• podde

    Medlem
    30 januari, 2008 vid 09:05

    Tackar för tipset, det ska helt klart tänkas på.
    Vet du hur vinden är i juni jämfört med senare på sommaren på naxos? Har av någon anledning fått för mig att den ska vara starkare lite senare på sommaren?

    Någon som vet hur de på Flisvos brukar vara med hyr-kostnader om vinden skulle utebli? Får man rabatt, eller är det fullpris oavsett? Kostar ju nästan 8000 spänn för två pers i två veckor. Ganska segt att lägga upp om det inte blåser!?

  • sourra

    Medlem
    30 januari, 2008 vid 13:24

    Jag har varit där i juni, augusti och september och juni var överlägset blåsigast. Jävlar så det brallade på. Dock ska Juli vara bäst, följt av Augusti enligt Windfinders statistik men jag uppfattade det inte så. Väg även in det faktum att det är gott om platsw + billigt i juni.

  • claes6

    Medlem
    31 januari, 2008 vid 14:14

    Min erfarenhet av Grekland är att det blåser mest i juli och augusti. På Naxos har jag bara varit i juli men då har det alltid blåst bra. Det kan visserligen vara lite Meltemi-oberäkneligt – 6-7 B några dagar och sedan nästan kav lugnt under andra.

    Det är skönt folk som jobbar på Flisvos-uthyrningen och de brukar vara väldigt resonabla. I alla fall när jag varit där (juli) och det inte är deras värsta högsäsong (som brukar vara augusti då tyskarna kommer ner).

    ©.

  • lorentzo

    Medlem
    14 februari, 2008 vid 23:17

    Åk till Naxos!
    Har varit med familjen på Naxos juni 2004, juni 2006 och aug 2007 och kan verkligen rekommendera er alla att åka dit! 2006 var vi 28 pers i sällskapet – alla trivdes kanon! Både surfare och ickesurfare. Här kommer några tips:

    Surfet
    Lagunen ligger i södra änden av Agios Georgios och på gångavstånd från hela Naxos stad. Den har sandbotten och är ca 1 km lång och 300 m bred. Den är aldrig djupare än 1,5 meter och grundare i alla ändar. Du kan alltså segla från ände till ände och strandstarta om du missar gippen. I revet, som skiljer lagunen från öppet hav, finns en några meter bred öppning som du kan ta dig ut genom. Meltemin, som blåser upp varje eftermiddag, kommer från NV och ger cross onshore-vind, vilket innebär att du ligger och kör diagonalt inne i lagunen. Startar du strax nedanför Flisvos-centret så kan du köra ut och in genom öppningen på varje ben om du känner för det. I södra änden av lagunen har du bättre fri vind och plattare vatten, i norra änden byigare vind och lite vågskvalp som kommer in över revet.
    Du kan även starta från Flisvos Beach Club på Georgios beach, men det är lite lurigt med grunda rev precis utanför stranden. Mest locals som går ut därifrån. Men vill man glänsa så är det där man syns bäst…
    Kitesurfing är inte tillåtet i hela Saint George-bukten p ga inflygningen till miniflygplatsens landningsbana.

    Mikri Vigla, ca 15 km söderut, är mer vindsäkert än Lagunen och locals säger att det alltid blåser 1 Bft mer där. Det är en superfin sandstrand och mycket trevligare att bada ifrån. Men det blir tvärdjupt direkt – så det är vattenstart som gäller här. Här är det även tillåtet att Kitesurfa. Perfekt om ni är ett mixat sällskap och medelgoda till avancerade. Inget riktigt vågställe dock eftersom det blir djupt ganska fort!

    Vinden
    De gånger vi varit på Naxos, och andra öar i Cykladerna, så har det blåst betydligt mer i Juni än i Juli och Augusti. I Aug 2007 fick vi bara en surfdag på en vecka – och det var den första på ett par veckor enligt locals…

    Utrustning
    Hyr på Flisvos eller Mikri Vigla som båda har RRD & NP. Allt från små vågisar till stora flottar. http://www.flisvos-sportclub.com
    eller Naxos Surf Club som har JP och North Sails. http://www.naxos-surf.com
    Jag förhandlade hyran på plats med Naxos Surf och fick en 14-dagars hyra “utspridd” på tre veckor. Men det var i Juni…
    Tag med egna prylar och du slipper “betala” för de dagar det inte blåser.

    Boende
    Både 2004 0ch 2006 bodde vi i gränden nere vid stranden i norra änden av St George beach. Helt vindskyddat för sol-badar-frun och otroligt långgrunt för de yngsta badar-barnen. Perfekt utgångsläge för kvällens höjdpunkt – middagen på någon av de hundratals prisvärda tavernorna i Naxos stad och för en lugn avslutning på nagon av de mysiga strandbarerna.
    2007 tog vi en sista minuten i aug och hamnade på Agia Anna, ca 5 km söder om Naxos stad. Jättefina bad och gångavstånd till en av Greklands finsaste stränder – Agios Prokopios beach. Men… det är enklare att ta sig ut till dessa fina stränder på dagtid än att ta sig in till Naxos stad för middag på kvällarna. Det finns visserligen ett flertal tavernor här ute också, men man ledsnar ganska fort på dem och längtar in till de mysiga gränderna i sagostaden.
    En komplett middag med smårätter, varmrätt vin eller öl går lös på ca 10 E/person…

