Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing New board out of the bag

• patrikol

Medlem
    23 november, 2006 vid 12:07
    TomW wrote:
    SamHansson wrote:
    gott, du kan inte styra uppp lite surfbrädor till mig, gör en form av min sen serietillverkar vi skiten å kränger till alla vänner här på steffo till bra pris. steffo edition

Jag är dålig på svensk ironi. är du ironisk?

material – 1500:-
    Straps o pads – 500:-
    fenor o lite inserts – 300:-
    Total utan arbete 2200:-

tillverkningsarbete- 15-20 timmar

säljsnacket – 2 timmar (minst)

total arbete – 22timmar.

Jobbar man ”vit” ( som jag gör) bör man ta 500:- timme för att ha svältlön efter moms, arbetgivare avgifter, skatt. 22×500 = 11000

Bilverkstan tar 750:- i timmen!

Brädan kostar nu 13200:-

Bättre att ha det som hobby.

TW
    Härligt Tom kul att någon här har koll på vad kiteprylar egentligen kostar. 🙂

• skejtar_henke

Medlem
    23 november, 2006 vid 12:30

med andra ord. Ska man få det att löna sig.. Massproducera skit som är billigt.

• hovang

Medlem
    23 november, 2006 vid 17:33
    skejtar_henke wrote:

Och du sa upp dig från Price Off..

• sourra

Medlem
    23 november, 2006 vid 22:40
    skejtar_henke wrote:

Nu har jag inte nån vidare koll på vad sof-x (http://www.sof-x.com) är för märke men eftersom de kör med träkärna och carbon och grejer så tar jag dom som exempel ändå. Att köpa grejer direkt från kinafabriken som tillverkar deras pryttlar kostar $95/bräda inklusive bindningar och fenor. Då är det inklusive material, arbete + förtjänst för fabrikanten. Med andra ord går det två färdigprocessade såna brädor på bara materialet till en TW-bräda. Snacka om att konkurrera på olika villkor.

• atte

Medlem
    24 november, 2006 vid 21:07

Ska till Kina i Jan, Peking. Är det någon som har kolla på om man kan tjacka nårga brädor där alt kites? Ingen som har en bra kontakt som kan fixa från fabriken till Peking? Man får ta med sig 30kg på planet + handbagage, hur många brädor blir det:smile:

/Atte

• tomw

Medlem
    24 november, 2006 vid 22:03

Japp,

Det är inte lika villkor.

Mina material kommer från tyska fabriker via svenska distributörer. Då blir det dyrt. Vill man har lön, sociala förmåner, pensionen, CSN osv.

I China har man egen materialtillverkning, lägre arbetskostnader.

1998 kostade det 50 kr i arbetskostnad att tillverka en Ericsson T28 i Kumla. Det var 30% fel i produktion! 30% fick man kasta!! I Malaysia, kostade det 5kr Det var 2% fel i fabriken. EXAKT samma telefon och tillverknings linjer. ( jag vet, i was there, it was my design).

China wins.

Jag har en kul hobby.

TW

• sourra

Medlem
    25 november, 2006 vid 00:49
    TomW wrote:
    Japp,

Mina material kommer från tyska fabriker via svenska distributörer. Då blir det dyrt. Vill man har lön, sociala förmåner, pensionen, CSN osv.

1998 kostade det 50 kr i arbetskostnad att tillverka en Ericsson T28 i Kumla. Det var 30% fel i produktion! 30% fick man kasta!! I Malaysia, kostade det 5kr Det var 2% fel i fabriken. EXAKT samma telefon och tillverknings linjer. ( jag vet, i was there, it was my design).

China wins.

Jag har en kul hobby.

TW
    …och när t28:an släpptes i Sverige tog vi på phonehouse 7199:- för den. Snacka om marginal. Förvisso är inte artbetskostnaden den stora kostnade, ty det är overhead och förvisso gick mycket av den vinsten till att betala för reparationer pga. idiotkonstruktionen med luckan. Du som ska till Kina, lägg till mig på msn på [email protected] (oduglig mailadress men ett väl fungerande msnkonto), jag har lite tips till dig.

• sourra

Medlem
    25 november, 2006 vid 00:50

Jo just ja, jag är fan riktigt impad av Tom W som gör något av sin brädåkarpassion.

• langens_kite

Medlem
    25 november, 2006 vid 09:06
    ZIIK wrote:
    ser sweet ut!
    vad har du för kompressor till påsen? är lite sugen på att skaffa nått och testa lite. bara kört öppet glas på surfbrädor hittills. så dags att testa nått nytt.

tack å ha det gott
    //Joel

Har en gammal sliten kompressor som jag har kopplat tryckslangar till insuget och det funkar bara bra. Var orolig att den inte skulle klara att köra så länge men det har gått bra.Den röda kulventilen är en grov justering och den svarta nålventilen är en finjustering för att du ska hinna med att pressa ut all luft och slippa veck på vakum påsen.

Peter

• langens_kite

Medlem
    25 november, 2006 vid 09:12

Tjenare Tom
    Hur ansluter du vakumslangarna i bagen?
    Brukar få problem med att överbliven epoxi sugs in i slangarna.
    Hur många sug anlutningar har du?

• tomw

Medlem
    25 november, 2006 vid 11:09
    sourra wrote:
    TomW wrote:
    Japp,

China wins.

Jag har en kul hobby.

TW
    …och när t28:an släpptes i Sverige tog vi på phonehouse 7199:- för den. Snacka om marginal. Förvisso är inte artbetskostnaden den stora kostnade, ty det är overhead och förvisso gick mycket av den vinsten till att betala för reparationer pga. idiotkonstruktionen med luckan. Du som ska till Kina, lägg till mig på msn på [email protected] (oduglig mailadress men ett väl fungerande msnkonto), jag har lite tips till dig.

Ericsson hade en Tillverkningskostnad runt 1200:- på T28 och tog 130:- i vinst. 45kr skillnad i arbetskostnad var alltså runt 30% av vinsten….
    Med alla fel från Kumla frabriken, (telefoner från malaysia hade inte problem (förutom flip snappen)) forlorade Ericsson pengar på varje telefon såld. 3 miljoner såldes….

TW

• tomw

Medlem
    25 november, 2006 vid 11:13
    LANGENS_KITE wrote:
    Tjenare Tom
    Hur ansluter du vakumslangarna i bagen?
    Brukar få problem med att överbliven epoxi sugs in i slangarna.
    Hur många sug anlutningar har du?

Det finns en speciell fattning som man köper. Den har en snabbfästa till slangen.

Anslutar bara en slang.

Man måste ha en bleeder-breather matta som sugar upp överbliven epoxy. Se till att koppla slangen rätt långt utanför delen, dubbla upp vbleeder-breather vid slangfästet.

TW

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA