Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing noll-förlängare på kopp

  • noll-förlängare på kopp

    Publicerad av styret på 5 mars, 2013 vid 16:21

    Tjena!

    Ett av mina segel riggas med nollförlägning och kör jag det på min nuvarande förlängare så fastnar den i masten.

    Jag har tröttnat på Jocke och Bananens nedvärderande blickar varje gång jag får be dom om hjälp för att få loss förlängaren från botten av masten.

    Nu tänkte jag slå till på en nollförlängare och slippa allt obehag sittuationen medför… Men det verkar ju inte finnas kombinationen noll förlängning, rdm och kopp.

    Är det någon som har tips på vart jag hittar en?

    swe-496 svarade 10 år, 8 månader sedan 13 Medlemmar · 33 Svar
  • 33 Svar
  • jesper-b

    Medlem
    5 mars, 2013 vid 16:44

    Gamla fina streamlined fräst i ett stycke alu. Blev dock för dyr att tillverka och togs ur produktion typ 5 dryga pr sedan. Jag har dock ett par kvar till lager (ej till försäljning). Kela pro i kol, men det är lite samma sak med dem. Ola H, Mats O mfl lät dock tillverka en liten exklusiv serier för privat bruk häromåret. Kanske det blev en över? Borde finnas någon mer?

    /JB

    PS: Annars kan du alltid kapa masten några cm. Det tar emot, men egentligen gör det inte ett jota om du har tillräckligt med förlängning till de större seglen!

  • ola-h

    Medlem
    5 mars, 2013 vid 17:25

    Ja, förutom Kelapro och gamla Streamlined så är det nog tji där…

    Varför inte köra den kortare masten och 30cm förlängning? Är man inte tung känns det oftast bättre, tycker jag.

  • rrd

    Medlem
    5 mars, 2013 vid 17:45

    Det här är en klar brist inom området. Det tar emot att ha en förlängare som inte används…
    För pin funkar Simmers kolförlängare utan ring men det hjälper ju inte dig.

  • dr-masse

    Medlem
    5 mars, 2013 vid 18:15

    Är på Olas linje. Är det månne Simmer BT 4.7….? Jag kör det på 370, funkar kalas med mina 78 kg, föredrar det framför 400.

    Att sedan designa ett segel som har 400 rek mast med en mastlängd på 400 när kortast möjliga förlängning med typ alla rdm längare är 6-8 cm… Såklart inte hela världen, men man (jag) vill ju att grejorna skall lira utan glapp, överflöd å annat onödigt jidder.

  • styret

    Medlem
    5 mars, 2013 vid 20:24

    Det är Simmer Black Tip 4,0 som riggas på 3.70 och har 3.70 luff. Att

    Jag kör med streamlined gamla alu. Tror jag, jag har haft den i typ 5 år nu och “köpte” den begagnad då. Den fastnar en bit upp i maströret.

    Jag har inga problem med att ha en förlängare “för mycket”. Jag tycker 4.0an går en hel del.

    Så alternativen är att antingen kapa lite på masten eller dras med besvikna blickar och tryckt stämning på stranden några månader till jag hittar en begagnad förlängare av lämpligt fabrikat att sätta sågen i.

    Varför görs det inga sånna där nollförlängare (typ http://www.surfers.se/sv/vindsurfing/local-mastadapter.html) för kopp och rdm?

    Ett tredje alternativ är kanske att kolla med den lokala svarvaren om han inte kan svarva en åt mig… kopiera streamlined men med kortare rör.

  • aronh

    Medlem
    5 mars, 2013 vid 20:33
  • styret

    Medlem
    5 mars, 2013 vid 20:36

    @Aronh 707691 wrote:

    Surfspot har ju. http://www.surfspot.se/0-cm-forlangare-rdm-sdm-pin-us-cup.html

    nääääää

    “OBS, kombinationen rdm och samtidigt US-cup har utgått.”

  • aronh

    Medlem
    5 mars, 2013 vid 20:46

    Hmm… Missade det. Bäst jag går och lägger mig.

  • bicless

    Medlem
    5 mars, 2013 vid 21:28

    Om du inte hittar nån annan bra lösning tror jag jag har beggade längre us cup rdm som jag inte använder. Du kan få en och såga söder. Ingan kanonprylar men en nödlösning som kan bli ok. Men man får ju sällan dem till 0cm förlängning då de brukar ha en design typ denna http://www.unifiber.net/2013/gear/rdm-mast-extensions/aluminium/aluminium-us-system/

  • styret

    Medlem
    5 mars, 2013 vid 21:37

    ja det är ju det problemet. då kan jag ju lika gärna köra med förlängning på min befintliga.

  • ola-h

    Medlem
    6 mars, 2013 vid 07:42

    @styret 707689 wrote:

    Det är Simmer Black Tip 4,0 som riggas på 3.70 och har 3.70 luff.

    Det seglet går bra på 340 (bättre än på 370, tycker jag). Men du kanske inte har en kort mast?
    @styret 707689 wrote:

    Jag kör med streamlined gamla alu. Tror jag, jag har haft den i typ 5 år nu och “köpte” den begagnad då. Den fastnar en bit upp i maströret.

    Den alufärgade? Den är redan så kort en koppförlängare kan bli om du tar bort justeringsringen och bara kör oringen direkt på själva alukanten. Men om den fastnar så kan de möjligen vara så att den är lite skev. Det är inte ovanligt att just den modellen blir lite skev. Om det är det som är problemet, eller om den fastnar “i toppen” i alla fall för att den skjuts in i masten så är mitt råd att skaffa en annan lång förlängare och kapa din Streamlined. För som sagt, “lägre” än den alufärgade original Streamlined kan inte en koppförlängare för rdm bli.
    @styret 707689 wrote:

    Varför görs det inga sånna där nollförlängare (typ http://www.surfers.se/sv/vindsurfing/local-mastadapter.html) för kopp och rdm?

    Helt enkelt för att koppmodellen i alla fall skulle bli högre. Den måste ju helt enkelt vara lika hög som koppen + lite till
    @styret 707689 wrote:

    Ett tredje alternativ är kanske att kolla med den lokala svarvaren om han inte kan svarva en åt mig… kopiera streamlined men med kortare rör.

    Det skulle funka, fast du måste få tag i blocken också. Se till att köra tillräckligt bra aluminium bara.

  • jester

    Medlem
    6 mars, 2013 vid 08:25

    En enkel lösning är ju att kapa själva förlängaren så att den inte fastnar i masten, och ev köpa en ny till övriga segel?

  • styret

    Medlem
    14 augusti, 2013 vid 17:57

    Nu är jag tillbaks i det här träsket och snurrar.

    Funderar nu på att byta ut koppen mot pinne för att få tag på en bra förlängare.

    Vad ska jag satsa på? Vill ha Alu typ 30 cm. Så lite tjaffs som möjligt.

  • bicless

    Medlem
    14 augusti, 2013 vid 22:19

    Chinook e kanonbra och konstigt nog rätt billiga.

  • canoya

    Medlem
    15 augusti, 2013 vid 05:58

    Ingen variotopp på seglet? Att låta masten sticka upp 5 cm eller vad det kan bli kan väl inte vara nån katastrof, eller?

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing noll-förlängare på kopp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.