Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nobile N62 el. Ozone Light XC?

  • Nobile N62 el. Ozone Light XC?

    Publicerad av henkelu på 14 februari, 2010 vid 12:24

    Hejsan.
    Ska köpa ny kite å funderar på vilken jag ska välja! Någon som har nån åsikt?!

    Jag vill ha en lätt använd kite som är snäll att lära sig med, då jag är nybörjare. Har bara kört en ca 5ggr.

    Mvh Henke

    yann svarade 14 år, 2 månader sedan 12 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • skotten

    Medlem
    14 februari, 2010 vid 12:28

    noobie kite.. deffo go with the ozone. But you also have Naish, Flexifoil and Cabrinha on the west coast of sweden close to you : )

  • jakobb

    Medlem
    14 februari, 2010 vid 15:09
    skotten;598472 wrote:
    noobie kite.. deffo go with the ozone. But you also have Naish, Naish and Naish on the west coast of sweden close to you : )

    wööööörd

  • johanw

    Medlem
    14 februari, 2010 vid 17:19
  • skotten

    Medlem
    14 februari, 2010 vid 20:18

    hehehe naish : )

  • yann

    Medlem
    14 februari, 2010 vid 20:20

    Jag kör Light XC och är skitnöjd med dom. Det är ju ingen högpresterande kite men den passar min åkstil (vågor och strapless) där man vill ha ungefär samma egenskaper som till nybörjare. Du kanske ändå vill prova uppföljaren till Light XC som heter Catalyst i år.

    Om du letar begagnat så kommer jag att sälja av mina drakar snart.

  • milkman

    Medlem
    14 februari, 2010 vid 21:28

    Både N62 och Light-XC är perfekta drakar att börja med. Men de är designade med lite olika fokus. N62 beskrevs som en “Point and ride” drake. Med andra ord ganska gruntig och ger rejäl kraft när du drar in bommen, som oftast så är det på bekostnad utav att den är lite långsammare. Lighten är snabbare att vända omkring, och reagerar snabbare på utslag i bommen. Den har inte samma grunt så du kan behöva kunna jobba upp fart i draken, men å andra sidan så blir du inte besviken när du ska redirekta.
    Lighten användes utav skolor både i Götet, Båstad och utav oss. Mårten från Båstad körde Light själv också, just för de passade hans stil för vågor.
    N62an har helt klart en del anhängare också, det är skönt med kiter som är senare att flytta sig när det ska wakestylas.

    Tillverkningsmässigt så är det en kinakite med hög kvalité mot en Ozone. Båda är Tejin Nylon (enda som är bra nog). N62 har block i kiten (blä) och Light har inga. N62 tycker jag ser ok ut, Light ser ut som en klassisk Ozone (bra/anus bestäm själv). N62 har onepump vill jag minnas. Light har det inte.

    Catalyst ser bättre ut, men vet inte om det är nån stor skillnad på dom än. (men den har onepump som man kan välja bort om man heter Mårten Björnsson)

  • skotten

    Medlem
    15 februari, 2010 vid 01:44

    Deffo the ozone then!!

    the problem with a slow kite is that it can actually slow students progress down from getting out of the water and up on a board, I would always say go with the kite that is a little faster, not EH Rippehr fast, but a train should be left to the flatwater boys that dont need to worry what their kite is doing. : )

  • henkelu

    Medlem
    15 februari, 2010 vid 22:36
    Milkman;598561 wrote:
    Tillverkningsmässigt så är det en kinakite med hög kvalité mot en Ozone. Båda är Tejin Nylon (enda som är bra nog). N62 har block i kiten (blä) och Light har inga. N62 tycker jag ser ok ut, Light ser ut som en klassisk Ozone (bra/anus bestäm själv). N62 har onepump vill jag minnas. Light har det inte.

    Catalyst ser bättre ut, men vet inte om det är nån stor skillnad på dom än. (men den har onepump som man kan välja bort om man heter Mårten Björnsson)

    Ursäkta frågan men, …. vad menas med block i kiten?
    Fan för svårt d här!!
    Jag har inte råd med en helt ny så därför jag frågade från början. 🙂 Har nämligen hittat en N62 11kvm å en Ozone Light XC 12kvm på begagnat marknaden här. Så…. he he svårt att välja. Har en Ozone Instinct Sport 11kvm -07 nu. Bara använt den 4ggr. Men sugen på en nyare å snällare. 🙂
    Max ca 7000,- å -09 modell (eller om det mot förmodan finns en -10 är jag inte den som är den, he he)

  • milkman

    Medlem
    15 februari, 2010 vid 22:57

    Ett block är en sån här uschling, jag tycker dom tar bort mycket känsla och tvingar fram högre bomtryck för att det ska gå att känna kiten bra. Sen kan dom gå sönder, eller repet som löper igenom det, onödigt när det går att göra kiter utan.

    Fast sen tycker jag att Nobiles T5 är grym, och den har block i riggen så det är inte bara detta det hänger på tror jag 🙂

  • henkelu

    Medlem
    16 februari, 2010 vid 09:56
    Milkman;598666 wrote:
    Ett block är en sån här uschling, jag tycker dom tar bort mycket känsla och tvingar fram högre bomtryck för att det ska gå att känna kiten bra. Sen kan dom gå sönder, eller repet som löper igenom det, onödigt när det går att göra kiter utan.

    Fast sen tycker jag att Nobiles T5 är grym, och den har block i riggen så det är inte bara detta det hänger på tror jag 🙂

    Ännu en kanske dum fråga men…. Vad gör blocken?

  • henkelu

    Medlem
    16 februari, 2010 vid 10:01

    Hur är det med Flexifoil Neutron? Bra nybörjar kite?

  • henkelu

    Medlem
    16 februari, 2010 vid 10:10

    Eller Slingshot RPM?

  • luuddee

    Medlem
    16 februari, 2010 vid 10:16

    eller slingshot octane. den e fet

  • peer

    Medlem
    16 februari, 2010 vid 22:45

    Jag hade kört på N62an. Min polare kör sådan och jag lärde mig själv åka med den.
    Verkar vara förträffligt bra kvalité på grejerna och jag tror du kommer bli nöjd som tusan.
    Nobile ger ett bra helhetsintryck på sina grejer och verkar lägga tid på detaljer, inget som känns sådär alls utan allt känns riktigt kvalitativt.

    Har förresten kört ozones kite med. Inget jag gillade då bomtryck=0. Ozonen tycker jag inte har nått bomtryck och man går miste om lite känsla där.. De är inte som på min mayhem där de känns som att man sitter fast efter en lastbil =).

  • zilversurfarn

    Medlem
    17 februari, 2010 vid 10:43

    Kommer förmodligen köpa nytt i år och kan därför erbjuda dig en 12:a o 7.5:a Naish Cult -08 i fint skick. Har bara en bom så säljer dem helst i ett paket men jag antar att du inte är intresserad av den lilla.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nobile N62 el. Ozone Light XC?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.