Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ni som har gjort premiär i år…

  • Ni som har gjort premiär i år…

    Publicerad av Knatte på 10 mars, 2002 vid 16:51

    .. Är det kallt i vattnet? Var nere och kikade i Björlanda (GBG) vid middagstiden idag och det var lite folk ute. Det som förvånade mig en del, var att: att en körde utan handskar och en var utan luva. Blir det inte kallt? Kände i vattnet med handen och höll på att “cirkulationrubbningar” direkt. Ni som har surfat, återkom gärna med synpunkter.

    anonym-anvandare svarade 21 år, 8 månader sedan 12 Medlemmar · 32 Svar
  • 32 Svar
  • surfbulten

    Medlem
    10 mars, 2002 vid 17:34

    Körde i Björkäng ca 4 timmar totalt och det var inga som helst problem så nu är surfet igång förfullt igen.

    Surfbulten

  • kris

    Medlem
    10 mars, 2002 vid 17:56

    Jag tyckte det var kallt men så har jag också börjat få lite problem med händerna.. Hade handskar men det kändes som att köra med två proteser ungefär!

  • jonas-j

    Medlem
    10 mars, 2002 vid 18:50

    de handskar jag kör med är öpna i handflatan. vet inte om det skyddar så mycket när händerna är i vattnet. När man surfar så är det lungt. De skyddar ju mot vinden.
    Sedan när de tgäller huvan så tycker jag man skall ha den ger en ganska behaglig värme.
    De e bara att sticka ut och surfa nu. De gör ju jävligt ont i början men sedan flyter det på ganska bra tycker.

  • ola_p

    Medlem
    10 mars, 2002 vid 20:17

    Jag skall ut imorgon å känna på det. De va snudd på både idag och igår men imorrn ser fint ut.

  • surferboy

    Medlem
    10 mars, 2002 vid 21:23

    Jag var ute i lördags i Apelviken och det var inga problem trots att jag låg i en del. Däremot har jag kassa surfhandskar som gjorde att jag var tvungen att ge mig till slut. Händerna gjorde riktigt svin-ont när jag väl kom upp och började tina upp dem. Ajjj!
    Nu är jag på jakt efter ett par tumvantar med öppen handflata. Det verkar vara enda modellen som funkar. Hittar jag ett par sådana är det fullt ös igen!
    Jag kör med North-sails varmaste modell som har en innerväst (Race 5mm), prolimit-skor och luva. Sedan har jag ett skidunderställ under dräkten och tunna strumpor.
    Det enda som är riktigt kallt är när man skall byta om på land. Har man inget schysst kryp-in är det jobbigt…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 mars, 2002 vid 22:34

    Skit i allt vad våtdräktshandskar heter.
    Vi seglade på Öland igår i fem timmar och idag i tre.
    Inga problem med händerna.
    Vi använder en gummihandske som tillverkas av.
    Grundens of Sweden (regnkläder)
    Center mod 15
    Handsken är orange i skaftet och röd i handsken.
    Lite fodrad.
    Framtagen för oljeplattformsarbetare.
    Den är smidig och varm.
    Ingen kramp pris omkring 100lappen.
    Denna handske slår allt som finns.
    Den är framtagen för att användas i kalla våta förhållanden.
    Där det krävs smidighet.
    Utan börja nu jaga denna handske i era byggvaruhus.
    Eller på grundens hemsida.
    Så har ni förlängt er surfsäsong tre månader.
    En som surfar 10 månader om året utan att frysa.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 mars, 2002 vid 22:44

    Dom har en tumvante med foder också den verkar grym. Det står inte vad dom kostar bara.
    http://www.grundens.se/sv/katalog/index.html

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 mars, 2002 vid 22:45

    Hej var inne på Grundéns hem sida och kollade int hansken.
    Det borde vara den här du menar. Jagt har bara en kort fråga och det är: först vilken storlek du kör, använder du hanskar som är lite för stora eller? sedan hundrar jag hur du tätar till den i skaftet, har du den innanför eller utanför dräkten. Tacksam för svar!
    Öland är bäst!

    Center mod. 15 Belagd av nitrilgummi/PVC vilket betyder extra styrka samt mjukhet i kyla. Foder av 100 % bomull som är sanitized-behandlat mot bakterietillväxt och dålig lukt. En handske speciellt framtagen för yrkesfiskare, då den genom granulat-beläggning i handflatan ger ett mycket gott grepp men utan att skada fisken. Längd 13″, Storlekar 8,9 och 10.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 mars, 2002 vid 23:06

    Den jag använder är lite stor. Tycker det känns bra..
    Sen har vi klippt av den lite i skaftet.
    Stoppar sedan upp under våtdräktsarmen.
    Halskyddet i handen får man på köpet.
    Dom som nu använder denna handske på Öland är.
    Kenneth/Sofie, Martin Ramström, Fredde Lindh, Billy S,
    Och fler är på gång.
    Kan nog säga att äntligen fryser man inte om händerna.
    Får inte kramp.
    På bilden ser handsken lite klumpig ut, men det är den inte.
    Surfs up.
    På kommunernas inköpsförråd kostar handsken 70 pix.
    (ett tips om du har nån polare som jobbar inom nån kommun)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 mars, 2002 vid 23:48

    Någon som vet vilken affär i göteborg man kan köpa dom eller beställa på postorder eller liknande.

  • adde

    Medlem
    11 mars, 2002 vid 07:38

    Kallt i vattnet? JA!

    Men det är fullt seglingsbart. Jag seglade lördag/söndag med följande ställ (i st Uddeviken).
    10 år gamla pro-limit skor, fyllda med raggsockar. 2 mm shortie, 5-3 zkinz vinterdräkt. huva och tummvantar med hål för handflatan. Kunde segla bra länge (+1h) utan att behöva gå upp och värma mig.

    I löradags körde jag 5.5 men 4.7 hade varit lagom – ont i kroppen (fan vad ringrostig man blir på 3 månader…). Söndagen var toppen! 5.5 från lunch och frammåt. droppade lite vid två så jag stack hem, men jag tror det tog sig igen. SOL!

    /adde

  • surferboy

    Medlem
    11 mars, 2002 vid 08:00

    Tack för tipset!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 mars, 2002 vid 08:57

    Tack för svaret Calle s-holm

  • surferic

    Medlem
    11 mars, 2002 vid 09:32

    Tungsurf kan meddela att det är ganska kyligt i Bottenhavet, bortdomnade händer/fötter och icecream headache. Körde Engeltofta i lördags, riktigt bra krut i 5,4an.

    Eric TS.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 mars, 2002 vid 13:02

    Föritom tjock våtdräkt ochh skor finns det några sköna tips för att hålla värmen under kalla förhållanden. 1. väst med huva 2. Hela tummvantar Neil Pryde) 3. Ullunderställ och sockar. Detta gör att händer och fötter håller sig varma. Nej det blir inte osmidigt nej man kännner sig inte hämmad osv… denna utrustning fungerar verkligen bra.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ni som har gjort premiär i år…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.