Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nu har den landat, alltså en Foretrex 101

  • Nu har den landat, alltså en Foretrex 101

    Publicerad av Knatte på 3 augusti, 2005 vid 10:10

    Fick precis min Foretrex 101. Snabbleverrans med DHL cool.gif

    Första intrycket är: Vad mycket mindre och lättare den är jämnfört med min gamla Etrex. Bara där kan man nog tjäna några hundradels knop tongue.gif

    Men min huvudfråga är ju: Hur får jag speeden i storra siffror på displayen?

    Jag har hittat massa underinställningar på visningen, men har inte sett enbart speed som en option ännu.
    Och jag vill ju helst inte börja lusläsa intruktionsboken heller.
    Så återkom med tips hur jag löser detta enkelt, då jag vet att det skall gå att fixa enkelt tongue.gif

    Knatte svarade 18 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 49 Svar
  • 49 Svar
  • Knatte

    Gäst
    3 augusti, 2005 vid 10:27

    Hittade inställnigen själv efter lite knappande smile.gif
    Så TBsurf, jag kan intyga att stora siffror finns som option på Foretrexen grin.gif

  • lundvall

    Medlem
    3 augusti, 2005 vid 10:30

    Får man se resultatet på bild?

    Lägg gps:n brevid en tändsticks ask eller något så man får en uppfattning på hur stor den är!

  • Knatte

    Gäst
    3 augusti, 2005 vid 10:56

    Här kommer en bild då wink.gif

  • lundvall

    Medlem
    3 augusti, 2005 vid 10:59

    Trevligt smirk.gif
    Hoppas du kan slå ditt förra speedrekord med denhär gps:n grin.gif

    Just det, enligt källor skall gwc slalom ha några tävlingar till hösten, och det skulle vara ett suveränt tillfälle att du besökte fisketräsk med din headcam då Knatte tongue.gif

  • ippa

    Medlem
    3 augusti, 2005 vid 15:06

    Det var väl den stora tändsticksasken eller hur:-)
    En sådan blir det . Vart beställde du ifrån?

  • Knatte

    Gäst
    3 augusti, 2005 vid 15:41

    NU är speed hetare än någonsin…

    Jag köpte min GPS på följande ställe:
    http://www.expansys.se/product.asp?code=FORTREX101
    http://www.expansys.se/product.asp?code=109650
    Jag köpte GPS och kablage samtidigt och allt som allt, med frakt blev 1470 kr.

    Slog även samtidigt till på en sådan här också… En Aquapac art nr 207 från http://www.aquapac.se/jpgbilder/miniwalkiecase.jpg (kostnad ca 360 kr med porto)

  • billie

    Medlem
    3 augusti, 2005 vid 17:04
  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 augusti, 2005 vid 19:06

    hej köpte en begad 201:a för ett tag sen fick data kabelen igår.Men hur tankar man över data från gps en till datorn.
    läste på gps speedsurfing och tog hem dom två program där ,
    sitter på ett gammalt telefon modem såsaker tar tid och min engleska är inte den bästa .så jag hoppas det går fortare attfråga här än att fortsätta leta själv.
    henrik.

  • tbsurf

    Medlem
    3 augusti, 2005 vid 19:27

    vi måste fixa det här
    en nålad tråd med “hur gör man ?”
    nån som e bra på beskrivningar

    knatte, har du redan börjat eller ? laugh.gif

  • dr-masse

    Medlem
    4 augusti, 2005 vid 07:48

    Ursäkta dum fråga (som vanligt från mig), men behövs aquapac till en sådan?

    Eller är det säkerhetsåtgärd, mest?

    GPS sugen är man numera… och speedsugen.

  • Knatte

    Gäst
    4 augusti, 2005 vid 08:00

    Hu…. Inget lätt att förklara detta. Men en väldigt snabbis kommer här wink.gif

    Du sätter GPS-kablaget på datorport “com 1” (om du har en seriell port) och ansluter andra ändan av kablaget till GPS:en. Nu bör GPS:en kunna prata med datorn.

    (Ev. måste du göra vissa inställningar på GPS:en i menyerna, för att GPS:en skall kunna prata med datorn. Men GPS:en bör vara rätt inställt som default, om ingen har ändrat detta.)

    Öppna programmet GPSar och välj alternativet GPS i menyn. Välj sedan download all.
    Kolla samtidigt på GPS-settings längst ner på GPS-menyn, att du har valt “windows och com port 1”
    Om allt fungerar nu, så börjar du ladda över trackens från GPS:en och en slinga eller spår växer fram på GPSar displayen.

    Nu börjar det riktigt svåra. Men du skall börja med, att försök skapa kontakten mellan datorn och GPS:en som första steg. Du kan behöva lusläsa manualen ibland oxå.

    Sedan kanske vi får försöka göra en lite tydligare manual i framtiden och på svenska wink.gif

  • Knatte

    Gäst
    4 augusti, 2005 vid 08:03

    Mest Säkerhetsåtgärd och samtidigt verkar det bekvämt att ha GPS:en på armen också.
    Jag har haft den på bommen innan..
    Det finns folk som har tappat sin Foretrex, när de har använt armbandet (sprinten har lossnat vid krascher) så en aquapac är nog dubbel säkerhet grin.gif

  • jester

    Medlem
    4 augusti, 2005 vid 08:55

    Svar till:


    Hu…. Inget lätt att förklara detta. Men en väldigt snabbis kommer här wink.gif

    Du sätter GPS-kablaget på datorport “com 1” (om du har en seriell port) och ansluter andra ändan av kablaget till GPS:en. Nu bör GPS:en kunna prata med datorn.

    (Ev. måste du göra vissa inställningar på GPS:en i menyerna, för att GPS:en skall kunna prata med datorn. Men GPS:en bör vara rätt inställt som default, om ingen har ändrat detta.)

    Öppna programmet GPSar och välj alternativet GPS i menyn. Välj sedan download all.
    Kolla samtidigt på GPS-settings längst ner på GPS-menyn, att du har valt “windows och com port 1”
    Om allt fungerar nu, så börjar du ladda över trackens från GPS:en och en slinga eller spår växer fram på GPSar displayen.

    Nu börjar det riktigt svåra. Men du skall börja med, att försök skapa kontakten mellan datorn och GPS:en som första steg. Du kan behöva lusläsa manualen ibland oxå.

    Sedan kanske vi får försöka göra en lite tydligare manual i framtiden och på svenska wink.gif

    [/ QUOTE ]

    Om GPSar inte klarar av att hämta information från din GPS, så finns G7ToWin. Klarar ju även USB. Tanka här: http://www.gpsinformation.org/ronh/g7towin.zip

    Sedan tycker jag det är SÅ tråkigt att städa spikar ur .gpx-filerna. Funderar på att slänga ihop ett litet program som hjälper oss med denna biten, mao kunna städa mer än en punkt i taget (som man är tvingad att göra i GPSar).

  • tbsurf

    Medlem
    4 augusti, 2005 vid 09:40

    Jester

    Deleta flera punkter i gpsar:
    i trackpoint data table
    håll ner shift och marker så många du vill
    håll ner shift och tryck backspace (heter den så ? den ovanför enter)

    och strunta i g7towin, det är flera som har märkt att filen blir uppdelad i flera små loggar när man sedan tar upp den i gpsar

  • jester

    Medlem
    4 augusti, 2005 vid 09:48

    Ah… var det så enkelt.

    Jao, den heter Backspace.

    Kan man tanka från USB-porten i GPSar?

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nu har den landat, alltså en Foretrex 101

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.