• rambo_johnson

    Medlem
    18 juli, 2005 vid 23:15

    HELT RÄTT

    vi har varit inne lite på samma linje med kolfiber lattor!

  • brickan

    Medlem
    19 juli, 2005 vid 07:37

    Lattor används ju i alla segel och det kan ju inte vara en nackddel att ha det i en kite.

  • walle

    Medlem
    19 juli, 2005 vid 08:01

    Svar till:


    Lattor används ju i alla segel och det kan ju inte vara en nackddel att ha det i en kite.

    [/ QUOTE ]
    Jo brickan…
    det tar en massa extra plats när du packar i hop kiten frown.gif

    Jag e glad för att OR slutade upp med lattor i vingtipparna i alla fall!

    Fast eftersom att North har lattor i tipparna, som redan gör att kiten blir lita större ihop packad, så kvittar det väl med några till… och om det gör draken bättre så e det kanoon!

    Men något säger mig att det e större risk att draken slits mera eller går sönder vid hårda krasher om det e lattor!?

  • patrikol

    Medlem
    19 juli, 2005 vid 08:06

    Cabrinha hade de i min Co2 03a Lattor i tipparna. Bökigt när man packar ihop den annars så bör det ju ge mindre motstånd än uppblåsta tippar.

  • patrikol

    Medlem
    19 juli, 2005 vid 08:26

    Vågbrädan se riktigt grymm ut vill ha! tongue.gif

  • annas

    Medlem
    19 juli, 2005 vid 08:31

    Jag måste bara säga en sak – det där med att packa ihop kiten det struntar jag i, men uppblåsbara ändar på kiten som sitter ihop med leading edge gör det såå mycket lättare att vattenstarta kiten. Spelar kanske inte så stor roll förr oss Habo-iter, men annars.Tipparna lägger sig inte under vattnet på samma sätt som de gör med en kite med lattor eller med vanliga struts längst ut. Mina gamla Gaastra var gjorda så (tipparna ihop med leading edge) och dom var superlätta att vattenstarta. Och årets Takoon är gjorda så och det är stor skillnad från förra årets. Bara en lite parentes smile.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 juli, 2005 vid 08:32

    [ QUOTE ]
    HELT RÄTT

    vi har varit inne lite på samma linje med kolfiber lattor!

    [/ QUOTE ]
    Det ökar vikten på kiten med ett par kilo för fan… bara skit

  • walle

    Medlem
    19 juli, 2005 vid 08:46

    Svar till:


    Jag måste bara säga en sak – det där med att packa ihop kiten det struntar jag i, men uppblåsbara ändar på kiten som sitter ihop med leading edge gör det såå mycket lättare att vattenstarta kiten. Spelar kanske inte så stor roll förr oss Habo-iter, men annars.Tipparna lägger sig inte under vattnet på samma sätt som de gör med en kite med lattor eller med vanliga struts längst ut. Mina gamla Gaastra var gjorda så (tipparna ihop med leading edge) och dom var superlätta att vattenstarta. Och årets Takoon är gjorda så och det är stor skillnad från förra årets. Bara en lite parentes smile.gif

    [/ QUOTE ]
    Håller med…
    ni som e bortskämda med bra spots kanske det kvittar för men om man bara kör på djupt vatten så uppskattar man en kite med struttar i tipparna.

    På dom gamla OR med lattor hände det, när man skulle vattenstarta, att tipparna vikte ut sig när kiten lade sig på rygg vilket gjorde att styrlinorna kom på utsidan och det inte gick att styra ut kiten och få upp den = jevligt tröttsamt när man ligger där i vattnet…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 juli, 2005 vid 08:54

    Håller med Anna. Har en CO2 -03 med lattor och en Gaastra med svängd leading edge istället för lattor. Vet inte vad som är effektivast rent aerodynamiskt men lattorna är ett (om än litet) problem när man packar ihop kiten. Att packa Gaastran är bra mycket smidigare. Sen är den faktiskt lättare att vattenstarta oxå.
    Sen har jag även varit med om att en latta på en CO2 punkterat leading edge i en hård krasch mot vattnet. Hände med kiteskolans drake på kursen så jag blev ju inte lidande själv tongue.gif. I övrigt är CO2 en jäkligt go drake. Såg i en annan tråd att fler än jag haft vissa problem med läckande ventil till leading edge dock.