    Ni behöver inte boka boende i förväg – om ni inte åker i augusti, då kan det vara fullt i Naxos stad, men inte utanför. Åk i Juni, gå runt i gränderna och kolla in var ni vill bo och förhandla priset. Då finns det 10 ggr fler lediga sängar än turister…
    I juni 2006 betalade vi 60 E för en trebädd-studio inkl ett litet dubbelrum på St George hotel. I Aug 2007 betalade vi 60 E för bara ett lite dubbelrum p Diogenis Studios. Räkna med 10 E/pers/natt i Juni, 20 i Juli och 30 i Aug. Hyra moppe i Juni kostar från 4-12 E/dygn.
    Mer om boende mm på Naxos här: http://www.kalimera.se

    Resan dit
    Flyg inte till Santorini. På kartan är det närmare – men resan är värre med all tidsödande transfer på just Santorini. “Naxos Express” rullar rejält i sjön och förvandlas snabbt från gemytlig kryssning till något mindre trevligt…

    Ta billigaste flyg till Athen och därifrån:
    1. Flyg inrikes ca 1 tim ca 60 E enkel.
    2. Buss till Rafina 20 min och Snabb-Katamaran till Naxos ca 4 tim ca 35E enkel.
    3. Tunnelbana/tåg till Piraeus ca 1,5 tim och Blue Star Ferries till Naxos ca 7 tim behaglig kryssning ca 23 E enkel.

    Oj, det blev mycket det här… du som vill veta mer detaljer kan maila mig.

    Kalimera!
    Kent Lorentzon
    lorentzo@telia.com.

  • markan

    Medlem
    17 februari, 2008 vid 19:42

    Funderar på att åka till grekland i sommar för surf. Har kollat en hel del på karpathos men nu blev man klart sugen på de här…

    Varför Naxos istället för Karpathos?

  • mwp

    Medlem
    18 februari, 2008 vid 18:41

    Karpathos är kanon .Fördel om ska ta med sina egna grejer. I princip kan man knalla med prylarna till vattnet från flygplatsen.Att hyra på mistral funkade kanon. Men i år blir det Naxos men kommer absolut att åka till karpathos igen.
    MWP

  • surfted

    Medlem
    10 mars, 2008 vid 10:15

    Funderar på att åka två veckor i i slutet av juni. Hade inte tänkt mig någon lyx. Någonstans att bo med hyfsad standard. Det blir mest surf för mig. Lite äventyr någon dag.

    Vad kostar det ungefär totalt för två veckor? Resa boende hyra av surfprylar mat mm..

    Mvh Ted

  • mwp

    Medlem
    20 maj, 2008 vid 18:28

    Det är här man har bokat två veckor i aug http://www.dailydose.tv/ mwp

  • goretex

    Medlem
    16 augusti, 2008 vid 08:10

    Nån som var på Naxos i sommar och surfade?

  • podde

    Medlem
    16 augusti, 2008 vid 08:56

    @Goretex 491083 wrote:

    Nån som var på Naxos i sommar och surfade?

    Japp..

  • goretex

    Medlem
    16 augusti, 2008 vid 08:58

    @podde 491101 wrote:

    Japp..

    Berätta lite då…. lite pics också =)

    Hade ju tänkt åka dit i år men de mesta sket sig icon6.gif

  • podde

    Medlem
    16 augusti, 2008 vid 09:40

    Vi var där i en dryg vecka i juli och hyrde utrustning på Flisvos. Där fanns en halvstor lagun man kunde speeda/freestyla i. Var väldigt platt i bortre delen av lagunen, så de va juste. Man kunde också köra utanför lagunen där det fanns en del hoppvågor och cross-on när det blåste på lite mer.

    Man måste nog ha lite tur med vinden där, vissa veckor verkar det vara nästan vindstilla, medan andra (t. ex den veckan vi var där) blåste det varje dag. Körde 3.7 till 5.7 under veckan. Tog tyvärr i princip inga bilder på vindsurfingen, så det får någon annan bidra med!

  • claes6

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 11:37

    Var på Naxos i juli, men i år var de sämsta vindförhållandena på de tre år jag varit där. Otroligt ojämnt – vindstilla ena dagen och 18 m/s nästa. Gick ut en fm i 8-9 m/s och fick nästan simma in vid lunch då vinden dött totalt. Vet inte om det var en exceptionell vecka (10-18/7), men nästa år blir det en annan spot.

    Filmade dock en del och lägger ut det så fort det är redigerat! 🙂

  • claes6

    Medlem
    16 september, 2008 vid 07:12

    Nu ligger den utlovade filmen uppe, för alla intresserade. En soft liten chop-chop-film från Agios Giorgios i somras. Ber om ursäkt för att redigeringen inte är den bästa – sitter på en gammal G4 med IMovie6 och det har sina begränsningar. Men det är ju innehållet som är det viktiga.

    Håll till godo!

    ©.

  • goretex

    Medlem
    16 september, 2008 vid 13:16

    Kul att ni tog er dit och fick surfa iaf. Mer än vad jag lyckades med men det verkar ju inte vara alls lika vindsäkert som jag har trott om Naxos…

    Cleas6… Vart ligger rullen för hemladdning? Är nyfiken att kolla!

    icon7.gif

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.