Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Neoprentvätt

• Neoprentvätt

Publicerad av axxl på 8 oktober, 2003 vid 13:05

Hallå alla! Är det nån som vet om man kan tvätta sina neoprenskor med tvål och vatten eller nåt annat, tål de det? (Iofs… tål de mina fötter borde de tåla vad som helst; det ringlar upp en härlig odör när jag tar av dem… crazy.gif)

surfen svarade 21 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • christoffer-r

Medlem
    8 oktober, 2003 vid 13:16

Tvål och vatten funkar bra. De flesta våtdräkstillverkare rekommenderar inga starkare tvättmedel än tvål i skötselråden. Jag brukade lägga dräkten och skorna i en tvållösning i badkaret emellanåt för att få bort den härliga doften. Tyckte dock inte att det funkade så bra så nu får det stinka…
    Å andra sidan så ska man för att undvika stinkande skor och dräkter skölja dem varje gång man använt dem och låta dem torka ordentligt. Det är svårt att få bort lukten i skorna om man inte skött dem rätt från början.

• axxl

Medlem
    8 oktober, 2003 vid 13:22

Hehe, man vet aldrig vilka ekosystem eller bakteriekulturer som utvecklas i fotregionerna… smile.gif även om jag alltid varit noga med att hänga upp på tork. Men jag får väl försöka med tvål och vatten då. Tack för tipset!

• xavier

Medlem
    8 oktober, 2003 vid 14:41

annars tycker jag att desinfektionsmedel funkar finfint! wink.gif

tag valfritt medel (jag har använt handdesinefktion som förmodligen är lite skonsammare), blanda till hyfsad koncentration och häll i skorna, låt stå ett par timmar och skölj ur. torka ordentligt efteråt. gör om proceduren var 6 månad.

mina skor har överlevt behandligen fyra gånger utan att ta märkvärd skada.

/låt inte bakterierna styra över ditt surf.

• surfen

Medlem
    8 oktober, 2003 vid 20:02

slänger in dräkt, skor handskar och huva i tvättmaskinen när det är slutåkt på senhösten, skona brukar bli lite bättre( allt annat blir som nytt) men sen tar jag gulsåpa och häller i skorna och låter det stå ett tag, sen ursköljning och tork. När jag sen kör ner pipen så luktar det rätt bra. Brukar ta en 40¤ tvätt som jag avbryter efter 7 minuter sen kör jag hela sköljen och avbryter när centifugen snurrar igång, har alltid gort så här och aldrig pajat en pryl.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Neoprentvätt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.