Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Ngn som har testat följande brädor?
-
Ngn som har testat följande brädor?
Publicerad av anonym-anvandare på 30 december, 2002 vid 22:10Tjena!
Har efter ett antal goda tips på ungefärliga brädval börjat jakten på nästa års kit.
Har kommit fram till att det är en större freestyle samt en vågis kring 90liter som jag letar efter.Det första jag hittat är:
AHD Powerwave, 94 liter, 2001 – 6000:- i mkt bra skick samt
RRD Cultwave sixty, 93 liter – 5000:- i skapligt skick.Är dem att rekommendera för onshore förhållanden i skånska vatten?
Är volymen rätt för 85kg i 4.5-6.0 vind?
Är priserna rätt?
Eller bör jag gräva djupare i plånboken och skaffa mig en 2002:a eller 2003:a istället?Har även lagt en annons under köpes. Spana gärna in den om ni har wave/freestyle brädor till salu.
Tacksam för tips
Fredrikadde svarade 22 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Du är alltså ute efter två brädor . Jag skulle köpt en skate på ca 100liter och en vågis på ca 75 liter. Med den här kombinationen täcker du det mesta. En freestyle bräda som är större än 100 liter blir för stor. Du borde kunna hitta denna kombinationen för runt 10000 kr. Jag skulle spendera mer pengar på freestylen och mindre på vågisen. Typ 6000kr på freestylen och 4000 kr på vågisen.
-
Och varför skulle en freestyle på över 100 liter vara för stor? Nämn ett argument som håller så får vi se…..
-
Jag skulle för min egen del aldrig välja en 115liter freestyle bräda pga för mig räcker det med ca 100 liter jag behöver inte mer volym jag kör aldrig med sergel över 7 kvm. Väger man över 90 kg så är det ju ett alt. En större bräda svänger ju alltid något sämre känns större i luften osv. Ett brädval är alltid helt persoligt det här är vad jag tycker……
-
Jag är inne på Oscars linje. ”Go big or go home”. Skall du ha två brädor skulle jag gå på 30 liter plus på freestylebrädan. Det verkar fortfaranade ske rätt så mycket på denna fronten så har du råd så satsa på 2002 i alla fall om du vill ha ’radikal’ freestyle. Radikal freestyle betyder snabb planing men lätt spinout, jobbig att segla raktfram på osv. Bland 2003 verkar Joker (fd Twister) från Mistral och DRT 70 från AHD spännande. Flying pig och GUNs (vad den nu hette) med mått på 240×62 är säkerligen radikala men kanske inte klarar 7.0 lika bra som tidigare nämda.
Tänk dock på att för oss dödliga är kanske en ’oradikal’ freestyle ett bättre väl, tex JP 115, RRD Twintip före 2002, Starboard freesex 116.
Som liten bräda skulle jag satsa på en wave/freestyle i 85-90 liters klassen. Exempelvis Twintip wave, nya lilla waveskaten från fanatic eller F2’s MP.
/adde
-
Liten bräda är väl inte 85-90 liter ska man ha liten vågbräda så ska den vara under 80 liter. Ska man rida våger så är en 90 liters för stor, en som vet.
-
Hur kan du säga så? Det beror ju helt på vilka förhållanden du seglar i dvs vind, vågstorlek, vågens hastighet, strömmar, söt eller saltvatten och seglarens vikt och kunskap. Det är inte heller volymen på en bräda som avgör hur ”radikal” och loose den känns på vågen.
Att det säkerligen sälj mest 75 liters vågisar beror nog på att människans medelvikt ligger runt 75 kg och därmed passar den volymen rätt bra för de flesta. -
Skall man segla i sverige så får man leta efter dagar då en 85 liter vågbräda är för stor. Iallafall om man som jag ligger kring 85 kilossträcket (offseason).
En stor freestyle som tar 7.0 och 6.2 och en wave/freestyle alt stor vågis för 5.4 och 4.7, då har du nog täckt in den mesta svenska seglingen…. (förutom formula då).
Personligen har jag både en wave/freestyle för svenska vågor samt en lika stor (85 liter) vågis för de få svenska 4.2 4.7 dagar med stora vågor samt på resor. Min w/f har fått agera vågis i masthöga vågor med 4.0 på GC kanske inte opitmalt men hellre offra 3-4 dagar då brädan är för stor än 10-15 dagar då den är för liten.
Vågisen har än så länge bara beta-testats i Klittmöller med 4.0 (3+ vågor) och med 4.7 och 5.5 i Vberg. I 5.5 vindar fungerar min w/f betydligt bättre.
/adde
-
Jag förstår inte varför du har en bräda på 85 liter om du ska segla 4.0 -4.7 då kunde du lika bra ha en 75liters. När det blåser 4.7 så blåser det ju perfekt för en 75 liters bräda. Tycker du har för lika brädor……….
-
Tjena
Tack för era synpunkter. De ungefärliga storlekarna har jag nog redan bestämt mig för och jag är inne på 110-115 liter för freestylen och ca 90 för vågisen. Det är ju rätt sällan man är överriggad med 4.5:an så då borde ca 90 liter kunna funka rätt bra.
Frågan är dock om 93 och 94 liter på de vågisar jag hittat är i mesta laget? Någonstans går ju ändå gränsen.Intressant att ni rekommenderar waveskate som vågis. Har själv varit inne på det en hel del men hade precis bestämt mig för att det kanske blev för mycket freestyle? Har ni testat den i svenska hemmavatten? Jag är rätt frestad av den tidiga planingen.
Hur är skate 112? Är det en ”radikal” freestyle? Kanske bättre att satsa på jp:n eller twintip då jag ju inte är ngn helylle-snurrkille
Hoppas ni inte har lika ont i huvudet som jag
mvh
Fredrik -
Håller med. Min 76 l vågis känns perfekt för segling på västkusten, skulle t.o.m kunna tänka mej en något mindre, runt 70 l. Man vill ju ha så liten bräda som möjligt för hoppen och vågridningen. Jag kan ta ett 6.3 kvm freestyle segel på min 76 l vågis, känns väl inte helt perfekt men det fungerar. Optimalt är 4.5-5.3 segel, då känns den perfekt. Nu väger jag iofs lite mindre än adde, ca 78 kg.
Att komma upp i planing är mycket en teknikfråga, och med liten volym får man lirka och pumpa lite mer och utnyttja vågorna. Väl i planing uppskattar man ju den lilla volymen. -
Inga erfarenheter av waveskaten, rekommenderade den eftersom jag själv är dödligt förtjust i min RRD twintip wave på 85 liter men önskar mig den någon cm bredare och ett par liter till…
När det gäller min vågis och w/f som på pappret överlappar varandra så panikköptes vågisen (en Cutre byggd i Pozo med några år på nacken) då CLS-Uffe hade 5 veckors väntan på att laga nosen på w/f:en. Men faktum är att överlappet är betydligt mindre än jag trodde det skulle vara, ffa så funkadar den förvånnandsvärt bra med 4.0 (kommer ha 3.8 och 4.2 i år). Jag är dock inte främmande för att byta den mot en något mindre (säg 78 liter) – beror nog främst på om jag tänker mig en resa till Pozo i sommar igen eller inte.
Men att bara ha en vågis på 75 och en freestyle på över 110 tror jag blir för stort klapp. Iallfall om man väger 85 kg.
/adde
Logga in för att svara.