Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › niel pryde V5
-
niel pryde V5
Publicerad av anonym-anvandare på 16 maj, 2000 vid 12:12Är det ngn som vet ngt om detta segel? Jag har aldrig sett det i action men har fått ett erbjudande att köpa ett. Jag tror att det är ett av NP första camberlösa segel, var det måmga ”nybörjar misstag” på detta segel?
/J
anonym-anvandare svarade 24 år, 11 månader sedan 2 Medlemmar · 4 Svar -
4 Svar
-
Jag minns ett test i windsurf där de tyckte seglet var otroligt lätt och manövrerbart. I övrigt tror jag det var medelgoda prestanda.
/Christer L. -
I den svenska windsurfingtidningen skulle det ha stått att seglet kan var något
vridande och den flata profilen gör seglet speciellt lämpat för manövrar.Vidare skulle det ha stått att seglet varken har speciellt mycket tryck eller
topp men är som sagt speciellt inriktat på manöver. Seglet är mycket lätt och
kanske speciellt lämpat för mellangoda surfare som inte behöver ett stort
vindområde och som är sådant mycket mycket prisvärt.
Nåt sånt skulle det ha stått.På en direkt fråga från dig till redaktionen skulle den också ha tipsat dig om
V6 från 98 och framåt som också är ett mycket bra balanserat segel som också
lämpar sig för manöver men som framförallt är kontrollerbart för manövrar i hårdare vindar.
En testvinnare.
Fast och andra sidan om du väger lite mer och vill ligga bland de snabbaste så
skulle dom givetvis ha rekommenderat V8 från 98 och framåt. Vilket är klokt för
segel från 98 är ju klart prisvärda om dom inte körts slut och förutsatt att du riktat in dig på NPMen nu har vi ju ingen sån tidning.
(Fast är äntligen nåt på gång) -
Fick en liten antydan om att det var äntligen en surftidning på gång. Har du några detaljer kanske…?
-
Jag kommer definitivt inte att vara redaktör för en sån tidning men håller på som bäst att hjälpa till att samla ihop ”resurser” av olika slag till en sån, GPs, vattentät mobil, komradios några stycken, allt vad Adobe har, två tryckerier mm finns tex på plats. Det går faktiskt framåt, men sånt här tar en hel del tid.
Problemet är att hitta den rätta nivån och helt klart ska man sikta betydligt lägre än vad man först tror. Men på en punkt ska man sikta riktigt, riktigt högt, nämligen bilderna + bilkvalitet i tryck och ev. tester om även i liten skala.
Man bör nog inte heller rikta in sig 100% på Herr Yber-trippfel-loop-meister, och det ska överhuvudtaget inte likna en klubb-tidning, det gör andra jättebra, betydligt hellre reportage om ”vanliga” svenska surf-freaks + schyssta tävlingsreortage + resereportage + surfing på osannolika ställen mm.
Det kommer definitivt inte finnas nån schysst ekonomi de närmaste 5 åren det är klart och i värsta fall får man väl trycka några ex till sig själv och några kompisar och sälja dyrt efter 10 år.Ett exempel på story som vi funderar över.
Om du spanar in bildenhttp://w1.871.telia.com/~u87108755/s.html
som är från en test förra året när några surf-jönsar försökte hitta en optimal rigg till några 130 liters, (Supersonic vann). Men själva den lösliga testen var inte själva prylen utan personen som lyckade köra ifrån räddningsbåten på en Gecko + en VX2 (den verkligt ultimata kombinationen) med absolut 0-kontroll (> 24 knop.) Och jag tror det finns mängder med sådana mer jordnära stories där ute.
Men en stående grej kommer att bli Speed-tester det är helt klart. Det går att fuska med GPS:s det har vi redan testat, men inte om man monterar den smart på surfaren, men då måste man ev. ha extra antenn och då måste man täta ordentligt där antennsladden går ut, man lär sig.
Sista fot-repan på Boo IFs parkeringsplats vid Baggensfjärden gav igår max: 26.4 km/tim, 24 km/tim, och 21,2 km/tim på tre stycken och nu har vi fixat bort alla fusk-trix. Nästa vecka smäller det.
Drömmen är givetvis att köra parvisa speed-tester på Riddarfjärden typ dragracing utan att sno vind förståss.Det här projektet passerade hype-stadiet för ca 4 månader sen men är ännu inte inne i ett stadium då projektet får ett helt eget liv. Ledstjärnan är världens största biltidning Car& Driver med extremt bra artiklar och tester, samt har fixat ett antal Cannonball Run över kontinenten (mycket tänkvärt) och under en period ägdes av …… gissa…….. Saddam Hussein, kan det bli bättre?
Mao en viss lättsam inställning till hela prylen.Fast ärligt talat, precis som med modelljärnvägar så är det ibland roligare att bygga än att köra, men här finns i alla fall en seriös tanke som börjar få lite moment. Man kan inte bara gnälla som jag har gjort utan att också försöka nånstans själv. Fast det kommer att ta tid innan det här projektet börjar landa.
Men lägsta ribban att exjobbs-sponsra en lämplig avgångsklass på gymnasienivå är i alla fall säkrad och då blir det i alla fall nåt.
Mvh / B
Logga in för att svara.