helikopter/flygtrafik, där örnar som häckat vid flygleder inte reagerar alls lika mycket på närgående helikoptrar som de som inte har det, vilket skulle kunna visa på fåglars förmåga att vänja sig (ie ornitologerna borde inte ha sett en minskning av fåglarna ju längre det har kitats på området) Men jag kommer inte ihåg mer än så är jag rädd :/ Har någon kollat med nyare/tillbyggda flygfält om de har varit tvungen att göra någon fågelundersökning innan de byggt? I så fall lär det finnas samlad information där.

    Vägen att gå är bara att se till att få tag i så mycket statistisk säkerställd information som bara går och sedan mobiliera alla tänkbara grupper som kan komma att påverkas.

    Bill Lishman verkar veta en del om fåglars beteende tex. hur man kan få dem att migrera bakom ett ultralätt flygplan så hur farligt kan det vara med en kteskärm för fåglarna tro?

    [ame]http://en.wikipedia.org/wiki/Bill_Lishman[/ame]

    Stå på er det är väl bara en tidsfråga innan ornitologerna här uppe får för sig att börja spärra av stränderna i Norrland oxå !

  • above_the_law

    Medlem
    16 augusti, 2009 vid 15:46
    Mri;567102 wrote:
    Spexz förklarade det bra. Sedan om du läser lite noggrannare så skrev jag siluett inte skugga, och en siluett mot himlen lär de se oavsett väder.
    Själva poängen var att det var den första forskning som gjorts inom området och fortsatt forskning kommer hänvisa till dessa två män och alltså kan man söka rätt på mer information den vägen.

    Sedan vet jag att det ska finnas forskning med hur häckande örnar reagerar på helikopter/flygtrafik, där örnar som häckat vid flygleder inte reagerar alls lika mycket på närgående helikoptrar som de som inte har det, vilket skulle kunna visa på fåglars förmåga att vänja sig (ie ornitologerna borde inte ha sett en minskning av fåglarna ju längre det har kitats på området) Men jag kommer inte ihåg mer än så är jag rädd :/ Har någon kollat med nyare/tillbyggda flygfält om de har varit tvungen att göra någon fågelundersökning innan de byggt? I så fall lär det finnas samlad information där.

    Vägen att gå är bara att se till att få tag i så mycket statistisk säkerställd information som bara går och sedan mobiliera alla tänkbara grupper som kan komma att påverkas.

    Det är ju sånt här vi behöver (tyvärr)!!!

    In med en insändare med källhänvisningar till dessa studier så fort som möjligt till tidningarna, TV mm! Tillsammans och seriöst enade bakom klubben VSK kan dom ju inte ignorera något sådant…

    Om det inte funkar så är det ju bara Nationell och Rikstäckande bojkottning av Varberg i alla avseenden som gäller, så får dom se hur mycket pengar dom dragit in på oss till kommunen och näringsidkare i regionen. Varberg skull nog inte varit en tillväxtregion om det inte vore för surfarna (oavsett typ)!

    Låt oss börja redan nu förresten genom att bl a:
    1. Alltid handla bensin, mat och utrustning mm utanför Varbergs kommungränser.
    2. Bo i våra bussar eller tält som flyttas varje natt, då allemansrätten gäller och man inte behöver tillstånd från markägaren o s v. Alt åka någon annan stans…
    3. Undvika att över huvudtaget göra affärer med regionens näringsidkare (dom är nog lite intresserade av våra stålar ska ni se).
    4. Flytta till Falkenberg, Halmstad eller Åsa istället om något sådant är aktuellt.

    Varför inte SMS:a ang en sådan uppmaning till alla era vänner och bekanta som kan tänkas bry sig om mänskliga- och medborgerliga rättigheter, allemansrätten, strandskyddet e t c!

    MER FÖRSLAG!?

  • kitelife

    Medlem
    16 augusti, 2009 vid 21:06

    En liten vridning på resonemanget med att fåglarna är rädda för kiten.

    Någon som funderat på om det inte är människan fåglarna är rädda för? vi är trotts allt överst på näringskedjan! och när det från ingenstans där det aldrig har hänt förut kommer en människa som dessutom flyger på vattnet så blir fåglarna rädda och flyr… jag menar prova och springa mot duvorna på torget och se vad som händer :tongue:

    att fåglarna är rädda för mänskor är ett väl invant betenede och dom som gnäller på oss ligger juuh och kryper i buskarna flera dar, smetar in sig med både det ena och det andra för att dom inte ska bli upptäckta…

    inte säker på hur det här hjälper oss men vad vi borde bevisa är att dom inte är rädda för kitearn eller hur? går säker och vrida till fördel på något vis…

  • dadil

    Medlem
    16 augusti, 2009 vid 21:34

    ett rätt kul exempel är måsen som bodde på en sten som stack upp ca 10cm från vattnet på dalarö förra året. den låg och softade med lite ägg där trots att kiteare passerade bara enstaka meter ifrån den varje gång det blåste SV. eftersom den tyckte det var så skönt att chilla med oss var den där hela våren.. hade det funnits ostbågar för måsar hade den garanterat blivit astjock.