    /Zilversurfaren

  • brickan

    Medlem
    19 juli, 2005 vid 09:01

    Svar till:


    Svar till:


    HELT RÄTT

    vi har varit inne lite på samma linje med kolfiber lattor!

    [/ QUOTE ]
    Det ökar vikten på kiten med ett par kilo för fan… bara skit

    [/ QUOTE ]

    Du är ju helt lost troligtvis vet du knappt vad en kite är.
    Skulle det vara en viktökning på ett par kilo (lika mycket som en lättare bräda) så skulle fan kiten vara gjord i kolfiber och jävligt dyr.
    Kolla på bilden alla istället för att spekulera i en massa.
    Det sitter små korta lattor mella strutarna och bakom strutarna som får kiten att bli mer aerodynamisk.
    Det blir nog en marginell viktökning och man kan säkert minska på vilkten på strutarna.
    Undrar varför vindsurfare som tokjagar gram på sina segel har kolfiberlattor och inte uppblåsbara strutar?
    Varför har alla kappseglingssegel lattor i kolfiber?
    Inte är det så att dom vill ha lite viktökning eller?
    För övrigt har Cabrinha fortfarande 05 (lattor) till reconsystemet så lattor är ingen gammal grej som ska hypas bort.
    En smart förbättring av Noth som dom säkert inte är ensamma att ha 06.

  • walle

    Medlem
    19 juli, 2005 vid 09:17

    Svar till:


    Svar till:


    Svar till:


    HELT RÄTT

    vi har varit inne lite på samma linje med kolfiber lattor!

    [/ QUOTE ]
    Det ökar vikten på kiten med ett par kilo för fan… bara skit

    [/ QUOTE ]

    Du är ju helt lost troligtvis vet du knappt vad en kite är.
    Skulle det vara en viktökning på ett par kilo (lika mycket som en lättare bräda) så skulle fan kiten vara gjord i kolfiber och jävligt dyr.
    Kolla på bilden alla istället för att spekulera i en massa.
    Det sitter små korta lattor mella strutarna och bakom strutarna som får kiten att bli mer aerodynamisk.
    Det blir nog en marginell viktökning och man kan säkert minska på vilkten på strutarna.
    Undrar varför vindsurfare som tokjagar gram på sina segel har kolfiberlattor och inte uppblåsbara strutar?
    Varför har alla kappseglingssegel lattor i kolfiber?
    Inte är det så att dom vill ha lite viktökning eller?
    För övrigt har Cabrinha fortfarande 05 (lattor) till reconsystemet så lattor är ingen gammal grej som ska hypas bort.
    En smart förbättring av Noth som dom säkert inte är ensamma att ha 06.

    [/ QUOTE ]

    men fortfarande bara ännu ett ställe där mekanisk skada kan uppstå = dåligt för oss köpare! ( men bra för säljarna wink.gif )

    bara att hoppas att fördelarna överväger nackdelarna…

  • rocco

    Medlem
    19 juli, 2005 vid 09:30

    Svar till:


    [För övrigt har Cabrinha fortfarande 05 (lattor) till reconsystemet så lattor är ingen gammal grej som ska hypas bort.

    [/ QUOTE ]

    Fungerar grymt bra kan jag meddela dom som inte vet.

  • chrille

    Medlem
    19 juli, 2005 vid 11:58

    När man lärt sig vattenstarta med hjälp av 5:e linan är det så enkelt och går så fort att man inte behöver bry sig om ifall det är lattor eller struttar i tipparna…

  • pjoter

    Medlem
    19 juli, 2005 vid 12:36

    fast alla vill kanske inte krascha draken lika ofta som dig. wink.gif
    va i vattnet minst var 5e minut i söndags iaf. smile.gif
    så det e inte helt konstigt att du blitt grym på att starta den. smile.gif

  • kitesweden

    Medlem
    19 juli, 2005 vid 13:31

    Bronco-06 har LE-integrerade ytterlattor…

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.