Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Nikon D70, Canon 300D eller 350D

  • Nikon D70, Canon 300D eller 350D

    Publicerad av eddie på 11 mars, 2005 vid 02:07

    Vad jag har förstått efter att ha läst lite rescenioner så klår D70:an Canons 300D. Fast den är å andra sidan en tusenlapp dyrare (Pricerunner). Men är det ngn som har en aning om Canons nya – 350D?
    Det bör påpekas att jag bara är en glad amatör…

    yaqup svarade 18 år, 12 månader sedan 10 Medlemmar · 32 Svar
  • 32 Svar
  • patrikol

    Medlem
    11 mars, 2005 vid 11:20

    Menar du D70? Har själv en sådan utmärkt kamera men just nu är det Canon EOS 20D som är bäst.

    Har du ingen optik sedan tidigare eller ännu bättre canon optik där hemma. Så är det Canon EOS 20D som ger mest för pengarna just nu!

    350 D är så ny så den har jag inte hört något om får väl invänta något test och se vad den går för!

  • eddie

    Medlem
    11 mars, 2005 vid 12:11

    Jag menar D70.
    När vi pratar 20D pratar vi inte litta mer pengar då?

  • patrikol

    Medlem
    11 mars, 2005 vid 12:15

    Jo litta men det är det värt speciellt om man har lite kulor och det har väl du? wink.gif

  • eddie

    Medlem
    11 mars, 2005 vid 12:20

    Tsss…
    In my dreams kanske…

  • johan_m

    Medlem
    11 mars, 2005 vid 12:27

    Jag tänker iaf försöka sälja min 300d och köpa en 350d ist, mest eftersom att den har sån sekvenstagning 4bild/sek i 14bilder eller vad de va.

    annars har jag hört oerhört mycket gott om d70, ett klart alternativ om de är så att du inte redan sitter på en massa canon objektiv som var fallet för mig.

    //johan

  • eddie

    Medlem
    11 mars, 2005 vid 13:17

    Novisfråga:
    Att det är 8 Megapixlar i 350D och 6 megapixlar i 300D spelar inte så stor roll va?

  • johan_m

    Medlem
    11 mars, 2005 vid 14:37

    Nej de spelar ingen större roll.

  • patrikol

    Medlem
    11 mars, 2005 vid 14:45

    Sant har ingen större betydelse.

  • eddie

    Medlem
    11 mars, 2005 vid 14:48

    Inte ens vid anv av digital zoom?
    Eller förstoringar i efterhand?

  • patrikol

    Medlem
    11 mars, 2005 vid 16:11

    Digitalzoom är bara en beskärning av bilden inget annat kan du göra bättre i Photoshop digitalzoom är helt enkelt ingen zoom alls utan något helt annat.
    Du kan förstora så det räcker och blir över med bilderna ifrån D70 men det är klart skall du göra många 5 x 5 meters reklamskyltar så visst lite betydelse har det.

  • eddie

    Medlem
    11 mars, 2005 vid 16:36

    Aha… Å jag som bara hade tänkt göra 5x5m bilder… wink.gif
    Eller inte…
    Bra då vet jag!

  • visby

    Medlem
    12 mars, 2005 vid 02:00

    Canon 350D, helt klart!

    Denna kamera konkurrerar till och med med Canons egen 20D. Det har kommit många tester med nya 350 och bildkvalitén i 20D är knappt märkbart bättre. Bruset till exempel vid höga ISO-tal är knappt synligt (gäller båda kamerorna) och det väldigt svårt att se vilken som gör vad…

    Köp absolut 350D framför D70 och 350D.
    20D kostar mycket mer och den lilla skillnaden du får för pengarna är inte stor. Kan vara värd att prioritera för “riktigt” material i fotohuset. 350 är ju, precis som de andra i denna prisklass, lite plastigare.

    Har du pengar att spendera föreslår jag alltså 350D med lite kul tillbehör. T.ex annat objektiv än den medföljande linsen…

    Lycka till med ditt val!

  • patrikol

    Medlem
    12 mars, 2005 vid 08:12

    Låter som en bra kamera men avvakta om du kan det finns otroligt många reviws på nätet om kameran men den är inte ute än så det är mest canon entusiaster som vill höja sitt märke.

    Här kan du läsa lite uppfattningar men dom flesta verkar bara ha sett kameran på bild.

    http://www.dpreview.com/reviews/read_opinions.asp?prodkey=canon_eos350d

    Canon 350 D verkar mycket bra men kan du så vänta någon månad så att du får tillförlitliga test.

    Jag hade inte köpt en Nikon D70 med tanke på att Canon har denna 350 på lut den verkar grym men som sagt kan du vänta så kolla riktiga tester om ett tag i stället.

    Här har du en kille som provat den en dag kolla vad han tyckte.

    1. If you own a Rebel 300D, I’d think twice before switching unless you want to blow up your pictures beyond 20″x30″. I don’t see enough difference in overall quality and sharpness to warrant the extra pixels (well not yet, anyway–I probably will as time goes on). Image quality is excellent, but then so was that from the 300D.

    2. If you want a faster shutter and you’ve got kids, then get the 350D–no question.

    3. You’ll find it easy to go from one to the other–the buttons are all just about located in the same place.

    4. If you have another smaller Canon–you can share batteries (yay!).

    5. If you have a Bigma, you’ll probably want the 350D–less weight and puts the lens in control of the body–to hold, etc. without flexing the body.

    6. If you want to look professional–buy the 20D.

    7. If your’re expecting big differences between the images of the 300D and the 350D–you’ll be disappointed–initial reaction.

    8. Build quality is excellent, but looks a little cheaper to me than the 300D.

    9. The drop in price will make the 300D and outstanding value–just not that much difference unless you want some of the focus features, fast on/off and mirror lockup that others have craved and hacked for.

    10. Appears to be a mini-20D.

    11. I’d get an extra warranty. This thing feels breakable.

    12. Women will love this camera. It’s lighter and fits smaller hands.

    Problems
    Found a dead pixel…

  • eddie

    Medlem
    12 mars, 2005 vid 11:27

    Jag tror 350D finns till salu i affärerna nu… Bl a hos JME-data inte så lpngt från oss Patrik wink.gif
    Men det lutar nog åt en 300D. Det finns nämligen ganska många begagnade sådana ute på marknaden. Nikons D70 verkar dock ägarna hålla hårt i. Finns säkert en anledning till det? Vill du sälja din Patrik? wink.gif
    Vad det gäller minnen… vad skiljer ett Flash II minne från ett vanligt?
    Finns det något särkilt förutom ytliga skador på en kamera man bör kolla vid beg. köp?

  • eddie

    Medlem
    12 mars, 2005 vid 11:37

    En sak till… borde inte priserna på nya 300D fullkomligt rasa nu när 350D har lanserats? Kanske slutar med att man köper en beg. för mer pengar än vad en ny säljs 2 veckor senare… confused.gif mad.gif

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Nikon D70, Canon 300D eller 350D

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.