Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › North
-
North
Publicerad av skanepaul på 18 juli, 2005 vid 22:10ozzcarr svarade 19 år, 9 månader sedan 19 Medlemmar · 39 Svar -
39 Svar
-
HELT RÄTT
vi har varit inne lite på samma linje med kolfiber lattor!
-
Lattor används ju i alla segel och det kan ju inte vara en nackddel att ha det i en kite.
-
Svar till:
Lattor används ju i alla segel och det kan ju inte vara en nackddel att ha det i en kite.
[/ QUOTE ]
Jo brickan…
det tar en massa extra plats när du packar i hop kitenJag e glad för att OR slutade upp med lattor i vingtipparna i alla fall!
Fast eftersom att North har lattor i tipparna, som redan gör att kiten blir lita större ihop packad, så kvittar det väl med några till… och om det gör draken bättre så e det kanoon!
Men något säger mig att det e större risk att draken slits mera eller går sönder vid hårda krasher om det e lattor!?
-
Cabrinha hade de i min Co2 03a Lattor i tipparna. Bökigt när man packar ihop den annars så bör det ju ge mindre motstånd än uppblåsta tippar.
-
Jag måste bara säga en sak – det där med att packa ihop kiten det struntar jag i, men uppblåsbara ändar på kiten som sitter ihop med leading edge gör det såå mycket lättare att vattenstarta kiten. Spelar kanske inte så stor roll förr oss Habo-iter, men annars.Tipparna lägger sig inte under vattnet på samma sätt som de gör med en kite med lattor eller med vanliga struts längst ut. Mina gamla Gaastra var gjorda så (tipparna ihop med leading edge) och dom var superlätta att vattenstarta. Och årets Takoon är gjorda så och det är stor skillnad från förra årets. Bara en lite parentes
-
[ QUOTE ]
HELT RÄTTvi har varit inne lite på samma linje med kolfiber lattor!
[/ QUOTE ]
Det ökar vikten på kiten med ett par kilo för fan… bara skit -
Svar till:
Jag måste bara säga en sak – det där med att packa ihop kiten det struntar jag i, men uppblåsbara ändar på kiten som sitter ihop med leading edge gör det såå mycket lättare att vattenstarta kiten. Spelar kanske inte så stor roll förr oss Habo-iter, men annars.Tipparna lägger sig inte under vattnet på samma sätt som de gör med en kite med lattor eller med vanliga struts längst ut. Mina gamla Gaastra var gjorda så (tipparna ihop med leading edge) och dom var superlätta att vattenstarta. Och årets Takoon är gjorda så och det är stor skillnad från förra årets. Bara en lite parentes
[/ QUOTE ]
Håller med…
ni som e bortskämda med bra spots kanske det kvittar för men om man bara kör på djupt vatten så uppskattar man en kite med struttar i tipparna.På dom gamla OR med lattor hände det, när man skulle vattenstarta, att tipparna vikte ut sig när kiten lade sig på rygg vilket gjorde att styrlinorna kom på utsidan och det inte gick att styra ut kiten och få upp den = jevligt tröttsamt när man ligger där i vattnet…
-
Håller med Anna. Har en CO2 -03 med lattor och en Gaastra med svängd leading edge istället för lattor. Vet inte vad som är effektivast rent aerodynamiskt men lattorna är ett (om än litet) problem när man packar ihop kiten. Att packa Gaastran är bra mycket smidigare. Sen är den faktiskt lättare att vattenstarta oxå.
Sen har jag även varit med om att en latta på en CO2 punkterat leading edge i en hård krasch mot vattnet. Hände med kiteskolans drake på kursen så jag blev ju inte lidande själv. I övrigt är CO2 en jäkligt go drake. Såg i en annan tråd att fler än jag haft vissa problem med läckande ventil till leading edge dock.
/Zilversurfaren
-
Svar till:
Svar till:
HELT RÄTT
[/ QUOTE ]
Det ökar vikten på kiten med ett par kilo för fan… bara skit[/ QUOTE ]
Du är ju helt lost troligtvis vet du knappt vad en kite är.
Skulle det vara en viktökning på ett par kilo (lika mycket som en lättare bräda) så skulle fan kiten vara gjord i kolfiber och jävligt dyr.
Kolla på bilden alla istället för att spekulera i en massa.
Det sitter små korta lattor mella strutarna och bakom strutarna som får kiten att bli mer aerodynamisk.
Det blir nog en marginell viktökning och man kan säkert minska på vilkten på strutarna.
Undrar varför vindsurfare som tokjagar gram på sina segel har kolfiberlattor och inte uppblåsbara strutar?
Varför har alla kappseglingssegel lattor i kolfiber?
Inte är det så att dom vill ha lite viktökning eller?
För övrigt har Cabrinha fortfarande 05 (lattor) till reconsystemet så lattor är ingen gammal grej som ska hypas bort.
En smart förbättring av Noth som dom säkert inte är ensamma att ha 06. -
Svar till:
Svar till:
Svar till:
HELT RÄTT
[/ QUOTE ]
Det ökar vikten på kiten med ett par kilo för fan… bara skit[/ QUOTE ]
Du är ju helt lost troligtvis vet du knappt vad en kite är.
Skulle det vara en viktökning på ett par kilo (lika mycket som en lättare bräda) så skulle fan kiten vara gjord i kolfiber och jävligt dyr.
Kolla på bilden alla istället för att spekulera i en massa.
Det sitter små korta lattor mella strutarna och bakom strutarna som får kiten att bli mer aerodynamisk.
Det blir nog en marginell viktökning och man kan säkert minska på vilkten på strutarna.
Undrar varför vindsurfare som tokjagar gram på sina segel har kolfiberlattor och inte uppblåsbara strutar?
Varför har alla kappseglingssegel lattor i kolfiber?
Inte är det så att dom vill ha lite viktökning eller?
För övrigt har Cabrinha fortfarande 05 (lattor) till reconsystemet så lattor är ingen gammal grej som ska hypas bort.
En smart förbättring av Noth som dom säkert inte är ensamma att ha 06.[/ QUOTE ]
men fortfarande bara ännu ett ställe där mekanisk skada kan uppstå = dåligt för oss köpare! ( men bra för säljarna
)
bara att hoppas att fördelarna överväger nackdelarna…
-
Svar till:
[För övrigt har Cabrinha fortfarande 05 (lattor) till reconsystemet så lattor är ingen gammal grej som ska hypas bort.
[/ QUOTE ]
Fungerar grymt bra kan jag meddela dom som inte vet.
-
När man lärt sig vattenstarta med hjälp av 5:e linan är det så enkelt och går så fort att man inte behöver bry sig om ifall det är lattor eller struttar i tipparna…
-
fast alla vill kanske inte krascha draken lika ofta som dig.
va i vattnet minst var 5e minut i söndags iaf.
så det e inte helt konstigt att du blitt grym på att starta den.
Logga in för att svara.