  • haze

    Medlem
    16 augusti, 2009 vid 21:38

    Måsar, kråkor och liknande fåglar är inte väsentligt i denna fråga tror jag. Tror mer på de “intressanta” fåglarna…

  • sourra

    Medlem
    10 september, 2009 vid 22:21

    Ojoj, Svartmes och grejer. Det blir nog reservat här också.

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=S1WqC9Z7Lhk”]YouTube – Sjukt Lokal Lokal-TV | Del 1[/ame]

  • above_the_law

    Medlem
    11 september, 2009 vid 05:21
    Litease;566305 wrote:
    Nu måste jag sätta ner foten!

    “Får jag se fler av sådana här störningsorsaker [kitesurfing, red. anm.] håller jag det inte osannolikt” att det uppförs fler naturreservat med beträdnadsförbud och som leder till att kitesurfing förbjuds.

    Det är ju detta som är problemet. Som en vanlig människa så har vi ingen ANING om var de hotade fåglarna håller hus! Som det är i nuläget så finns det ingen information att tillgå för icke-ornitologer om vilka områden som är känsliga för fåglarna. Att omedelbart yrka på ett beträdnadsförbud för allmänheten är en drastisk åtgärd, håll hellre våra stränder öppna för allmänheten och sprid informationen att det finns hotade arter på platsen till gemene man. Detta underlättar för alla parter.

    Vi vill fåglarna lika väl som ni, men vi har inte den kunskap och erfarenhet som krävs för att upptäcka eller vara medvetna om problemet för fåglarna som ni ornitologer har.

    Hoppas att detta skall ge er insikt i vår (åtminstone min) ställning i frågan.

    Bra skrivet!
    MEN varför bar skriva detta här på vårt forum så att bara vi som redan vet om problemet får läsa?!
    Skicka in en insändare istället!
    Det är ju allmänheten, media och kommunrepresentanter som måste vakna!!!
    Bifoga sedan den Studie som hintats om redan tidigare här på tråden/surfzone som säger följande:
    En siluett från en gås skrämmer inte ungarna i ett öppet bo alls, MEN en siluett från en falk sprider panik i boet.
    Inte påminner en kite om en falk precis och inte har dom någonsin blivit attackerade av en kite i sitt bo…. Så varför skulle ett skyddsbeteénde ha utvecklats mot tysta “miljösnälla” kiter?!!!

  • above_the_law

    Medlem
    11 september, 2009 vid 05:29
    Mri;566576 wrote:
    Har ni någonsin läst etologi? Mycket intressant lära om djurs beteender. Konrad Lorenz och Nikolaas Tinbergen (lite av etologin fäder och tillika nobelpristagare) har båda gjort experiment med hur fåglar reagerar på skuggor i syfte att se flyktbeteende. Kortfattat så lät Tinbergen en siluett av en gås dras över några kycklingar som då inte reagerade nämnvärt. När man dock drog siluetten åt andra hållet så den liknande en hök utlöstes panik hos kycklingarna.

    Jag har inte läst in mig på just det experimentet utan mer om etologi som helhet och jag vet inte vad som hänt de senaste 30 åren, men om ni vill kunna bevisa att en kite/skärm/skugga inte skrämmer slag på fåglar för att de tror att de är rovfåglar så tror jag att det kan vara värt att börja här. http://nobelprize.org/nobel_prizes/economics/articles/leen/index.html kallar det för the “hawk/goose effect”, Lorenz arbete går att läsa om i I samspråk med djuren (1973) bla.

    Snälla, LÄGG UT!!!
    Insändare, uppdrag granskning, rikstäckande och lokal radio med evidensbasreat material som fullständigt raderar deras sista/enda argument är ju en “straffspark”!

    Coolt att han heter Nico också by the way, men gör ju samtidigt att det inte känns så trovärdigt om jag skulle lägga ut denna studie:-)!

  • roland

    Medlem
    11 september, 2009 vid 08:01

    Tror allt beor på att naishj kites ser ut som en fågel….

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Naturreservat ska skydda fåglarna

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.