-
Nlas eoim
Som ni tidigare vet samarbetar Tabilentillisland med NLAS EOIM! I korta drag bidrar NLAS EOIM med att barn i olika länder runt om i världen får reflexer. Man kan även hitta info på http://www.NLASEOIM.com för att läsa mer om vad dom sysslar med.
Jag fick det vackra uppdraget att ta med mig ett gäng reflexer hit till Costa Rica. Tanken är att reflexerna ska verka som en billig och enkel livförsäkring. Det låter lite krystat, kanske en aning naivt till och med.
Efter snart två månar här nere så kan jag med den erfarenheten, utan tvivel inget annat än att styrka det faktum att reflexer RÄDDAR LIV! Det är inte som i Sverige här nere, där reflexer hjälper dig att synas.
Här nere är en reflex eller en ficklampa, ja till och med en ljusare t-shirt avgörande för om du syns överhuvudtaget. Du har inga trottoarer att söka skydd på, om du har tid att kasta dig av vägen för att undvika att bli påkörd. Då är det en stor chans att du kastar dig ner i ett avloppsdike, en taggtråd eller en flod.
Ändå är reflexer svåra att få tag i och väldigt få använder det. Trotts en biltrafik som påminner om ”2 fast 2 furius”.
Det är fantastiskt att NLAS EOIM har kunskapen om det här och redan gör ett fantastiskt arbete med att förse barn runt om i världen i liknande situationer med reflexer. En reflex som ökar chans för att du överlever. När folk ska gå hem efter långa arbetsdagar här finns det ingen gångväg, et är motorvägen som gäller. Ni förstår själva vilken hög risk och stor fara det är.
Jag fick förmånen att få dela ut reflexerna jag fick med mig från Sverige till ett stort antal barn i ett slumområde här i Jacó. Illegala invandrare från Nicaragua som lever runt/i en flod i utkanten av stan. Här är lite bilder efter att Jeff, David och jag spelat ”fotboll” bredvid floden för att sen dela ut reflexerna.

Tyvärr, inga svar hittades.
Logga in för att svara.