-
Nödraketer och andra livlinor
Hej! Jag har brädseglat i 17 år och har under denna tid varit tvungen att simma iland några gånger efter olika bräd, bom, segel och mastbrott. Varje gång har varit en mycket otrevlig upplevelse och någon gång riktigt skrämmande då det kändes som att jag aldrig skulle komma iland. I somras seglade jag i frånlandsvind för att jag troddde att jag kunde lita på mina nya Formulaprylar. I en gipp bröts den lilla gula jointen som håller samman brädan och riggen. Nu vet jag att man aldrig kan lita 100% på utrustningen och eftersom jag ofta seglar själv vill jag skaffa mig någon form av nödutrustning. Finns det nödraketer som tåler att fästas i hängselen eller västen? Finns det andra varianter, exempelvis någon manic som man kan sända nödsignaler med när man driver till havs? Slutligen vill jag säga till alla; Segla aldrig i frånlandsvind. Be någon kunnig kolla din begköpta mastfot så att det iallafall inte finns någon synbar brist. Investera i nya linor och tampar och kolla igenom utrustningen varje säsong. Använd flytväst. Ha upphalningslina även till 5,0 och 90 litersbräda. Hängselen är mycket viktig ur säkerhetssynpunkt och samma höga krav skall ställas på den som mastfoten. Be någon annan seglare eller någon på stranden att hålla koll på dig. Om du surfar sideshore själv avtala med en anhörig eller vän om att du ringer eller kommer hem vid en viss tidpunkt. Tro mig, det är jävligt surt och faktiskt livsfarligt att driva mot Baltikum.
Hälsningar
Sebastian
Logga in för att svara.